Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Концепції маркетингу в інноваційній екосистемі е-торгівлі

Marketing concepts in the innovative e-trade ecosystem

DOI:

10.33111/vz_kneu.31.23.01.04.026.032

Анотація: Одним із основних елементів підприємницької діяльності є маркетинг, який формує стратегію та тактику розвитку підприємства в сучасних ринкових умовах. Знання основних концепцій маркетингу, вміння застосовувати ефективні інструменти впливу на потенційного споживача та правильно визначати ситуацію, яка склалася на ринку, пророкують комерційних успіх і сприяють досягненню поставлених цілей у довгостроковій перспективі. У статті здійснено досліджено еволюцію концепції маркетингу та проаналізовано концептуальні основи маркетингу в інноваційній екосистемі е-торгівлі. Метою роботи є виявлення основоположної концепції маркетингу в інноваційній екосистемі е-торгівлі та аналіз її різновидів.
Здійснено порівняльний аналіз понять «інноваційний маркетинг» і «маркетинг інновацій». Як результат доведено, що маркетинг інновацій входить до складу інноваційного маркетингу та відповідає за розробку саме нового інноваційного продукту або удосконалення вже існуючого. Запропоновано авторське визначення поняття «інноваційний маркетинг», що, на відміну від існуючих, включає складову інноваційної цінності продукту або послуги. Встановлено, що концепція інноваційного маркетингу входить до складу освіченого маркетингу та є рушійною силою домінування підприємства на певному ринку. Автором розроблено основні концепції інноваційного маркетингу екосистеми е-торгівлі.
В основі формування інноваційного розвитку підприємства в інноваційній екосистемі е-торгівлі покладено концепцію інноваційного маркетингу, яка залежить від ринкових умов та його місії, рівня розвиненості ринку, особливостей взаємодій на ньому ключових зацікавлених сторін, загальних ринкових орієнтирів інноваційного підприємства е-торгівлі, зовнішніх та внутрішніх чинників маркетингового середовища.
Abstract: One of the main elements of entrepreneurial activity is marketing, which forms the strategy and tactics of enterprise development in modern market conditions.
Knowledge of the basic concepts of marketing, the ability to use effective tools of influence on a potential consumer and correctly determine the situation that has developed on the market, predict commercial success and contribute to the achievement of set goals in the long term. The article examines the evolution of the concept of marketing and analyzes the conceptual foundations of marketing in the innovative ecosystem of e-commerce. The purpose of the work is to identify the fundamental concept of marketing in the innovative ecosystem of e-commerce and analyze its varieties.
A comparative analysis of the concepts "innovative marketing" and "innovation marketing" was carried out, as a result, innovation marketing is part of innovative marketing and is responsible for the development of a new innovative product or the improvement of an existing one. The author’s definition of the concept of "innovative marketing" is proposed, which, unlike the existing ones, includes a component of the innovative value of a product or service. It has been established that the concept of innovative marketing is part of educated marketing and is the driving force of the company’s dominance in a certain market. The main concepts of innovative marketing of the e-commerce ecosystem have been developed.
The basis of the formation of the innovative development of the enterprise in the innovative e-commerce ecosystem is the concept of innovative marketing, which depends on market conditions and its mission, the degree of market development, the features of the interactions of key stakeholders on it, the general market orientations of the innovative ecommerce enterprise, external and internal factors of the marketing environment.
Ключові слова: концепції маркетингу, інноваційна екосистема, е-торгівля, інноваційний маркетинг, маркетинг інновацій
Key words: marketing concepts, innovation ecosystem, e-commerce, innovation marketing, innovation marketing
УДК: 339.138:330.011.34]:004.738.5:339
UDC: 339.138:330.011.34]:004.738.5:339

JEL: D4 L1 M310

To cite paper
In APA style
Gamova, I. (2023). Marketing concepts in the innovative e-trade ecosystem. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 30 (1), 42-52. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.04.026.032
In MON style
Гамова І.В. Концепції маркетингу в інноваційній екосистемі е-торгівлі. Вчені записки. 2023. № 30(1). С. 42-52. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.04.026.032 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Gamova, I. (2023) Kontseptsii marketynhu v innovatsiinii ekosystemi e-torhivli [Marketing concepts in the innovative e-trade ecosystem]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 30(1). pp. 42-52. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.04.026.032 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 30(1) / 2023 # 30(1) / 2023
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by

  1. Drucker P. The practice of management. Harper & Row, New York. 1954. 404 pages.
  2. O’Regan N., Ghobadian A. Innovation in SMEs: the impact of strategic orientation and environmental perceptions. International Journal of Productivity and Performance Management. Vol. 54. Issue 2. 2005. Рages 81–97.
  3. OECD «The Measurement of Scientific and Technological Activities: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data: Oslo Manual, Third Edition» prepared by the Working Party of National Experts on Scientific and Technology Indicators, OECD, Paris, para. 169. 2005. URL: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6871.
  4. Karakai Y. V. Marketing of innovative goods: monograph. K.: KNEU. 2005. 226 p. [in Ukrainian]
  5. OECD/Eurostat. «Measuring Scientific and Technological Performance: Guidelines for the Collection and Interpretation of Innovation Data: The Oslo Manual», 3rd edition, Paris, 2005. 166 pages. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title= Glossary: Marketing_innovation.
  6. Peresunko E. S. The place and role of innovative activity in the economic system. Formation of market relations in Ukraine. 2007. No. 6(73). P. 84–88 [in Ukrainian].
  7. Ilyashenko N. S. Marketing and innovation as the main functions of business. Mechanism of economic regulation. 2007. No. 3. Р. 77-92 [in Ukrainian].
  8. Bilozubenko V. S. Innovation activity and national innovation system. Trade and market of Ukraine. Investment and innovation activity of the enterprise. 2009. T. 2. Issue 28. P. 332– 340 [in Ukrainian].
  9. Mariadoss, B. J., Tansuhaj, P. S., Mouri, N. Marketing capabilities and innovation-based strategies for environmental sustainability: An exploratory investigation of B2B firms. Industrial Marketing Management, 40(8), 2011. Pages 1305–1318. DOI: 10.1016/j.indmarman.2011.10.006.
  10. Luenendonk M. Innovation Marketing. 2016. URL: https://www.cleverism.com/ lexicon/innovation-marketing-definition.
  11. Balan C. Pay what you want: A participative price setting mechanism. International Journal of Economic Practices and Theories, 4(5), 2014. Pages 952–963.
  12. Engholm F. Innovation in Marketing. 2019. URL: https://medium.com/ @folkeviralaccess/innovation-in-marketing-37d1cc407dcc.
  13. Purchase S., Volery T. Marketing innovation:a systematic review, Journal of Marketing Management, 36:9-10, 2020. Pages 763–793, DOI:10.1080/0267257X.2020.1774631.
  14. Barabanova V. V., Bogatyreva G. A. Innovative marketing: teaching. manual Kryvyi Rih. Ed. DonNUET. 2022. 145 p [in Ukrainian].
  15. Tiwari S. Supply Chain Innovation in the Era of Industry 4.0. Handbook of Research on Supply Chain Resiliency, Efficiency, and Visibility in the Post-Pandemic Era. 2022. 21 p. DOI:10.4018/978-1-7998-9506-0.ch003.
  16. Kotler F. Marketing 3.0: from products to consumers and further — to the human soul / F. Kotler, H. Kartajaya, A. Setiavan. Eksmo, 2011. 240 p.
  17. Prahalad K. K. The future of competition / K.K. Prahalad, V. Ramaswamy [translated from English] K.: Edited by Oleksiy Kapusti. 2005. 241 p [in Ukrainian].
  18. Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. / R. E. Freeman — First Edition. — Boston: Harpercollins College Div, January 1984. 275 p.
  19. Oyner O. K. Marketing of joint creativity. Brand management. 2010. No. 10. P. 352– 358 [in Ukrainian].