Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Освітня домінанта соціальної безпеки: шляхи трансформації в контексті забезпечення сталого розвитку

Education as a dominant of social safety: ways of transformation in the context of ensuring sustainable develompent

DOI:

10.33111/vz_kneu.25.21.04.07.047.053

Анотація: Дослідження, представлене статтею, присвячено актуальним проблемам досягнення соціальної безпеки та сталого розвитку, на що мають вплив ряд чинників внутрішнього і зовнішнього характеру. Серед них одне з провідних місць посідають пов’язані з діяльністю освітньої сфери, які можливо визначити в якості освітньої домінанти, що обумовлюється зростанням ролі та значення освіти в сучасному світі, що переживає період глибоких трансформацій. Зазначене зумовлює необхідність здійснення відповідних трансформацій на рівні нашої країни, інституційну основу яких передусім мають складати гнучка законодавчо-нормативна база, а також чіткий розподіл компетенції міністерств, відомств, організацій щодо реалізації тих нормативних положень, які безпосередньо впливають на стан соціальної безпеки та процеси сталого розвиток у цілому. При цьому відмічено, що соціальна безпека передбачає необхідність того, щоб об’єктом безпосереднього впливу держави стала людина з її потенціалом і соціальноекономічними потребами, завдяки чого має забезпечуватися успішне подолання соціальних, а також екологічних загроз і небезпек. Також звернено увагу на небезпеки, що несуть у собі соціальні негаразди та природні небезпеки, серед яких називаються й епідемічні захворювання. Розкрито актуальні питання пов’язані зі здійсненням трансформаційних перетворень. У зазначеному аспекті розглянуто науково обґрунтовані принципи стосовно здійснення процесів трансформації безпосередньо в сфері освіти. У цьому зв’язку наголошено на необхідності застосування у сфері освіти найновіших технологій, а також підкреслено важливість дотримання при її трансформації запропонованих підходів і принципів. Все це сприятиме не лише підвищенню якості освіти, підготовки фахівців, а й прискоренню досягнення сталого соціально-економічного розвитку та зростанню добробуту громадян України. Значне місце в статті посідає також огляд досвіду інших країн у контексті аналізу соціальних проблем щодо безпекової ситуації в нашій країні та обґрунтування шляхів їх успішного вирішення.
Abstract: The research presented in the article is devoted to topical problems of achieving social safety and sustainable development, which is influenced by a number of internal and external factors. Among them, one of the leading places is occupied by those related to the activities of the educational sphere, and which can be defined as an educational dominant. This moment is due to the growth of the role and importance of education in the modern world, which is going through a period of profound transformations. This necessitates the implementation of appropriate transformations in our country, the institutional basis of which, first of all, should be a flexible legislative and regulatory framework, as well as a clear distribution of the competences of ministries, departments, organizations for the implementation of regulations that directly affect the state of social safety and sustainable processes development in general. At the same time, it is noted that social safety provides for the need for a person with his potential and socio-economic needs to become the object of direct influence of the state, due to which the successful overcoming of social as well as environmental threats and dangers should be ensured. Attention is also drawn to the dangers posed by social problems and natural hazards, among which are called epidemic diseases. Reveals topical issues related to the implementation of transformational transformations. In this aspect, scientifically grounded principles are considered for the implementation of transformation processes directly in the field of education. In this regard, the need to apply the latest technologies in the field of education is emphasized, and the importance of observing the proposed approaches and principles during its transformation is emphasized. All this will contribute not only to improving the quality of education, training specialists, but also to accelerate the achievement of sustainable socio-economic development and the growth of the wellbeing of Ukrainian citizens. A significant place in the article is also occupied by a review of the experience of other countries in the context of the analysis of problems related to the provision of social safety in our country and the substantiation of ways of their successful solution.
Ключові слова: освітня сфера, трансформація, безпека, сталий соціальноекономічний розвиток, якість освіти та освітніх послуг
Key words: educational sphere, transformation, security, sustainable socio-economic development, quality of education and educational services
УДК: 338.22.021.1
UDC: 338.22.021.1

JEL: I23 I31 Q01

To cite paper
In APA style
Garashchuk, O., & Kutsenko, V. (2021). Education as a dominant of social safety: ways of transformation in the context of ensuring sustainable develompent. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 25 (4), 76-88. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.25.21.04.07.047.053
In MON style
Гаращук О.В., Куценко В.І. Освітня домінанта соціальної безпеки: шляхи трансформації в контексті забезпечення сталого розвитку. Вчені записки. 2021. № 25(4). С. 76-88. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.25.21.04.07.047.053 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Garashchuk, O., Kutsenko, V. (2021) Osvitnia dominanta sotsialnoi bezpeky: shliakhy transformatsii v konteksti zabezpechennia staloho rozvytku [Education as a dominant of social safety: ways of transformation in the context of ensuring sustainable develompent]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 25(4). pp. 76-88. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.25.21.04.07.047.053 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 25(4) / 2021 # 25(4) / 2021
Download Paper
2
Views
1
Downloads
0
Cited by

  1. Sukhorukov, A.I. & Kharazishvili, Yu.M. (2012). Modelyuvannya ta prohnozuvannya sotsial’no-ekonomichnoho rozvytku rehioniv Ukrayiny: monohrafiya [Modeling and forecasting of socio-economic development of the regions of Ukraine: monograph]. Kyiv: NISD [in Ukrainian].
  2. Yurchenko, A.Yu. (2016). Osoblyvosti formuvannya polityky zabezpechennya ekonomichnoyi bezpeky: perspektyvy dlya Ukrayiny v konteksti mizhnarodnoho dosvidu [Features of economic security policy formation: prospects for Ukraine in the context of international experience]. Ekonomika i suspil’stvo, Issue 2, 441-445 [in Ukrainian].
  3. Korenovs’ka, Yu. (2021). Mizhnarodnyy dosvid u formuvanni ekonomichnoyi bezpeky [International experience in the formation of economic security]. Sun Mar. Retrieved from http://prezi.com/4i4uguj3vcsh/presentation/ [in Ukrainian].
  4. Ministry of Education and Science of Ukraine (2021) Uryad zatverdyv plan zakhodiv shchodo realizatsiyi Deklaratsiyi pro bezpeku shkil [The government has approved an action plan for the implementation of the Declaration on the Safety of Schools]. Ministry of Education and Science of Ukraine. Official site. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/uryad-zatverdiv-plan-zahodiv-shodo-realizaciyi-deklaraciyi-probezpeku-shkil [in Ukrainian].
  5. Malyarova, N.V. & Nesmiyanova, M.I. (1991). Sotsial’naya zashchita detstva: kontseptual’nyy podkhod [Social protection of childhood: a conceptual approach]. Sotsiologicheskiye issledovaniya, 4, 79-83 [in Russian].
  6. Lebedev, O.T. & Yazvenko S.A. (1999). Sotsial’naya zashchita naseleniya [Social protection of the population]. Sankt-Peterburg: Publishing house of the St. Petersburg State Engineering and Economic Academy [in Russian].
  7. State Statistics Service of Ukraine (2021). Ukrayina u tsyfrakh. Statystychnyy zbirnyk [Ukraine in numbers. Statistical collection]. Kyiv. Retrieved from http://www.ukrstat. gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/07/zb_Ukraine %20in %20figures_20u.pdf [in Ukrainian].
  8. Onikiyenko, V.V. & Yemel’yanenko L.M. (2008). Rozvytok innovatsiynoyi systemy na etapi stanovlennya v Ukrayini postindustrial’noho suspil’stva [Development of the innovation system at the stage of formation of a post-industrial society in Ukraine]. Kyiv: RVPS Ukrayiny NAN Ukrayiny [in Ukrainian].
  9. Dmitrenko, T.A. (2004). Obrazovatel’nyye tekhnologii v sisteme vysshey shkoly [Educational technologies in the system of higher education]. Pedagogika, 2, 54-60 [in Russian].
  10. Kutsenko, V.I., Ostafiychuk, Ya.V., Il’yina, M.V., Nosulich, T.M., Shpyl’ova, Yu.B., Anisimov, V.M. & Ohorodnyk, N.P. (2012). Suspil’na skladova staloho rozvytku Ukrayiny [Social component of sustainable development of Ukraine]. Kyiv: DU IEPSR NAN Ukrayiny [in Ukrainian].
  11. Sukhenko, Ya.V. (2017). Suprovid indyvidual’noyi osvitn’oyi trayektoriyi dorosloho uchnya: psykholohichnyy ta orhanizatsiynyy aspekty [Support of individual educational trajectory of an adult student: psychological and organizational aspects]. Materialy III Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi e-konferentsiyi «Mul’tydystsyplinarni akademichni doslidzhennya i hlobalʹni innovatsiyi: humanitarni ta sotsial’ni nauky» [Proceedings of the III International Scientific and Practical e-Conference «Multidisciplinary Academic Research and Global Innovation: Humanities and Social Sciences»] (Kyiv, March 27, 2017) 245-249 [in Ukrainian].
  12. Boyarskiy, Ye.A. & Kolomiyets, S.M. (2007). Obobshchennyye kompetentsii vypusknikov vuzov [Generalized competences of university graduates]. Vyssheye obrazovaniye segodnya, 6, 84-86 [in Russian].
  13. Baydenko, V.I. (2005). Kompetentnostnyy podkhod k proyektirovaniyu gosudarstvennykh obrazovatel’nykh standartov vysshego professional’nogo obrazovaniya (metodologicheskiye i metodicheskiye voprosy): metodicheskoye posobiye [Competencebased approach to the design of state educational standards of higher professional education (methodological and methodological issues): a methodological guide]. Moscow [in Russian].
  14. Zimnyaya, I.A. (2009). Klyuchevyye kompetentsii — novaya paradigma rezul’tata obrazovaniya [Key competencies — a new paradigm of educational outcomes]. Eksperiment i innovatsii v shkole, 2, 7-14 [in Russian].
  15. Drachuk, Yu.V., & Sav’yuk, L.O. (2018). Kvalimetrychni modeli otsinky yakosti osvitnikh posluh [Qualimetric models for assessing the quality of educational services]. Ekonomichni, politychni ta kul’turolohichni aspekty yevropeys’koyi intehratsiyi Ukrayiny v umovakh novykh hlobalizatsiynykh vyklykiv: materialy dopovidey Mizhnarodnoyi naukovopraktychnoyi konferentsiyi [Economic, political and culturological aspects of Ukraine’s European integration in the conditions of new globalization challenges: materials of the reports of the International scientific-practical conference] (Uzhhorod, April 16-17, 2018) 264-268 [in Ukrainian].
  16. Zimnyaya, I.A., Lapteva, M.D. & Morozova, N.A. (2007). Sotsial’nyye kompetentnosti vypusknikov vuzov v kontekste gosudarstvennykh obrazovatel’nykh standartov vysshego professional’nogo obrazovaniya i proyekta TUNING [Social competencies of university graduates in the context of state educational standards of higher professional education and the TUNING project]. Vyssheye obrazovaniye segodnya, 11, 22- 27 [in Russian].
  17. Trofimova, N.M. & Yeremina, Ye.I. (2003). Samoobrazovaniye i tvorcheskoye razvitiye lichnosti budushchego spetsialista [Self-education and creative development of the personality of the future specialist]. Pedagogika, 2, 42-47 [in Russian].
  18. Stepanov, Ye.N. (2001). Metodologiya modelirovaniya vospitatel’noy sistemy obrazovatel’nogo uchrezhdeniya [Methodology for modeling the educational system of an educational institution]. Pedagogika, 4, 14-19 [in Russian].
  19. Stepanova, T.A. (2003). Gosudarstvenno-obshchestvennaya sistema upravleniya kachestvom obrazovaniya v regione. Avtoreferat na soiskaniye nauchnoy stepeni doktora pedagogicheskikh nauk [State-public system of education quality management in the region. Abstract for the degree of Doctor of Pedagogical Sciences] Moscow [in Russian].