Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Сучасні концепції розвитку електронного бізнесу та маркетинговий інструментарій на ринку ветеринарних препаратів України

Modern concepts of development of electronic business and marketing tools on the market of veterinary drugs of Ukraine

DOI:

10.33111/vz_kneu.29.22.04.10.068.074

Анотація: У статті розглядається підходи до визначення «електронний бізнес» складові електронного бізнесу, а саме: електронний маркетинг, електронна комерція, електронний банкінг, електронні страхові послуги, інтернет-платежі, електронний консалтинг, інтернет-трейдинг, електронні страхові послуги, електронна освіта, електронне видавництво, електронна логістика, маркетплейс. Ситуація, що склалася в Україні, дуже негативно вплинула на сільське господарство, зокрема на забезпечення тваринників ветеринарними препаратами. Доступ до мережі Інтернет дає можливість по-новому подивитися на організацію праці у цій сфері в новому форматі. Ключовими підходами буде — зниження витрат часу на обробку та пошук інформації, незалежна оцінка якостей продукції виробника, розширення бази пропозиції товарів. У роботі наведено практичні елементи концепції розвитку електронного бізнесу ринку ветеринарних препаратів в Україні, їх позитивні моменти, що дозволяє розвивати і удосконалювати певні напрями.
Abstract: The article considers approaches to defining «electronic business» as a component of electronic business, namely: electronic marketing, electronic commerce, electronic banking, electronic insurance services, Internet payments, electronic consulting, Internet trading, electronic insurance services, electronic education, electronic publishing, electronic logistics, marketplace. The situation that has developed in Ukraine has had a very negative impact on agriculture, in particular on the provision of veterinary drugs to livestock farmers. Access to the Internet makes it possible to look at the organization of work in this field in a new way in a new format. The key approaches will be to reduce time spent on processing and searching for information, independent assessment of the quality of the manufacturer’s products, and expansion of the product supply base. The purpose of the article is to determine the state of ebusiness in the market of veterinary drugs. The scientific article considers that the situation in Ukraine has had a negative impact on agriculture, in particular on the provision of livestock breeders with veterinary drugs. The study theoretically and empirically proved that the links between drug manufacturers and their consumers were broken in production and trade. Many veterinarians bought drugs through intermediaries, many of which have ceased to work in this market. As a result of the study, it is substantiated that a favorable situation has now arisen for the development of electronic business in this area in Ukraine and in the world. The work presents the practical elements of the concept of the development of electronic business of the market of veterinary drugs in Ukraine, their positive points, which allows for the development and improvement of certain directions.
Ключові слова: електронний бізнес, ветеринарні препарати, маркетинг
Key words: electronic business, veterinary drugs, marketing
УДК: 339.35
UDC: 339.35

JEL: M31

To cite paper
In APA style
Ustik, T., & Lysyansky, S. (2022). Modern concepts of development of electronic business and marketing tools on the market of veterinary drugs of Ukraine. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 29 (4), 123-131. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.29.22.04.10.068.074
In MON style
Устік Т.В., Лисянський С.В. Сучасні концепції розвитку електронного бізнесу та маркетинговий інструментарій на ринку ветеринарних препаратів України. Вчені записки. 2022. № 29(4). С. 123-131. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.29.22.04.10.068.074 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Ustik, T., Lysyansky, S. (2022) Suchasni kontseptsii rozvytku elektronnoho biznesu ta marketynhovyi instrumentarii na rynku veterynarnykh preparativ Ukrainy [Modern concepts of development of electronic business and marketing tools on the market of veterinary drugs of Ukraine]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 29(4). pp. 123-131. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.29.22.04.10.068.074 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 29(4) / 2022 # 29(4) / 2022
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by

  1. Amor D. The e-business (r)evolution / Daniel Amor. — Upper Saddle River, NJ: University of Illinois Urbana-Champaign (PZ), 2000. — (Prentice Hall PTR).
  2. Dzwigol H., Dźwigoł-Barosz M. Scientific Research Methodology in Managment Sciences. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice. 2018. Vol.2(25). P. 424-437. doi: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i25.136508.
  3. Poliakh V. M., Kryvosheieva N. M., Klochko V. M., Sharapova O. M., Chuiko N. V. Elektronna komertsiia: teoretyko-pravovi zasady ta suchasnyi stan v Ukraini. ScienceRise. 2017. № 5(34). S. 11-17. doi: https://doi.org/10.15587/2313 8416.2017.101077.
  4. Hranat L. V. Brendynh pidpryiemstv internet-torhivli: tendentsii ta peredumovy rozvytku. Internauka. Ser. Ekonomichni nauky. 2017. № 7. S. 65-70. URL:http://nbuv.gov.ua/UJRN/mnjie_2017_7_11.
  5. Kuklinova T. V. Suchasni tendentsii Internet-torhivli v Ukraini. Visnyk sotsialnoekonomichnykh doslidzhen. 2018. — № 1. — S. 95-102. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsed_2018_1_12
  6. Fedyshyn I. B. Elektronnyi biznes ta elektronna komertsiia (opornyi konspekt lektsii dlia studentiv napriamku «Menedzhment» usikh form navchannia). Ternopil: TNTU imeni Ivana Puliuia, 2016. 97 s.
  7. Kwilinski A., Trushkina N. Features of digital marketing in the context of informational economy. Modern innovative and information technologies in the development of society: monograph / Edited by M. Ekkert, O. Nestorenko, M. Szynk; Katowice School of Technology. Katowice: Wydawnictwo Wyzszej Szkoly Technicznej w Katowicach, 2019. P. 158-165.
  8. Verbivska L. Kontseptualni zasady obgruntuvannia sutnosti elektronnoho biznes/ L. Verbivska // Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. — 2021. — № 2(26). — S. 57-64.
  9. Dubyna M. V. Naukovo-kontseptualni polozhennia funktsionuvannia systemy elektronnykh finansovykh posluh v Ukraini / M. V. Dubyna, A. V. Tarasenko, O. O. Tarasenko// Determinanty sotsialno-ekonomichnoho rozvytku Ukrainy v umovakh transformatsiinykh zrushen: kolektyvna monohrafiia / za zah. red. d-ra ekon. nauk, prof. V. P. Ilchuka. –Chernihiv: ChNTU, 2018. — S. 276-294.
  10. Androshchuk H. COVID-19: vplyv na elektronnu komertsiiu. URL: https://yurgazeta.com/publications/practice/medichne-pravo-farmacevtika/covid19-vpliv-na-elektronnukomerciyu.html
  11. Shaleva O. I. Elektronna komertsiia — [Elektronnyi resurs] — Rezhym dostupu: http://westudents.com.ua/knigi/209-elektronna-komertsya-shaleva-o.html
  12. Formuvannia ta derzhavne rehuliuvannia rynku veterynarnykh preparativ v Ukraini [Elektronnyi resurs] — Rezhym dostupu: tp://www.ukrreferat.com/ index.php?referat=69379&pg=6