
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Концептуалізація структурних вимірів корпоративної ідентичності
Conceptualization of the corporate identity structural dimensions
DOI:
10.33111/vz_kneu.22.21.01.02.012.018
Анотація: У роботі висвітлено підходи до дослідження корпоративної ідентичності, визначено класифікації її складових елементів та, на основі запропонованого компаративного аналізу, сформовано єдину структурну систему їх вимірів.
В умовах високої непередбачуваності змін і процесів у сучасному ринковому середовищі перед власниками та менеджерами підприємств постає проблема пошуку шляхів підвищення конкурентоспроможності їх бізнесу. Як наслідок, це є одним із завдань стратегічного управління, що покликано шляхом вдалого використання корпоративної ідентичності як набору унікальних атрибутів компанії, забезпечити її конкурентні переваги. Актуальність дослідження зумовлена потребою у визначенні найоптимальніших методів і підходів до формування, діагностики та корекції корпоративної ідентичності підприємств з метою стабілізації їх функціонування в умовах невпинних змін у зовнішньому середовищі та посилення їх конкурентних позицій на ринку.
Дослідження з даної тематики мають різносторонні підходи до тлумачення категорії через відсутність єдиного трактування сутності корпоративної ідентичності, її складових елементів та функції впливу на стратегію підприємства. Представлені концепції характеризують ідентичність з позиції різних студій, проте все частіше науковці схиляються до міждисциплінарного трактування своїх результатів. Розглядаючи ідентичність як душу, голос і розум, або як символізм, комунікацію та поведінку, автори зрештою схиляються до однакових висновків, незважаючи на різницю у використаних ними термінах. Саме тому аналіз існуючих концепцій і поєднання їх у єдиний структурний підхід є важливим завданням для подальшого розвитку досліджень з даної тематики.
Результатом представленої роботи слугує уніфікована система вимірів корпоративної ідентичності, що не претендуючи на всеосяжність досліджень з корпоративного маркетингу та менеджменту на основі узагальнення концептуальних засад, висвітлює найвагоміші підходи до дослідження складових корпоративної ідентичності та структурує їх результати у єдину мапу класифікації її структурних елементів.
Abstract: The present article explores the approaches to corporate identity studies and definitions, determines the classifications of its constituent elements, and, based on the proposed comparative analysis, forms the structural system of their measurements.
In the conditions of high unpredictability of changes and processes in the world markets and business environment, owners and managers face the problem of searching ways to increase their company competitiveness. As a result, it is one of the main tasks of strategic management, which is designed to use the corporate identity as a set of unique attributes of the company, to ensure its competitive advantage. The relevance of the study is due to the need to determine the best methods and approaches to the formation, diagnosis, and correction of corporate identity in order to stabilize their functioning in a constantly changing environment and strengthen their competitive position in the market.
The concept of corporate identity is characterized by uncertainty and is interpreted simultaneously as a concept, philosophy, or process. Due to the lack of consensus in the interpretation, it is impossible to universally define its key elements and characteristics of concepts. The presented concepts characterize identity from the standpoint of different studies but increasingly tend to use a multidisciplinary approach to their results. Both considering identity as soul, voice, and mind, or as symbolism, communication, and behavior, the authors ultimately come to the same conclusions, despite the differences in the terms they use. That is why the analysis of existing concepts and combining them into a single structural approach is an important task for further development of research on this topic.
The result of this paper is aimed to improve understanding of corporate identity by providing theoretical clarification of the concept’s key dimensions by the creation of the unified system of corporate identity dimensions, which is based on the generalization of conceptual principles, highlights the most important approaches to the study of corporate identity components and structures their results into a unified classification.
Ключові слова: корпоративна ідентичність, організаційна ідентичність, ідентифікація, візуальна ідентичність, комунікації, поведінка, корпоративна стратегія, структура, класифікація
Key words: corporate identity, organizational identity, identification, visual identity, communications, behavior, corporate strategy, structure, classification
УДК: 303.4:330.1
UDC: 303.4:330.1
JEL: D21 D23 D89 D90 M21
To cite paper
In APA style
Volokhova, G. (2021). Conceptualization of the corporate identity structural dimensions. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 22 (1), 14-27. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.22.21.01.02.012.018
In MON style
Волохова Г.Л. Концептуалізація структурних вимірів корпоративної ідентичності. Вчені записки. 2021. № 22(1). С. 14-27. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.22.21.01.02.012.018 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Volokhova, G. (2021) Kontseptualizatsiia strukturnykh vymiriv korporatyvnoi identychnosti [Conceptualization of the corporate identity structural dimensions]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 22(1). pp. 14-27. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.22.21.01.02.012.018 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
.jpg )
Download Paper
6
Views
3
Downloads
0
Cited by
- Balmer, J. M. T., & Greyser, S. A. (2003). Revealing the Corporation: Perspectives on Identity, Image, Reputation, Corporate Branding and Corporate-Level Marketing. London, Routledge. [in English]
- Gambetti, R. C., Melewar, T. C., & Martin, K. D. (2017). Guest editors’ introduction: Ethical management of intangible assets in contemporary organizations. Business Ethics Quarterly, 27(3), 381–392. [in English]
- Abratt, R., & Mingione, M. (2017). Corporate Identity, Strategy and Change. Journal of Brand Management, 24 (2), 129–39. [in English]
- Vostryakov, O. V., & Volokhova, G. L. (2021). Conceptualization of the corporate identity, image, and reputational studies. European journal of economics and management, 7 (1), 113–121. [in English]
- Balmer, J. M. (1998). Corporate identity and the advent of corporate marketing. Journal of Marketing Management, 14(8), 963–996. [in English]
- Csordás, T. (2008). Corporate identity with special regards to the human factor. Enterprise Theory and Practice, University of Miskolc. [in English]
- Balmer, J. M. (2001). Corporate identity, corporate branding and corporate marketing — seeing through the fog. European Journal of Marketing, 35(3/4), 248–291. [in English]
- Melewar, T. C., & Jenkins, E. (2002). Defining the corporate identity construct. Corporate Reputation Review, 5(1), 76–90. [in English]
- He, H. W. (2012). Corporate identity anchors: A managerial cognition perspective. European Journal of Marketing, 46(5), 609–625. [in English]
- Vostriakov, O. (2014). Types of and methodological approaches to the development of the strategic process at the enterprise. Zarzdzanie: zeszyty naukowe politechniki czestochowskiej, redakcja marek szajt, 12, 42–50. [in English]
- Hatch, M., & Schultz, M. (1997). Relations between organizational culture, identity and image. European Journal of Marketing, 31(5/6), 356–365. [in English]
- Abratt, R. (1989) «A New Approach to Corporate Image Management Process». Journal of Marketing Management, 5 (1), 63–76. [in English]
- Balmer, J.M., Stuart, H. & Greyser, S.A. (2009) Aligning identity and strategy: Corporate branding at British Airways in the late 20th century. California Management Review 51(3), 6–23. [in English]
- Van Rekom, J. (1997). Deriving an operational measure of corporate identity. European Journal of Marketing, 31(5/6), 410–422. [in English]
- Birkigt, K., & Stadler M., (1986). Corporate Identity, Grundiagen, Funktionen und Beispolen. Verlag, Moderne Industrie, Landsberg am Lech [in German]
- Van Riel, C. B., & Balmer, J. M. (1997). Corporate identity: The concept, its measurement and management. European Journal of Marketing, 31(5/6), 340–355.
- Balmer, J. M., & Soenen, G. B. (1999). The acid test of corporate identity management. Journal of Marketing Management, 15(1–3), 69–92. [in English]
- Schmidt, K. (1995). The Quest for Identity. Cassell, London, 37–41. [in English]
- Stuart, H. (1999) «Towards a definitive model of the corporate identity management process», Corporate Communications: An International Journal, 4 (32), 200–207 [in English]
- Markwick, N., & Fill, C. (1997) «Towards a Framework for Managing Corporate Identity». European Journal of Marketing, 31 (5/6), 396–409 [in English]
- Alessandri, S. W. (2001). Modeling corporate identity: A concept explication and theoretical explanation. Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 173–182. [in English]
- Schmidt, K. and Ludlow, C. (2002) «Inclusive Branding», Palgrave MacMillan, New York, 18–25. [in English]
- Olins, W. (1989). Corporate Identity: Making Business Strategy Visible through Design. London: Thames and Hudson. [in English]
- Olins, W. (1995). The new guide to identity: How to create and sustain change through managing identity. Aldershot: Gower. [in English]
- He, H. W. & Balmer, J. M. T. (2007) Identity studies: Multiple perspectives and implications for corporate-level marketing. European Journal of Marketing 41(7/8), 765–785. [in English]
- Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in Organizations: An Examination of Four Fundamental Questions. Journal of Management, 34(3), 325–374. [in English]
- He, H.W., & Balmer, J. M. (2013). A grounded theory of the corporate identity and corporate strategy dynamic. European Journal of Marketing, 47(3/4), 401–430.
- Ashforth, B. E., Moser, J. R., & Bubenzer, P. (2020). Identities and identification: beyond our fixation on the on the organization. The Oxford Handbook on Identities in Organizations. Oxford: Oxford University Press. [in English]
- Balmer, J. M. (2017). The corporate identity, total corporate communications, stakeholders’ attributed identities, identifications and behaviours continuum. European Journal of Marketing 51 (9/10), 1472–1502. [in English]
- Balmer, J. M. (2017). Advances in corporate brand, corporate heritage, corporate identity and corporate marketing scholarship. European Journal of Marketing, 51(9/10), 1462– 1471. [in English]
- Prophet. The Body, Mind and Soul of Digitally Evolved Organizations — Digital Transformation, Organization & Culture. Available at: https://www.prophet.com/2018/08/thebody-mind-and-soul-of-digitally-evolved-organizations/ (12.02.2021) [in English]
- Aaker, D. (2004) «Leveraging the Corporate Brand», California Management Review, 46 (3), 15 [in English]
- Sahaydak, M. P. (2013). Metodychne zabezpechennya otsinky imidzhu yak skladovoyi vnutrishnoho marketynhu pidpryyemstva [Methodical support of image assessment as a component of internal marketing of the enterprise]. Visnyk Kryvorijzkoho ekonomichnoho instytutu KNU, 2, 16–22. [in Ukrainian]
- Vostryakov, O. V., Volokhova, G. L. (2020). Structural approach to the corporate identity types analysis. Stratehiya ekonomichnoho rozvytku Ukrayiny [Strategy of Economic Development of Ukraine], 47, 42–56. [in Ukrainian]
- Melewar, T. C., & Jenkins, E. (2002). Defining the corporate identity construct. Corporate Reputation Review, 5(1), 76–90. [in English]
- Melewar, T. C. (2003) Determinants of the corporate identity construct: A review of the literature. Journal of marketing Communications 9(4), 195–220. [in English]
- Melewar, T. C. & Karaosmanoglu, E. (2006). Seven dimensions of corporate identity: A categorisation from the practitioners’ perspectives. European Journal of Marketing, 40 (7/8), 846–869. [in English]
- Foroudi, P., Melewar, T. C., & Gupta, S. (2014). Linking corporate logo, corporate image, and reputation: An examination of consumer perceptions in the financial setting. Journal of Business Research, 67(11), 2269–2281. [in English]
- Tourky, M., Alwi, S., Kitchen, P. J., Melewar, T.С., & Shaalan, A. S. (2020). New conceptualization and measurement of corporate identity: Evidence from UK food and beverage industry. Journal of Business Research,109, 595–606. [in English]
- Kitchen, P. J., Tourky, M. E., Dean, D., & Shaalan, A. S. (2013). Corporate identity antecedents and components: Toward a theoretical framework. Corporate Reputation Review, 16(4), 263–284 [in English]
- Melewar, T. C., Foroudi, P., Dinnie, K., & Nguyen, B. (2018). The role of corporate identity management in the higher education sector: An exploratory case study. Journal of Marketing Communications, 24(4), 337–359. [in English]