Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Діджиталізація брендингу міжнародних корпорацій світового FMCG-ринку

Digital branding of international corporations of the global FMCG market

DOI:

10.33111/vz_kneu.24.21.03.07.047.053

Анотація: Сьогодні діджитал-інструменти та вплив споживачів на їх впровадження є одними з головних драйверів трансформації бізнес-стратегій компаній. Відтак, діджиталізація бізнес-процесів, взаємодії зі стейкхолдерами, а також формування брендингу за таких умов є актуальним питанням для міжнародної економіки. У роботі досліджено сутність категорії «діджитал-технологій» та її основних складових.
Авторами виділено три основні групи діджитал-інструментів: власні (особистий сайт компанії, мобільна версія сайту, акаунти в соцмережах), платні (контекстна реклама, партнерський маркетинг), напрацьовані («сарафанне радіо», «вірусна» реклама). За результатами аналізу чинників формування стратегії компаній на світовому ринку FMCG-товарів авторами визначено та охарактеризовано 10 глобальних споживчих трендів. Визначено роль діджитал-маркетингу в глобальних споживчих трендах. Проаналізовано детермінанти розвитку діджитал-технологій у брендингу компаній і проведено бенчмаркінг традиційних і діджитал інструментів у просуванні товарів. У статті наведено результати аналізу світового досвіду ефективності впровадження маркетингових компаній та ефективність застосування в них діджиталтехнологій, що сприяють підтримці брендингу, глобальними корпораціями, зокрема The Coca-Cola Company, Nestle S. A., L’Oréal Group, The Procter & Gamble Company, Unilever PLC. На базі аналізу брендингу досліджуваних корпорацій авторами виділено основні тренди діджиталізації глобальних учасників ринку FMCG-товарів. Значну увагу у статті приділено аналізу трансформації корпоративних стратегій у контексті глобальних викликів, зокрема Covid-19, та зміни підходів у маркетингу міжнародних компаній. Виділено основні стратегії компаній, що дозволяють їм адаптуватися в умовах глобальних викликів, а також сформовано рекомендації щодо підвищення ефективності корпоративного маркетингу за нових умов.
Abstract: Nowadays, digital tools and consumer influence on their implementation are one of the main drivers of transformation of business strategies of companies. Therefore, digitalization of business processes, interaction with stakeholders, as well as the formation of branding in such conditions is an urgent issue for the international economy.
The work investigated the essence of the category of «digital technologies» and its main components. The authors identified three main groups of digital tools: own (personal website of the company, mobile version of the site, accounts in social networks), paid (contextual advertising, affiliate marketing), developed («word of mouth radio, «viral» advertising). Based on the results of analysis of factors of formation of companies’ strategy in the global market of FMCG-products, the authors identified and characterized 10 global consumer trends. The role of digital marketing in global consumer trends has been determined. The role of digital marketing in global consumer trends is determined.
The determinants of the development of digital technologies in the branding of companies are analyzed and benchmarking of traditional and digital tools in the promotion of goods is carried out. The article presents the results of the analysis of world experience in the effectiveness of marketing companies and the effectiveness of digital technologies that support branding, global corporations, including The Coca-Cola Company, Nestle SA, L’Oréal Group, The Procter & Gamble Company, Unilever PLC.
Based on the analysis of branding of corporations studied by the authors, the main trends of digitalization of global market participants in FMCG products are highlighted. Much attention is paid to the analysis of the transformation of corporate strategies in the context of global challenges, in particular Covid-19, and changes in marketing approaches of international companies. The main strategies of companies, allowing them to adapt to the conditions of global challenges, as well as formed recommendations for increasing the effectiveness of corporate marketing in new conditions.
Ключові слова: діжиталізація, діджитал-технології, діджитал-маркетинг, глобальні тренди, ринок FMCG-товарів, персоналізований контент, великі дані, брендинг, корпоративна стратегія
Key words: digitalization, digital technologies, digital marketing, global trends, FMCG products market, personalized content, big data, branding, corporate strategy
УДК: 339.92
UDC: 339.92

JEL: F23

To cite paper
In APA style
Chernytska, T., & Kryvenko, A. (2021). Digital branding of international corporations of the global FMCG market. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 24 (3), 71-82. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.24.21.03.07.047.053
In MON style
Черницька Т.В., Кривенко А.І. Діджиталізація брендингу міжнародних корпорацій світового FMCG-ринку. Вчені записки. 2021. № 24(3). С. 71-82. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.24.21.03.07.047.053 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Chernytska, T., Kryvenko, A. (2021) Didzhytalizatsiia brendynhu mizhnarodnykh korporatsii svitovoho FMCG-rynku [Digital branding of international corporations of the global FMCG market]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 24(3). pp. 71-82. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.24.21.03.07.047.053 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 24(3) / 2021 # 24(3) / 2021
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by

  1. Voytkevich, A. The role of digital technologies in promoting FMCG brands / A. Voytkevich, D. El-Smiley // Bulletin of RUDN. 2016. No. 4. P. 99–109. — (Series «Economics»). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-digital-tehnologiy-v-prodvizheniifmcg-brendov/viewer (access date: 06.04.2021).
  2. Lyashenko G. Internet-marketing and its tools / G. Lyashenko, R. Motkalyuk // Scientific Bulletin of the National University of State Tax Service of Ukraine (economics, law). 2013. № 3. P. 59-65. — Access mode: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvnudpsu_2013_3_9 (access date: 06.04.2021).
  3. Grybinenko O. Digitalization of the economy in a new paradigm of digital transformation. International relations. 2018. Econ. of Science, № 16. S. 35–37. URL: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3523/3197 (access date: 06.04.2021).
  4. Gurenko A., Gashutina O. Directions of development of management systems in the conditions of digitalization of business in Ukraine. Economy and society. 2018. № 19. S. 739– 745. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2018-19-113 (access date: 06.04.2021).
  5. Top 10 Global Consumer Trends 2021 | Research World. Research World | News and opinions on data, research & insights. URL: https://www.researchworld.com/top-10-globalconsumer-trends-2021/ (date of access: 08.04.2021).
  6. Schneider Gary P. «Electronic Commerce» / Boston, USA: Course Technology, 2008. — 53 с. — (9) (date of access: 22.03.2021).
  7. FUTURE OPPORTUNITIES IN FMCG E-COMMERCE:. The Nielsen Company (US), 2018. 34 p. (date of access: 22.03.2021).
  8. Annual Reports. Coca-Cola. URL: https://www.coca-colafemsa.com/investors/annualreports.html. (дата звернення: 15.04.2021).
  9. Akshay Heble. Case Study On Coca Cola ‘Share A Coke’ Campaign. URL: https://www.digitalvidya.com/blog/case-study-on-coca-colas-share-a-coke-campaign/. (accessed: 15.04.2021).
  10. Molly Fleming. Diet Coke sales overtake classic Coke as the soft drinks giant navigates the sugar tax. URL: https://phvntom.com/diet-coke-sales-overtake-classic-coke-asthe-soft-drinks-giant-navigates-the-sugar-tax/. (accessed: 15.04.2021).
  11. Annual review 2020. Nestle, 2020. 79 p. (date of access: 28.03.2021).
  12. Digital Accelerators — центр управления репутацией компании Nestle. URL: http://reputazzi.com/digital-accelerators-centr-upravleniya-reputaziey-companiyi-onlayn/. (accessed: 15.04.2020).
  13. L’Oreal Annual Report. L’Oréal in figures. URL: https://www.lorealfinance.com/en/annual-report-2019/loreal-figures-2-2-0?utm_source=lorealfinance&utm_medium=referral_orga&utm_campaign=oaf_ar19_investors&utm_term=keyfigures. (accessed: 21.04.2021).
  14. Procter & Gamble Co. — AnnualReports.com. AnnualReports.com. URL: https://www.annualreports.com/Company/procter-gamble-co (date of access: 12.04.2021).
  15. Vanessa Mitchell. CES 2019: P&G’s consumer tech pitch, plus the best lifestyleenhancing products on offer. URL: https://www.cmo.com.au/article/656135/ces-2019-p-gconsumer-tech-pitch-plus-best-lifestyle-enhancing-products-offer/. (accessed: 21.04.2021).
  16. Unilever Annual Report and Accounts. Unilever. 2020. P. 183. (date of access: 22.03.2021).
  17. How COVID-19 Has Transformed Consumer Spending Habits. J.P. Morgan Germany | About us. URL: https://www.jpmorgan.com/solutions/cib/research/covid-spending-habits (date of access: 05.05.2021).
  18. Morgan B. 50 Stats Showing The Power Of Personalization. Forbes. URL: https://www.forbes.com/sites/blakemorgan/2020/02/18/50-stats-showing-the-power-ofpersonalization/?sh=38079f8a2a94 (date of access: 05.05.2021).
  19. Global retail e-commerce market size 2014-2023 | Statista. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/ (date of access: 07.05.2021).
  20. DataReportal — Global Digital Insights. DataReportal — Global Digital Insights. URL: https://datareportal.com/ (date of access: 08.05.2021).