Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Аналіз конкурентних позицій вітчизняних підприємств радіоелектронної промисловості на ринку ЄС

Analysis of competitive positions of domestic enterprises of the radio-electronic industry in the EU market

DOI:

10.33111/vz_kneu.20.19.01.18.124.130

Анотація: У статті узагальнено теоретичні засади та розроблено практичні рекомендації щодо формування конкурентної стратегії вітчизняних підприємств радіо-електронної промисловості на ринку ЄС. Проаналізовано стан радіоелектронної промисловості України, динаміку основних показників галузі. Виокремлено чинники, які активізували розвиток радіоелектронної промисловості в Україні, а саме: збільшення витрат держави на військово-промисловий комплекс; поява нових, інноваційних видів продукції; розвиток міжнародних зв’язків; стимулювання підготовки висококваліфікованих фахівців для задоволення потреб галузі. Здійснено оцінку конкурентних перевагвітчизняних підприємств радіоелектронної промисловості для виходу на ринок країн ЄС. За допомогою матриці «Дженерал Електрик», як методу портфельного аналізу, зроблено висновок, про перспективність виходу українських підприємств радіоелектронної промисловості на ринок ЄС. Аналіз слабких і сильних сторін підприємств радіоелектронної промисловості на ринку ЄС показав необхідність підвищення конкурентних переваг виробленої продукції порівняно з конкурентами. Подальші дослідження мають бути спрямовані на розроблення єдиної державної конкурентної стратегії, поглиблення співпраці між закладами вищої освіти та бізнесом, проведення конкурсного відбору та фінансування проектів з виконання наукових досліджень і розробок на підприємствах радіоелектронної промисловості.
Усе це посилить конкурентні позиції вітчизняних підприємств радіоелектронної промисловості та дасть змогу розробити ефективну конкурентну стратегію.
Abstract: The article summarizes the theoretical background and develops practical recommendations for the formation of a competitive strategy for domestic enterprises of the radio-electronic industry in the EU market. The state of radio-electronic industry of Ukraine, dynamics of the main indicators of the industry are analyzed. The factors that intensified the development of the radio-electronic industry in Ukraine, namely: increase of the state’s expenditures on the military-industrial complex; the emergence of new, innovative types of products; development of international relations; stimulating the training of highly qualified specialists to meet the needs of the industry. The competitive advantages of the domestic enterprises of the radio-electronic industry for entering the EU countries were evaluated. Using the General Electric Matrix as a method of portfolio analysis, it was concluded that Ukrainian radio-electronic industry enterprises are likely to enter the EU market. The analysis of the weaknesses and strengths of the enterprises of the radio-electronic industry in the EU market showed the need to increase the competitive advantages of the manufactured products compared to competitors. Further research should be aimed at developing a unified state competitive strategy, deepening cooperation between higher education institutions and business, conducting competitive selection and financing of research and development projects at radio-electronic enterprises. All this will strengthen the competitive position of domestic enterprises of the radio-electronic industry and will allow developing an effective competitive strategy.
Ключові слова: конкурентна стратегія,конкурентні переваги, конкурентоспроможність, привабливість ринку, радіоелектронна промисловість
Key words: competitive strategy, competitive advantages, competitiveness, market attractiveness, radio and electronic industry
УДК: 339.137:654.1
UDC: 339.137:654.1

JEL: L63 M30 M31

To cite paper
In APA style
Domina, O. (2019). Analysis of competitive positions of domestic enterprises of the radio-electronic industry in the EU market. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 20, 202-210. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.20.19.01.18.124.130
In MON style
Дьоміна О. Аналіз конкурентних позицій вітчизняних підприємств радіоелектронної промисловості на ринку ЄС. Вчені записки. 2019. № 20. С. 202-210. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.20.19.01.18.124.130 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Domina, O. (2019) Analiz konkurentnykh pozytsii vitchyznianykh pidpryiemstv radioelektronnoi promyslovosti na rynku YeS [Analysis of competitive positions of domestic enterprises of the radio-electronic industry in the EU market]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 20. pp. 202-210. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.20.19.01.18.124.130 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 20 / 2019 # 20 / 2019
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by

  1. Nadzavdannia — potisnyty RF na mizhnarodnykh rynkakh ozbroien [The challenge is to push the Russian Federation into international arms markets]. (n.d.). ukrinform.ua. Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2477957-nadzavdanna-potisniti-rfna-miznarodnih-rinkah-ozbroen.html [in Ukrainian].
  2. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Official website of the State Statistics Service of Ukraine]. (n.d.). ukrstat.gov.ua. Retrieved from: http://ukrstat.gov.ua // [in Ukrainian].
  3. Pro nadannia subiektam hospodariuvannia povnovazhen na pravo zdiisnennia eksportu, importu tovariv viiskovoho pryznachennia ta tovariv, yaki mistiat vidomosti, shcho stanovliat derzhavnu taiemnytsiu. [On granting economic entities the right to export, import military goods and goods containing state secret information]. (n.d.).zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/838-98- %D0 %BF [in Ukrainian].
  4. Ofitsiinyi saitExport.gov. [Official website of Export.gov]. (n.d.).export.gov. Retrieved from:https://www.export.gov/ article?id=Ukraine-Defense[in English].
  5. Pro derzhavnyi kontrol za mizhnarodnymy peredachamy tovariv viiskovoho pryznachennia ta podviinoho vykorystannia. [On state control over international transfers of military and dual-use items]. (n.d.). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/549-15 [in Ukrainian].
  6. Ofitsiinyi sait Orhanizatsii ekonomichnoho spivrobitnytstva ta rozvytku (OESR). [Official site of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD)]. (n.d.).oecd.orgRetrieved from:https://www.oecd.org //
  7. Proekt «Stratehii rozvytku vysokotekhnolohichnykh haluzei do 2025 roku». [The project «Strategies for the development of high-tech industries until 2025»]. (n.d.).me.gov.ua. Retrieved from:www.me.gov.ua/Documents/Detail = Proekt strategii Rozvitku Visokotekhnologichnikh Galuzei Do 2025-Roku.html [in Ukrainian].
  8. Starostina, A. O., Kravchenko, V. A., Pryhara, O. Iu., Yarosh-Dmytrenko, L. O. (2018). Marketynh [Marketing]. Kyiv: «NVP «Interservis» [in Ukrainian].
  9. Starostina, A. O, Kravchenko, V. A., Yarosh-Dmytrenko, L. O. (2012). Formuvannia konkurentnykh perevah pidpryiemstv na mizhnarodnykh rynkakh [Formation of competitive advantages of enterprises in international markets]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo — Foreign Trade: Economics, Finance, Law, 13-18 [in Ukrainian].
  10. McDonald, M. (2016) Malcolm MacDonald on Marketing Planning: Understanding Marketing Plans and Strategy, Kogan Page.
  11. Ofitsiinyi sait kompanii Ericsson [The official site of Ericsson] (n.d.). ericsson.com. Retrieved from: https://www.ericsson.com/en
  12. Ofitsiinyi sait kompanii Siemens [The official site of Ericsson] (n.d.). siemens.com. Retrieved from: https://new.siemens.com/global/en.html
  13. Ofitsiinyi sait kompanii Rohde&Schwarz [The official site of Ericsson] (n.d.). thalesgroup.com. Retrieved from: https://www.rohde-schwarz.com/ua/home_48230.html