Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Антикризове державне управління: удосконалення понятійно-категоріального апарату та класифікації видів криз

Anti-crisis state administration: improvement of the conceptual and categorical apparatus and classification of crisis types

DOI:

10.33111/vz_kneu.29.22.04.04.026.032

Анотація: З’ясовано за результатами проведеного дослідження, що у трактуванні поняття «криза» існує величезна кількість визначень, що вже вказує на складність у розумінні досліджуваного питання. Показано, що у літературі синонімом до поняття «криза» досить часто використовують такі терміни, як «небезпека», «непередбачувані обставини», «надзвичайна ситуація», «лихо», що є недостатньо коректним. Здебільшого дослідники характеризують кризу, розглядаючи її виникнення на рівні підприємства, пов’язуючи з впливом на регіон або галузь. Досліджено, що сутність кризи, різноманіття її проявів і характеристик знаходять відображення в класифікаціях кризи. При цьому серед науковців немає єдності поглядів ані щодо видів кризи, ані щодо її типів. Показано, що в питаннях класифікації, найбільш вдалим є поділ кризи на такі види: фінансова, економічна, соціальна, екологічна, корпоративна та репутаційна. Однак ця класифікація не ураховує кризи, що стосується держави, а її ліквідація потребує залучення державних органів. Запропоновано класифікацію видів кризи розширити, доповнюючи її кризою державного управління та кризою політичною. Зауважено, що питанням дослідження видів кризи приділяється недостатньо уваги, а іноді у літературних джерелах ці поняття навіть ототожнюються, що вважаємо недостатньо коректним. Встановлено, що сучасні дослідження поняття «криза державного управління» досить фрагментарні, а існуючі не повною мірою розкривають зміст. Уточнено, з урахуванням цього, що дефініцію категорії «криза державного управління». Показано, що в Україні усталеність терміна «антикризове управління» відбулося з прийняттям Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом». Це сприяло розумінню дослідниками антикризового управління здебільшого як інструменту оздоровлення підприємства, що перебуває у процедурі банкрутства. Згодом науковці та практики багатьох країн застосування антикризового управління виключно на рівні підприємства розширили й на інші сфери зокрема й на державне управління. Проаналізовано дослідження у сфері державного управління та визначено, що освітлення можливих антикризових технологій у державному управлінні є дещо поверховим. Здебільшого пропозиції зводяться до застосування системного підходу до управління державою, що характеризується зміною системи державного управління у цілому та кадровими зміни. Підтверджено, що категорію «антикризове державне управління» дослідники розглядають окремо два поняття: «антикризове управління» та «державне управління». Вважаємо це недостатньо коректним. Показано, що наявні визначення не повною мірою розкривають сутність досліджуваної категорії. Уточнено дефініцію категорії «антикризове державне управління».
Abstract: According to the results of the conducted research, it was found that in relation to the understanding of the essence of the concept of «crisis», there is a huge number of its definitions, which is already a recognition of the complexity in understanding this concept. In addition, quite often in the literature, the following terms are used as synonyms for the concept of «crisis»: «danger», «unforeseen circumstances», «emergency situation» and «disaster», which is not correct enough. In addition, most researchers characterize the crisis by considering its occurrence at the enterprise level, linking it to the impact on the region or industry. The essence of the crisis, the variety of its manifestations and characteristics are reflected in the classifications of the crisis. At the same time, there is no unity of opinion among scientists either regarding the types of crisis or its types. Regarding the classification, it is determined that the most successful is the division of the crisis by scientists into the following types: financial, economic, social, environmental, corporate and reputational.
However, at the same time, this classification does not take into account the crisis that concerns the state, and its elimination requires the involvement of state bodies.
Therefore, it is proposed to expand the classification of types of crisis by supplementing it with a crisis of public administration and a political crisis. It is worth noting that currently insufficient attention is paid to research issues of these types of crisis, and sometimes in literary sources these concepts are even equated, which is not correct enough. It has been established that today the research into the essence of the concept of «crisis of public administration» is quite fragmentary, and the existing definitions do not fully reveal its meaning. Taking this into account, the definition of the category «public administration crisis» has been clarified. Regarding the sustainability of the term «anti-crisis administration», it began to be actively used in Ukraine with the adoption of the Law of Ukraine «On restoring the debtor’s solvency or declaring him bankrupt». As a result, this led researchers to understand anti-crisis management mostly as a tool for improving the company undergoing bankruptcy proceedings. Subsequently, scientists and practitioners of many countries extended the application of anti-crisis management exclusively at the enterprise level to other areas, including public administration.
Research in the field of public administration was analyzed and it was determined that the illumination of possible anti-crisis technologies in public administration is somewhat superficial. For the most part, the proposals are reduced to the application of a systemic approach to state management, which is characterized by a change in the system of state management as a whole and personnel changes. As for the category «anti-crisis state administration», researchers mostly consider two concepts separately: «anti-crisis administration» and «state administration», which is not correct enough. Existing definitions do not fully reveal the essence of this category. Taking into account the above, the definition of the category «anti-crisis public administration» has been clarified.
Ключові слова: криза, види кризи, криза державного управління, антикризове управління, антикризове державне управління
Key words: crisis, types of crisis, public administration crisis, anti-crisis administration, anti-crisis public administration
УДК: 338
UDC: 338

JEL: G34 G38

To cite paper
In APA style
Burkova, L., & Porosla, P. (2022). Anti-crisis state administration: improvement of the conceptual and categorical apparatus and classification of crisis types. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 29 (4), 58-66. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.29.22.04.04.026.032
In MON style
Буркова Л.А., Поросла П.В. Антикризове державне управління: удосконалення понятійно-категоріального апарату та класифікації видів криз. Вчені записки. 2022. № 29(4). С. 58-66. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.29.22.04.04.026.032 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Burkova, L., Porosla, P. (2022) Antykryzove derzhavne upravlinnia: udoskonalennia poniatiino-katehorialnoho aparatu ta klasyfikatsii vydiv kryz [Anti-crisis state administration: improvement of the conceptual and categorical apparatus and classification of crisis types]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 29(4). pp. 58-66. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.29.22.04.04.026.032 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 29(4) / 2022 # 29(4) / 2022
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by

  1. Rubini N., Mim S. (2011). Kak ya predskazal kryzys: ekstrennyi kurs pidhotovky k budushchym potriasenyia [As I Predicted the Crisis: An Emergency Course in Preparing for Future Upheavals]. 384.
  2. Brown, D. (2014). Crisis Management in a Governance and Public Administration Context: An International Perspective. Canadian Association for Programs in Public Policy and Administration. Third Annual Research Conference. Kingston, Ontario. URL:http://cappa.ca/images/resources/DCGBrown%20- %20Crisis%20management%20from%20an%20international%20perspective%20- %20CAPPA%202014-05-21
  3. MacNeil, W. and Topping, K. (2007). Crisis management in schools: Evidence-based prevention. Journal of Educational Inquiry, 7(1), pp. 64–94.
  4. Chernyavsky A.D. (2000). Antykryzysnoe upravlenye [Anti-crisis administration]. 208.
  5. Pronoza P.V. (2014). Patolohycheskye kryzysnye protsessy v ekonomyke Ukrayny [Pathological crisis processes in the economy of Ukraine]. (Monograph). 408.
  6. O. O. Drobysheva. (2009). Poniattia, stadii ta osoblyvosti kryz u protsesi upravlinnia promyslovymy pidpryiemstvamy [Concepts, stages and features of crises in the process of managing industrial enterprises]. Ekonomika promyslovosti, 4 (47), 157-162 [in Ukrainian].
  7. Artyukh-Pasyuta O. (2014). Teoretychni zasady typolohizatsii kryz u protsesakh rozvytku ta funktsionuvannia pidpryiemstva [Theoretical principles of crisis typology in the processes of development and functioning of the enterprise]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, 35, 81-87 [in Ukrainian].
  8. Makovoz O.V., Glazkova A.S. (2012). Teoretychno–metodolohichna sutnist kryzovykh yavyshch v rozvytku ekonomichnykh system [Theoretical and methodological essence of crisis phenomena in the development of economic systems]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, 38, 271-273 [in Ukrainian].
  9. Baranovsky O. I. (2009). Finansovi kryzy: peredumovy, naslidky i shliakhy zapobihannia [Financial crises: prerequisites, consequences and ways of prevention]. (Monograph). Kyiv National University of Trade and Economics. Kyiv [in Ukrainian].
  10. Tkacheva N.M. (2015). Rozrobka efektyvnoho derzhavnoho mekhanizmu antykryzovoho upravlinnia [Development of an effective state mechanism of anti-crisis management]. Investytsii: praktyka i dosvid, 8, 124-127 [in Ukrainian].
  11. Nusinov V. Ya. (2016). Otsenka stepeny tiazhesty kryzysa ukraynskykh kompanyi y razrabotka meropryiatyi po eho ustranenyiu [Assessment of the severity of the crisis of Ukrainian companies and development of measures to eliminate it]. Baltic Journal of Economic Studies, 5, 48-54 [in Russian].
  12. Regester, M. and Larkin, J. (2005). Risk issues and crisis management: A casebook of best practice. 3rd ed. London: Kogan Page.
  13. Harwati, L. N. (2013). Crisis management: determining specific strategies and leadership style for effective outcomes. Asian Journal of Management Sciences and Education, 2(2), pp. 170–181.
  14. Shary V.I. (2006). Antykryzovi tekhnolohii yak mekhanizm realizatsii tsilei derzhavnoho upravlinnia [Anti-crisis technologies as a mechanism for realizing the goals of state administration]. (Candidate`s thesis) [in Ukrainian].
  15. Datsyuk S. Kryza derzhavnosti [Crisis of statehood]. Retrieved from https://blogs.pravda.com.ua/authors/datsuk/5fa013bf744a8/ [in Ukrainian].
  16. Meltyukhova N.M. Orhanizatsiini kryzy v systemi derzhavnoho upravlinnia: vynyknennia, rozvytok, podolannia [Organizational crises in the state administration system: emergence, development, overcoming]. Retrieved from http://www.kbuapa.kharkov.ua/ebook/db/2007-2/doc/1/01.pdf [in Ukrainian].
  17. Shatun V.T. (2013). Kryzy u systemi derzhavnoho upravlinnia [Crises in the system of public administration]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly, 214, 20-24 [in Ukrainian].