
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Фактори впливу на глобальний маркетинг послуг
Factors that influence the global services marketing
DOI:
10.33111/vz_kneu.21.20.01.21.145.151
Анотація: Розвиток глобальної економіки послуг досліджено авторами в поточній роботі. Виявлено зростання глобальної економіки послуг, а також зростання обсягу експорту послуг Україною на міжнародний ринок, що підтверджує актуальність теми глобального маркетингу послуг. Проаналізовано останні публікації українських та іноземних учених (таких як С.В. Ковальчук, О.М. Ковінько, І.В. Лісовський, Л.О. Іванова, Б.Б. Семак, О.М. Вовчанська, С. Сардак, В. Джинджоян, А. Самойленко та ін.), що за своїм змістом висвітлюють останні тренди в сфері маркетингу послуг, а також безпосередньо маркетингу банківських, фінансових, страхових, професійних та інших послуг. Систематизовано та виділено основні фактори, які впливають на формування основних трендів та розвиток глобального маркетингу послуг. Виявлено проблемні місця розвитку глобального маркетингу послуг для подальших досліджень, як наприклад можливі заходи адаптації маркетингових стратегій на період карантину або інших схожих відхилень у глобальній економіці. Маркетинг специфічних секторів послуг мають бути досліджені, як наприклад тренди глобального ринку банківських та фінансових, страхових, юридичних та інших професійних послуг у по-дальших публікаціях авторів.
Abstract: The development of the global services economy has been studied by the authors in the current work. The growth of the global economy of services, as well as the growth of exports of services by Ukraine on the international market was discovered, which confirms the relevance of the topic of global marketing of services. Recent publications of Ukrainian and foreign scientists (such as S. Kovalchuk, O. Kovinko, I.
Lisovsky, L. Ivanova, B. Semak, O. Vovchanska, S. Sardak, V. Djindjoyan, A.
Samoilenko, etc.), who in their content cover the latest trends in the field of services marketing, in particular marketing of banking, financial, insurance, professional and other types of services. The main factors which influence the formation of major trends and the development of global marketing of services are systematized and identified. Problem areas of the development of global services marketing have been identified for further research, such as possible measures which could help to adapt marketing strategies for the quarantine period or other similar deviations in the global economy. Marketing of specific service sectors should be explored, such as global market trends in banking and financial, insurance, legal and other professional services in the next publications of the authors.
Ключові слова: міжнародна торгівля, глобальний маркетинг послуг, маркетинговий мікс, послуги, глобальна економіка послуг
Key words: international trade, global services marketing, marketing mix, services, global economy of services
УДК: 339.138
UDC: 339.138
JEL: L80 M30 M31
To cite paper
In APA style
Treitiak, M. (2020). Factors that influence the global services marketing. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 21, 251-261. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.21.20.01.21.145.151
In MON style
Трейтяк М.В. Фактори впливу на глобальний маркетинг послуг. Вчені записки. 2020. № 21. С. 251-261. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.21.20.01.21.145.151 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Treitiak, M. (2020) Faktory vplyvu na hlobalnyi marketynh posluh [Factors that influence the global services marketing]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 21. pp. 251-261. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.21.20.01.21.145.151 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).

Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by
- Kovalchuk, S.V. (2018). The role of digital marketing in the intensification of international business activities of enterprises. Marketing and digital technologies, 55–73. http://nbuv.gov.ua/UJRN/mardigt_2018_2_1_7.
- Ivanova, L.O., Semak, B.B., Vovchanska, O.M. Services Marketing. Lviv,Lviv University of Trade and Economics Publishing House, 2018.
- Dr. Saranya B. International Services Marketing / Dr. B. Saranya, M. Phil // IOSR Journal of Business and Management. — 2016: http://iosrjournals.org/
- Sardak S., Dzhyndzhoian V., Samoilenko A. Global innovations in tourism. Innovative Marketing. 2016. Т. 12, № 3. C. 45–50. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/im.12(3).2016.04.
- Maurice N. The Role of e-banking as a marketing tool. Innovative Marketing. 2018. Т. 14, № 4. C. 56-65. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/im.14(4).2018.05.
- Horyslavets P., Plonka M., Trynchuk V. Experience marketing and its tools in promoting the insurance services. Innovative Marketing. 2018. Т. 14, № 1. C. 41–48. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/im.14(1).2018.05.
- Enerson M., Mason R., Corbishley K. Factors that influence the marketing of professional services. Investment Management and Financial Innovations. 2016. Т. 13, № 3. C. 118–130. DOI: 10.21511/imfi.13(3).2016.11.
- Obolenska T., Shatarska I., Shevtsov Y. The use of the «Rational» system of global marketing communications in management of international enterprises. Problems and Perspectives in Management. 2019. Т. 17, № 3. C. 14–30. DOI: http://dx.doi.org/ 10.21511/ppm.17(3).2019.02.
- Loesche D. Where’s a Marketing Budget to Go?. Statista. 2017. URL: https://www.statista.com/chart/12144/marketing-budget-planning/.
- Powell S. What Does the Perfect Internet Marketing System Look Like for Remodelers?. Remodelers Advantage. 2015. URL: www.remodelersadvantage.com/perfectinternet-marketing-system-remodelers.
- Buckley P., Majumdar R. The services powerhouse: Increasingly vital to world economic growth. Deloitte. 2018. URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ my/Documents/risk/my-risk-sdg8-the-services-powerhouse-increasingly-vital-to-worldeconomic-growth.pdf.
- World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files. URL: https://data.worldbank.org/indicator/NV.IND.TOTL.ZS?view=chart.
- State Statistics Service of Ukraine. http://www.ukrstat.gov.ua.
- World Trade Organization.https://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/serv_e.htm
- Burmenko, T.D., Danilenko, N.N., Turenko N.A. Services sector: economy. M. KNORUS, 2007 — 328 p.
- Antoshchuk, S.G., Fomin, O.O., A data-driven marketing model. Marketing and Digital technologies. 2017, 92–101: http://www.mdt-opu.com.ua/index.php/mdt/article/view/18/24
- 7 Martech Trends Of 2020. ADA. Analytics, data, advertisement: https://adaasia.com/7-martech-trends-of-2020/
- Douglas A. Irwin. The pandemic adds momentum to the deglobalization trend. https://www.piie.com/blogs/realtime-economic-issues-watch/pandemic-adds-momentumdeglobalization-trend