
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Історичні передумови появи та існування заборони на позичковий процент в ісламській економічній доктрині
Historical preconditions of emergence and existence the prohibition for bank’s interest in islamic economic doctrine
DOI:
10.33111/vz_kneu.25.21.04.01.005.011
Анотація: Метою даної статті є дослідження історичних передумов для існування заборони на позичковий процент у сучасній ісламській економічній доктрині.
Сьогодні ісламські фінанси є складовим елементом глобальної фінансової системи.
Їх обсяг складає майже 2 трлн дол., продовжуючи постійно зростати. Для деяких мусульманських країн цей тип фінансових відносин має системну важливість, сприяє їх фінансовому розвитку та полегшує доступ населення до різноманітних фінансових послуг.
Сутність позичкового проценту та природу пов’язаних з ним економічних відносин вперше було досліджено філософами стародавнього світу Ксенофонтом, Платоном, Аристотелем. У подальшому, з приходом монотеїстичних авраамічних релігій — іудаїзму, християнства, ісламу, позичковий процент розглядався лише з точки зору релігійної етики, однозначно засуджувався і визначався негативним явищем. З появою капіталістичних відносин і зростанням ролі кредиту, ставлення до нього змінилося і відбулась диференціація позичкового відсотка на банківський — широко вживаний в економічній діяльності та лихварський — засуджуваний суспільством.
Проте, в деяких економічних системах, мова йдеться про мусульманські країни, позичковий відсоток є забороною, оскільки засуджується релігією.
З другої половини XX століття під впливом низки чинників у багатьох мусульманських країнах почався процес реісламізації (так зване, Ісламське відродження), метою якого було відновлення основоположних релігійних принципів у суспільних відносинах. Загальна реісламізація, бажання мусульманського населення повернутися до більш культурно автентичних форми соціально-політичної організації, разом з припливом «нафтодоларів» обумовили виникнення та швидкий розвиток ісламського банківського сектору.
Сьогодні, в цілому, у мусульманських правознавців існує консенсус недозволенності використання банківського відсотку в економічній діяльності. Цей консенсус апелює до джерел теорії та методології ісламської юриспруденції, якими, перш за все, є: Коран і Сунни (беззаперечні джерела наказів для усіх мусульман), в яких будь-яка форма фіксованих і заздалегідь визначених відсотків, як невеликих, так і великих; незалежно від цілей використовування — чи то інвестиції, заощадження або споживання, вважається загальною забороною. Більш того, дане трактування ріба було інституціалізовано численними фетвами, виданими за міжнародним шаріатським стандартом (International Shariah Standard) у багатьох країнах. Наприклад, MUI (Indonesian Council of Ulamā’) в Індонезії, SAC-BNM (Sharīʿah Advisory Council-Bank Negara Malaysia) у Малайзії. Своєю чергою, така інституалізація закріпила юридично концепцію безпроцентного банкінгу у всієї доктрині ісламських фінансів.
Abstract: The purpose of the article is to study the historical preconditions for existence of a ban on any kind of bank’s interest in modern Islamic economic doctrine.
Today, Islamic finance is an integral part of the global financial system. Its volume is almost USD 2 bln., proceeding to grow steadily. For some Muslim countries, this type of financial relationship has of systemic importance, promotes their financial development and facilitates public access to a variety of financial services.
The essence of loan interest and the nature its economic relations were first studied by the philosophers of ancient world, Xenophon, Plato, Aristotle. Later, with the advent of monotheistic Abrahamic religions — Judaism, Christianity, Islam, the loan interest was considered only in terms of religious ethics, clearly condemned and defined as a negative phenomenon.
With the advent of capitalism and the growing role of credit, attitudes toward it had changed and there had been a differentiation for general loan interest to bank’s interest — which is widely used in economic activities and usurious interest — which is condemned by society. However, in some economic systems, we are talking about Muslim countries, any kind of loan interest is prohibited because it is condemned by religion Islam.
In the second half of the twentieth century, under the influence of numerous factors in many Muslim countries the process of re-Islamization (the so-called Islamic revival) began, which aimed to restore fundamental religious principles in social relations. General re-Islamization, the desire of the Muslim population to return to more culturally authentic forms of socio-political organization, together with the influx of «petrodollars» led to emergence and rapid development of Islamic banking sector.
Today, in general, Muslim jurists have a consensus on the inadmissibility for using bank’s interest in economic activities. This consensus appeals to the sources of theory and methodology for Islamic jurisprudence, which are, first of all: the Qur’an and Sunnah (indisputable sources of direct orders for all Muslims). Any form of fixed and predetermined percentages, both small and large; regardless of the purpose, whether for investment, savings or consumption, is considered a general prohibition. Moreover, this interpretation of riba has been institutionalized by numerous fatwas issued under the International Shariah Standard in many countries. For example, MUI (Indonesian Council of Ulamā’) in Indonesia, SAC-BNM (Sharīʿah Advisory Council-Bank Negara Malaysia) in Malaysia. In turn, such institutionalization has legally imposed the concept of interest-free banking throughout the doctrine of Islamic finance.
Ключові слова: ісламська економічна доктрина, ісламські фінанси, історія економічної думки, міжнародна фінансова система, ріба, Близький Схід.
Key words: іslamic economic doctrine, Islamic finance, history of economic thought, international financial system, financial institutions, riba, the Middle East.
УДК: 339.7
UDC: 339.7
JEL: F390
To cite paper
In APA style
Yurkevich, O. (2021). Historical preconditions of emergence and existence the prohibition for bank’s interest in islamic economic doctrine. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 25 (4), 6-16. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.25.21.04.01.005.011
In MON style
Юркевич О.М. Історичні передумови появи та існування заборони на позичковий процент в ісламській економічній доктрині. Вчені записки. 2021. № 25(4). С. 6-16. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.25.21.04.01.005.011 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Yurkevich, O. (2021) Istorychni peredumovy poiavy ta isnuvannia zaborony na pozychkovyi protsent v islamskii ekonomichnii doktryni [Historical preconditions of emergence and existence the prohibition for bank’s interest in islamic economic doctrine]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 25(4). pp. 6-16. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.25.21.04.01.005.011 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
.jpg )
Download Paper
2
Views
1
Downloads
0
Cited by
- Mozgovyy, O. Yurkevych, O. and Subochev, O. (2018), «The essence and development of the Islamic finance doctrine». Ekonomika Ukrayiny. vol. 1 (674). Р. 71-82. [In Ukrainian]
- Yurkevich, O., Zalizniuk, V. and Subochev, О. (2021), «Historical prerequisites for the emergence of islamic finance as a component segment of the modern international financial system». Investytsiyi: praktyka ta dosvid. vol. 15. Р. 12–18, available at: http://www.investplan.com.ua/pdf/15_2021/4.pdf (Accessed 2 November 2021). [In Ukrainian]
- Yurkevich, O., Zalizniuk, V. and Subochev, О. (2021), «Factors of the evolution islamic economic doctrine in the context of international finance development». Ekonomika ta derzhava. vol. 8. Р. 73–78, available at: http://www.economy.in.ua/pdf/8_2021/14.pdf (Accessed 2 November 2021). [In Ukrainian]
- Korneev, V. (2012), «Islamic financial model: features of development». Visnyk sotsial’noekonomichnykh doslidzhen’. vol. 1 (44). Р. 312–318, available at: http://vsed.oneu.edu.ua/files/full/1_44_2012/312-318.pdf (Accessed 20 July 2021). [In Ukrainian]
- Wikipedia (2021), «Maimonides», available at: https://en.wikipedia.org/ wiki/Maimonides (Accessed 20 July 2021)
- Böhm-Bawerk, Eugen von (1884-1889), Kapital i protsent [Capital and interest rate], Eksmo (2009), Moscow, Russia. [In Russian]
- Bekkin, R.I (2007), «Islamic model of interest-free economy and modernity». Vestnik StPGU. [Online]. vol. 2. available at: https://economicsjournal.spbu.ru/article/view/3787/3402 (Accessed 20 July 2021). [In Russian]
- Baskin, A.S. and Ishmanova, M.S. (2010), Istoriya ekonomicheskikh ucheniy. Kurs lektsiy [History of Economic Thought. Lecture course], 2nd ed, IEiU GOU VPO, Izhevsk, Russia. [In Russian]
- Kostyuk, V.N. (2005), Istoriya ekonomicheskikh ucheniy [History of Economic Thought], Tsentr. Moscow, Russia. [In Russian]
- Encyclopedia of Islam and the Muslim World (2004), Thompson Gale, Farmington Hills, USA.
- Mutlu, K. (1996), «Examining religious beliefs among university students in Ankara», British Journal of Sociology. vol. 47(2). Р. 353–359.
- Kepel, G. (2003), «Jihad: on the Trail of Political Islam». Harvard University Press. Р. 77.
- Ahmad, U. F. and Hassan, M. K. (2008). «Ribā and Islamic Banking». Journal of Islamic Economics, Banking and Finance. Р. 1–33.
- Fazlur, R. (1982), «Riba and Interest». Journal of Islamic Studies. vol. 1, Chicago: The University of Chicago Press. Р. 18–34.