
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Застосування статистичних методів до аналізу освіти
Using statistical methods to analyze education
DOI:
10.33111/vz_kneu.27.22.02.11.075.081
Анотація: Methods of statistical analysis, in particular sample surveys to monitor implementation of the Ukrainian education, are analyzed in the article. The topical issues that need to be addressed in evaluating secondary education reforms are outlined: the attitude of teachers belonging to all age categories to the reform of the Ukrainian education, the accessibility and effectiveness of professional development courses, the readiness to develop new educational programs, and the material equipment of classrooms depending on the type of area (urban or rural).
The aim of the article is to obtain relevant statistical data on education and sup up the experience of monitoring studies in education using a combination of statistical methods.
The article is based on general scientific methods: analysis and synthesis, comparisons, analysis of contingency tables, graphical method, etc. The correlation between the teacher’s age and his/her attitude to reform, the teacher’s training and retraining and his/her ability and desire to master new teaching methods, material support of the educational process and the type of area was analyzed. The hypotheses about the correlation of variables and the agreement of the respondents’ opinions were tested.
The practice of implementing monitoring studies to meet the demands of administrations in analytical information on education is discussed. It is emphasized that more effective statistical and information technologies, forms and methods of statistical observations, including special and sample surveys, need to be used in statistical studies as an alternative to the traditional reporting. The need for elaborating methodological and organizational issues in plans of particular surveys with consideration to information support and advanced Internet, information & communication and digital technologies is highlighted.
The end result of the study is to obtain statistically reliable data for analysis which results will enable to formulate conclusions and recommendations for actors of the educational process. The produced information can be useful for education authorities as the basis for taking administrative decisions.
Abstract: У статті проаналізовано можливості використання методів статистичного аналізу, зокрема вибіркових опитувань, для моніторингу розвитку української освіти. Окреслено актуальні питання, на які необхідно звернути увагу в оцінці реформ середньої освіти: ставлення вчителів усіх вікових категорій до реформування української освіти, доступність та ефективність курсів підвищення кваліфікації, готовність до розробки нових освітніх програм, матеріальне оснащення навчальних кабінетів залежно від типу місцевості (міська чи сільська).
Метою статті є отримання відповідних статистичних даних про освіту та узагальнення досвіду моніторингових досліджень в освіті з використанням комбінації статистичних методів. Стаття базується на загальнонаукових методах: аналізі та синтезі, порівняннях, аналізі таблиць контингентності, графічному методі тощо. Досліджено співвідношення віку вчителя та його ставлення до реформування, підготовки та перепідготовки вчителя та його здібностей. Проаналізовано бажання оволодіти новими методами навчання, матеріальне забезпечення навчального процесу за напрямами навчання. Було перевірено гіпотези про кореляцію змінних та збіг думок респондентів.
Обговорюється практика впровадження моніторингових досліджень для задоволення потреб органів управління в аналітичній інформації про освіту. Наголошується на необхідності використання спеціальних та вибіркових досліджень, як альтернативи традиційній звітності. Також обґрунтовано необхідність розроблення планів досліджень з урахуванням інформаційного забезпечення та можливостей мережі Інтернет, інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій.
Кінцевим результатом дослідження є отримання статистично достовірних даних для аналізу, результати якого дозволять сформулювати висновки та рекомендації для суб’єктів освітнього процесу. Отримана інформація може бути корисною органам управління освітою як основа для прийняття управлінських рішень.
Ключові слова: аналіз української освіти, вибіркове опитування, дизайн вибірки, моніторингові дослідження, статистичні критерії
Key words: analysis of Ukrainian education, survey sampling, sample design, monitoring studies, statistical criteria
УДК: 311.21:37.014.3(477)
UDC: 311.21:37.014.3(477)
JEL: C15 I21
To cite paper
In APA style
(2022). Using statistical methods to analyze education. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 27 (2), 112-122. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.27.22.02.11.075.081
In MON style
Застосування статистичних методів до аналізу освіти. Вчені записки. 2022. № 27(2). С. 112-122. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.27.22.02.11.075.081 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
(2022) Zastosuvannia statystychnykh metodiv do analizu osvity [Using statistical methods to analyze education]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 27(2). pp. 112-122. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.27.22.02.11.075.081 (accessed 27 Apr 2025).
.jpg )
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by
- Londar S., Horna M. (2021). Rozvytok mizhnarodnoi statystyky osvity dlia zabezpechennia monitorynhu dosiahnennia 4-yi tsili staloho rozvytku. [Education statistics and monitoring tools for achieving the 4st Goal of Sustainable Development]. Naukovopraktychnyi zhurnal «Osvitnia analityka Ukrainy» — Scientific-practical journal «Educational analytics of Ukraine», 2, 5–19. URL: https://science.iea.gov.ua/wpcontent/uploads/2021/07/EAU_213_2021-full.pdf [in Ukrainian].
- Institute of Educational Analytics (IEA). URL:https://iea.gov.ua/en/mainactivities/scientific-and-analytics-activities/analytics/results-of-monitoring-studies/2021-2/
- State Scientific Institution «Institute of Educational Analytics» (2021). Zahalnoderzhavne monitorynhove doslidzhennia vprovadzhennia reformy NUSh. Informatsiynoanalitychni materialy. MON Ukrayiny, DNU «Instytut osvitnʹoyi analityky». Kyyiv, 2021. [Nationwide monitoring study implementation of the reform of the NUS]. Kyiv: SSI «Institute of Educational Analytics». Nationwide monitoring study of NUS reform implementation. Information and analytical materials. MES of Ukraine, DNU «Institute of Educational Analytics». Kyiv, 2021. 69 p. https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/ZVIT_VPROVADZHENNYA_ NUSH_21_dlya-sajtu.pdf [in Ukrainian].
- Horna, M. O., & Ishchuk, Ya. V. (2021). Vykorystannіa statystychnykh metodiv dlіa analizu uprovadzhennіa reform Novoi ukrainskoi shkoly [Using Statistical Methods for Analysis of the Implementation of Reforms of the New Ukrainian School]. Statystyka Ukrainy — Statistics of Ukraine, 4, ХХ–ХХ. Doi: 10.31767/su.4(95)2021.04.XX [in Ukrainian].
- Statistical studies of social and economic development of Ukraine [text] : Textbook for students of higher educational establishments. / N.O. Parfentseva, R. О. Kulynych ; the National Academy of statistics for accounting and audit. — К. : НАСОА, 2011. — 454 с. [in Ukrainian].
- Gerasymenko S. Statistical Provision of the Management of the Higher Education Quality in Ukraine / S. Gerasymenko, V. Gerasymenko, O. Chupryna // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. — 2015. — Вип. 4. — С. 6-9. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2015_4_3
- Nakaz Derzhavnoi sluzhby statystyky "Pro zatverdzhennia Metodolohichnykh polozhen derzhavnoho statystychnoho sposterezhennia shchodo merezhi ta diialnosti zakladiv osvity" vid 09 chervnia 2021 r. №111. [Order of the State Statistics Service «On approval of the Methodological provisions of the state statistical survey on the network and activities of educational institutions» of June 9, 2021 №111]. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/norm_doc/ 2021/111/111.pdf [in Ukrainian].
- Yerina A., Palian Z. (2019). Statystychni sposterezhennia: perepysy, monitorynhy, vybirkovi obstezhennia [Statistical observations: censuses, monitoring, sample surveys]. Kyiv: Kyivskyi universytet. [in Ukrainian].
- Review of Economics and Statistics. (2020). Gender bias in rumors among professionals: An identity-based interpretation, 102, 5, 867 — 880.
- Bulatova, O., Osaulenko, O., & Zakharova, O. (2021). Monitoring and evaluation of the level of development of the european regional security complex. Baltic Journal of Economic Studies, 7(1), 27-38. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2021-7-1-27-38
- Sarioglo V. (2012). Otsiniuvannia sotsialno-ekonomichnykh pokaznykiv: prykladni aspekty zastosuvannia nepriamykh metodiv: monohr. [Evaluation of socio-economic indicators: applied aspects application of indirect methods]. Kyiv: Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
- Hladun O., Vashchaieva N. (2007). Dyzain vybirky ta problemy yoho optymizatsii. [Problems of theory and methodology of accounting, control and analysis]. Problemy teorii ta metodolohii bukhhalterskoho obliku, kontroliu i analizu — Problems of theory and methodology of accounting, control and analysis, 2(8), 31-39. Zhytomyr: ZhDTU [in Ukrainian].
- Designing Household Survey Samples: Practical Guidelines. (2005). United Nations New York.
- Australian Bureau of Statistics (2005). Labour statistics: concepts, sources and methods. Canberra: Statistical Concepts Library. Available from www.abs.gov.au/ Open Document Catalogue No. 6102.0.55.001.
- Brogan, D. (2003). Comparison of Data Analysis Software Suitable for Surveys in Developing Countries, United Nations Statistics Division, New York.