Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Розвиток електронної комерції в міжнародному бізнесі

Development of electronic commerce in international business

DOI:

10.33111/vz_kneu.22.21.01.05.033.039

Анотація: Під час нинішньої ситуації COVID-19 електронна комерція відіграє важливу роль, надаючи послуги споживачам відповідно до їх потреб та уникаючи зайвих соціальних контактів. Завдяки все більшому використанню інтернету та електронних гаджетів кількість інтернет-компаній збільшується з кожним днем. Раніше їхня кількість була обмеженою лише міськими районами, а тепер охоплюють навіть сільську місцевість. Електронна комерція за останні десятиліття надзвичайно збільшила свою популярність і замінює традиційні магазини на безконтактні продажі онлайн. Це є вигідно як для інтернет-компаній, так і для клієнтів, оскільки забезпечує прибуток підприємству та зручність для клієнтів. Електронна комерція дозволяє купувати та продавати продукцію у глобальному масштабі, двадцять чотири години на день, не витрачаючи значних коштів, у порівнянні з торгівлею оффлайн. Тому в сучасних умовах дослідження розвитку електронної комерції є досить актуальним питанням. З огляду на нещодавні зміни, що відбулися в світовій економіці, повязані з пандемією, питання перспектив розвитку електронної комерції наразі досконало не розкрито.
Дослідження теоретико-методичних основ, правових норм та особливостей розвитку ринку електронної комерції в Україні вивчали як вітчизняні, так і зарубіжні вчені, такі як: Орєхова Т., Тягунова Н., М. Плескач, Т. Г. Затонацька, Н. Соловенко, В. В. Царев, А. О. Кантарович, В. В. Апопій, І. П. Міщук, В. О. Соболєв, М. В. Макарова, В. Звасс, А. Саммер, Г. Дункан, Д. Козьє, В. Тріз, Л. Стюарт, Е. Турбан, Р. Калакота, А. Вінстон, Ю. Крегул, В. Батриенко, М. Буров, Н. Писаренко, З. Євдокимова, Г. Андрощук тощо.
Метою роботи є дослідження теоретико-методичних основ сутності та моделей розвитку електронної комерції, а також визначення перспектив розвитку в контексті сучасних економічних трансформацій. У статті досліджено сутність електронної комерції, проаналізовано моделі ведення електронного бізнесу, в основі котрих лежить взаємодія між суб’єктами, котрі беруть участь в комерційних операціях. У публікації досліджено основні перспективні напрями розвитку електронної комерції в світі під час пандемії та на основі прогнозів надано рекомендації щодо вдосконалення електронного бізнесу
Abstract: In the current situation of COVID-19, e-commerce plays an important role in providing services to consumers according to their needs and avoiding unnecessary social contacts. Due to the increasing use of the Internet and electronic gadgets, the number of Internet companies is increasing every day. Previously, their number was limited to urban areas, and now even cover rural areas. E-commerce has grown tremendously in recent decades and is replacing traditional stores with contactless online sales. This is beneficial for both Internet companies and customers, as it provides profits to the company and convenience for customers. E-commerce allows you to buy and sell products globally, twenty-four hours a day without spending significant funds, compared to offline trading.
Therefore, in modern conditions, the study of e-commerce is a very important issue. Given the recent changes in the world economy related to the pandemic, the prospects for the development of e-commerce are not yet fully addressed. Studies of theoretical and methodological bases, legal norms and features of e-commerce market development in Ukraine have been studied by both domestic and foreign scientists, such as: Orekhova T., Tyagunova N., M. Pleskach, T. G. Zatonatska, N. Solovenko, V. V. Tsarev, A. O. Kantarovich, V. V. Apopiy, I. P. Mishchuk, V. O. Sobolev, M. V. Makarova, V. Zwass, A. Summer, G. Duncan, D. Kozie, V. Triez, L. Stewart, E. Turban, R. Kalakota, A. Winston, Y. Kregul, V. Batrienko, M. Burov, N. Pisarenko, Z. Evdokimova, G. Androschuk, etc. The aim of the work is to study the theoretical and methodological foundations of the essence and models of e-commerce development, as well as to determine the prospects for development in the context of modern economic transformations. The article investigates the essence of e-commerce, analyzes the models of e-business, which are based on the interaction between entities involved in commercial transactions. The publication explores the main promising areas of e-commerce in the world during the pandemic and based on forecasts provides recommendations for improving e-business.
Ключові слова: електронна комерція, мобільна комерція, моделі електронної комерції, штучний інтелект, інтернет, соціальні мережі, оффлайн-магазини, онлайн-магазини, веб-сайт, повторна комерція
Key words: e-commerce, mobile commerce, e-commerce models, artificial intelligence, internet, social networks, offline stores, online stores, website, re-commerce
УДК: 339.5
UDC: 339.5

JEL: F10

To cite paper
In APA style
Olefirenko, V., & Ishchenko, A. (2021). Development of electronic commerce in international business. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 22 (1), 48-58. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.22.21.01.05.033.039
In MON style
Олефіренко В.В., Іщенко А.В. Розвиток електронної комерції в міжнародному бізнесі. Вчені записки. 2021. № 22(1). С. 48-58. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.22.21.01.05.033.039 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Olefirenko, V., Ishchenko, A. (2021) Rozvytok elektronnoi komertsii v mizhnarodnomu biznesi [Development of electronic commerce in international business]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 22(1). pp. 48-58. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.22.21.01.05.033.039 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 22(1) / 2021 # 22(1) / 2021
Download Paper
30
Views
3
Downloads
0
Cited by

  1. Electronic Commerce [Електронний ресурс] — Режим доступу до ресурсу: https://www.toppr.com/guides/business-environment/emerging-trends-in-business/electroniccommerce
  2. Turban, E., Lee, J., King, D., and Chung, M. H. (2000). Electronic Commerce: A Managerial Perspective (International Edition). Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  3. Kalakota, R. and Whinston, A. B. (1997). Electronic Commerce — A Manager’s Guide. Reading, MA: Addison-Wesley Longman, Inc.
  4. What is Ecommerce? Ecommerce Definition for 2020 [Електронний ресурс] — Режим доступу до ресурсу: https://ecommerce-platforms.com/glossary/ecommerce.
  5. Zande J. V. What is e-commerce? Definition, benefits, examples [Електронний ресурс] / Jenn Vande Zande — Режим доступу до ресурсу: https://www.the-future-ofcommerce.com/2020/01/19/what-is-e-commerce-definition-examples/.
  6. Types of Ecommerce Business Models: Traditional and Innovate New Ones to Consider [Електронний ресурс] — Режим доступу до ресурсу: https://www. bigcommerce.com/articles/ecommerce/types-of-business-models/#conclusion.
  7. Djie, Monica and Lie, Vina Victor and Asri, Marselinus, An Overview of Electronic Commerce (December 11, 2018). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3299134 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3299134
  8. Saini, Navpreet and Vashisht, Anupama, Trends in E-Commerce and Consumer Behaviour in Contemporary Era (2018). Proceedings of 10th International Conference on Digital Strategies for Organizational Success, Available at SSRN: https://ssrn.com/ abstract=3306491 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3306491
  9. Deshmukh, Sandip U., Impact of E-Business on Business Association (February 7, 2020). International Journal of Engineering and Management Research, Volume- 9, Issue- 6 (December 2019), Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3533678
  10. The Future of Ecommerce — 9 trends to watch out for in 2021 [Електронний ресурс] — Режим доступу до ресурсу: https://modernretail.co.uk/the-future-of-ecommerce-9-trendsto-watch-out-for-in-2021/.
  11. Chang J. 10 Future Ecommerce Trends & Forecasts for 2020/2021 — A Look Into What’s Next [Електронний ресурс] / Jenny Chang — Режим доступу до ресурсу: https://financesonline.com/ecommerce-trends/.
  12. Meyer S. Evolving Ecommerce: 14 Trends Driving Online Retail In 2020 [Електронний ресурс] / Susan Meyer — Режим доступу до ресурсу: https://www. bigcommerce.com/blog/ecommerce-trends/#14-ecommerce-trends-leading-the-way.
  13. Top Ecommerce Trends in 2021 [Електронний ресурс]. — Режим доступу до ресурсу: https://wishdesk.com/blog/top-ecommerce-trends-experts-insight.
  14. Kumain, Kiran and Chaudhary, Preeti and Joshi, Nidhi, E-Commerce Security Issues and Role of AI: A Review (November 27, 2020). International Journal of Management, 11(10), 2020, pp. 504-509. http://www.iaeme.com/IJM/issues.asp?JType=IJM&VType=11& IType=10, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3738605
  15. Abdelrhim, Mansour and Elsayed, Abdullah, The Effect of COVID-19 Spread on the E-Commerce Market: The Case of the 5 Largest E-Commerce Companies in the World (June 7, 2020). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3621166 or http://dx.doi. org/10.2139/ssrn.3621166