Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Історико-теоретичні аспекти корпоративної соціальної відповідальності

Historical and theoretical aspects of corporate social responsibility

DOI:

10.33111/vz_kneu.31.23.01.01.005.011

Анотація: У статті досліджено передумови і встановлено історико-теоретичні аспекти корпоративної соціальної відповідальності. Визначено, що корпоративну соціальну відповідальність зазвичай поділяють на чотири категорії: екологічну, філантропічну, етичну та економічну відповідальність. Цю модель також називають пірамідою Керролла. Екологічна відповідальність полягає в зменшенні забруднення, збільшенні використання відновлюваної енергії та компенсації негативного впливу. Етична відповідальність полягає в забезпеченні справедливого ставлення до всіх зацікавлених сторін — від співробітників до клієнтів, наприклад, через такі ініціативи, як ресурсоощадливість і створення справедливого робочого середовища. Філантропічна відповідальність полягає в спрямуванні частини прибутку на благодійність, яка не має прямого стосунку до бізнесу. Економічна відповідальність зумовлена фінансовою стабільністю і прибутковістю компанії, щоб виконувати зобов’язання у зазначених вище сферах. У дослідженні застосовано системний підхід із елементами моделювання, структурно-функціонального та компаративного аналізу, основою для якого стали відомості з наукових публікацій зарубіжних авторів про діяльність органів державної влади, бізнес-структур, громадських організацій тощо. З’ясовано, що корпоративна соціальна відповідальність — це саморегульована бізнес-модель, яка допомагає компанії бути соціально відповідальною перед собою, своїми зацікавленими сторонами і громадськістю. Під соціальною відповідальністю бізнесу ми розуміємо взаємозв’язок влади, суспільства та бізнесу, де метою компанії є не лише підвищення прибутку, а також соціальні, громадянські та моральні зобов’язання, спрямовані на зростання загального добробуту. Доведено, що корпоративна соціальна відповідальність знижує бізнес-витрати та ризики; надає брендам конкурентну перевагу; покращує легітимність і репутацію компанії; вирізняє бренди серед конкурентів; покращує залучення співробітників і клієнтів; веде до вищої норми прибутку; підвищує оцінку (капіталізація активів) бізнесу.
Abstract: The article examines the prerequisites and defines the historical and theoretical aspects of corporate social responsibility. It was determined that corporate social responsibility is usually divided into four categories: environmental, philanthropic, ethical and economic responsibility. This model is also called Carroll’s pyramid. Environmental responsibility: reducing pollution, increasing the use of renewable energy and offsetting negative impacts. Ethical responsibility: Ensuring fair treatment of all stakeholders — from employees to customers — for example through initiatives such as responsible sourcing of materials and creating a fair working environment. Philanthropic responsibility: channeling part of the profit to charity that is not directly related to the business. Economic responsibility: linking financial decisions to the company’s obligations to do good in the above areas. The research uses a systematic approach with elements of modeling, structural-functional and comparative analysis, which is based on information from scientific publications of foreign authors about the activities of state authorities, business structures, public organizations, etc. It has been established that corporate social responsibility is a self-regulated business model that helps a company to be socially responsible to itself, its stakeholders and the public. Under the social responsibility of business, we understand the relationship between government, society and business, where the company’s goal is not only to increase profits, but also social, civic and moral obligations aimed at the growth of general well-being. It has been proven that corporate social responsibility: reduces business costs and risks; gives brands a competitive advantage; improves the legitimacy and reputation of the company; differentiates brands from competitors; improves employee and customer engagement; leads to a higher rate of return; increases the valuation (asset capitalization) of the business.
Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, соціальна відповідальність бізнесу, економічна відповідальність, юридична відповідальність, етична відповідальність, філантропічна відповідальність
Key words: corporate social responsibility, social responsibility of business, economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility, philanthropic responsibility
УДК: 332.012.2
UDC: 332.012.2

JEL: M14

To cite paper
In APA style
Antoshchenkova, V., & Deineha, M. (2023). Historical and theoretical aspects of corporate social responsibility. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 30 (1), 6-14. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.01.005.011
In MON style
Антощенкова В.В., Дейнега М.В. Історико-теоретичні аспекти корпоративної соціальної відповідальності. Вчені записки. 2023. № 30(1). С. 6-14. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.01.005.011 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Antoshchenkova, V., Deineha, M. (2023) Istoryko-teoretychni aspekty korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Historical and theoretical aspects of corporate social responsibility]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 30(1). pp. 6-14. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.01.005.011 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 30(1) / 2023 # 30(1) / 2023
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by

  1. Bowen H. R. (1953) Social responsibilities of the businessman. N.Y.: Harper & Row,. URL: https://www.social-responsibility.at/definitions/howard-bowen-1953/
  2. Wood D. J. (1991) Social Issues in Management: Theory and Research in Corporate Social Performance. Journal of Management. June, 17(2). pp. 383–406 URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9781315259222-14/donna-wood1991-corporate-social-performance-revisited-academy-management-review-16-pp-691-718- mark-schwartz-wesley-cragg?context=ubx
  3. Carroll A. B. (1991) The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons 34(4): 39-48. URL: https://www.researchgate.net/publication/4883660_The_Pyramid_of_Corporate_Social_Resp onsibility_Toward_the_Moral_Management_of_Organizational_Stakeholders
  4. Talcott Parsons (1969) Politics and Social Structure. (New York: Macmillan-The Free Press, Pp. 557 URL: https://www.cambridge.org/core/journals/review-of-politics/article/ sociology-and-politics-parsons-talcott-parsons-politics-and-social-structure-new-yorkmacmillanthe-free-press-1969-pp-557-1350/EA6C890679EBDFB96523C171E6DEB2E8
  5. Knight F. H. (1982) Freedom and Reform: Essays in Economics and Social Philosophy. New York: Harper and Brothers. Reprint. Edited by J. M. Buchanan. Indianapolis: Liberty Press, URL: http://academic.depauw.edu/~hbarreto/courses/HistEcon/Knight/KnightBioReadings.pdf
  6. Milton Friedman. (1970) The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits’, New York Times Magazine, 33, pp. 122–26. https://www.taylorfrancis.com/ chapters/mono/10.4324/9781315259222-11/milton-friedman-1970-social-responsibilitybusiness-increase-profits-new-york-times-magazine-33-pp-122-26-mark-schwartz-wesleycragg?context=ubx
  7. Freeman R. E. (1984) Strategic management: A stakeholder Approach. Boston:MA: Pitman. URL: https://archive.org/details/strategicmanagem00free/page/n9/ mode/2up
  8. Peter F. Drucker. (1984) The New Meaning of Corporate Social Responsibility’, California Management Review, 26, pp. 53–63. URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/ mono/10.4324/9781315259222-13/peter-drucker-1984-new-meaning-corporate-social-responsibility -california-management-review-26-pp-53-63-mark-schwartz-wesley-cragg?context=ubx
  9. Kotler, P., & Lee, N. (2004) Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. John Wiley & Sons. URL: https://www.srccgbo.edu.in/ pdf/178260b3ab75c1a3db205fb75279503a.pdf
  10. Rowe J. K. (2005) Corporate Social Responsibility as Business Strategy / University of California, Santa Cruz. Department of Politics. Scholarship Repository. URL: https://www.academia.edu/64885052/Corporate_social_responsibility_as_business_strategy
  11. Elkington J. (1997) Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business // Capstone Publishing. URL: https://www.sdg.services/uploads/9/9/2/1/9921626/ cannibalswithforks.pdf
  12. Levitt T. (1958) The Dangers of Social Responsibility. Harvard Business Review, 36, 41–50. URL: https://www.scribd.com/document/403719922/The-dangers-of-social-responsability