Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Агромаркетинг як невід’ємна складова розвитку аграрної галузі регіону

Agricultural marketing as an invalid component of the development of the region’s agricultural industry

DOI:

10.33111/vz_kneu.31.23.01.05.033.039

Анотація: На сучасному етапі розвитку економіки країни маркетинг для підприємств агропромислового комплексу стає однією з умов успішного функціонування. У ринкових умовах використання агромаркетингу дозволяє їм перебудувати всю виробничогосподарську діяльність з урахуванням вимог, що висуваються ринком, і забезпечити ефективну реалізацію маркетингової стратегії підприємств АПК. Агромаркетинг, будучи системою управління діяльністю на аграрному ринку, регулювання ринкових процесів і вивчення даного ринку не лише на мікрорівні підприємств, а й на державному макрорівні, здатний запропонувати механізми взаємовигідного обміну між різними суб’єктами ринку, створити умови для виявлення вимог споживачів та визначення можливостей їх задоволення. Це передбачає вивчення сільськогосподарського ринку та прогнозування динаміки його розвитку, формування попиту на продукцію цього ринку та стимулювання її розподілу. Агромаркетинг дозволяє науково обґрунтовувати прийняття рішень про виробництво, збут та просування ринку товарів, дає можливість адекватно оцінювати і прогнозувати ринкову ситуацію, розробляти стратегію і тактику конкуренції і є складною системою щодо вирішення проблем отримання максимального прибутку від виробництва та реалізації продукції з мінімальним комерційним ризиком, що потребує регулювання та управління. Сільськогосподарське підприємство не є саморегулюючим, тому між ним та зовнішнім маркетинговим середовищем відбувається постійний обмін ресурсами та інформацією. Сучасна практика показує, що від того, наскільки ефективно організовано виробництво, наскільки продукція сільгосптоваровиробників відповідає очікуванням споживачів, наскільки грамотно і гармонійно вибудовано систему товароруху та маркетингу для підприємства залежить як фінансове становище суб’єкта господарювання, а й працівників його виробництва.
Abstract: At the current stage of development of the country’s economy, marketing for enterprises of the agro-industrial complex is one of the conditions for successful functioning. In market conditions, the use of agricultural marketing allows them to rebuild all production and economic activities taking into account the requirements of the market and ensure the effective implementation of the marketing strategy of agro-industrial complex enterprises. Agro marketing, being a system of managing activities on the agricultural market, regulating market processes and studying this market not only at the micro level of enterprises, but also at the state macro level, is able to offer mechanisms of mutually beneficial exchange between various market subjects, create conditions for identifying consumer requirements and identifying opportunities their satisfaction. This involves studying the agricultural market and forecasting the dynamics of its development, forming demand for the products of this market and stimulating its distribution. Agricultural marketing allows you to scientifically justify decision-making about the production, sale and market promotion of goods, provides an opportunity to adequately assess and forecast the market situation, develop a strategy and tactics of competition and is a complex system for solving the problems of obtaining maximum profit from the production and sale of products with minimal commercial risk, which needs regulation and management. The agricultural enterprise is not self-regulating, therefore there is a constant exchange of resources and information between it and the external marketing environment. Modern practice shows that the financial situation of the business entity itself, as well as its production workers, depends on how effectively the production is organized, how the products of agricultural producers meet the expectations of consumers, how competently and harmoniously the system of goods movement and marketing is built for the enterprise.
Ключові слова: агромаркетинг, ринок, сільські товаровиробники, аграрний сектор, регіон
Key words: agricultural marketing, market, rural producers, agricultural sector, region
УДК: 65.01:050
UDC: 65.01:050

JEL: M31 M39

To cite paper
In APA style
Hmyria, V., & Poliakh, S. (2023). Agricultural marketing as an invalid component of the development of the region’s agricultural industry. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 30 (1), 53-61. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.05.033.039
In MON style
Гмиря В.П., Полях С.С. Агромаркетинг як невід’ємна складова розвитку аграрної галузі регіону. Вчені записки. 2023. № 30(1). С. 53-61. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.05.033.039 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Hmyria, V., Poliakh, S. (2023) Ahromarketynh yak nevid’iemna skladova rozvytku ahrarnoi haluzi rehionu [Agricultural marketing as an invalid component of the development of the region’s agricultural industry]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 30(1). pp. 53-61. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.05.033.039 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
# 30(1) / 2023 # 30(1) / 2023
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by

  1. Krasnyak O. P., Amons S. E. (2020) Agromarketing in the enterprise management system: theoretical aspect. Colloquium-journal. Poland: Warszawa. № 32 (84), Część 3. Рр. 9–14.
  2. Solovyov I. O. (2008) Ahromarketynh: systemna metodolohiya, realizatsiya kontseptsiyi [Agromarketing: system methodology, implementation of the concept]: [monograph]. Kherson: Oldy-plus. 344 p.
  3. Ostrovsky P. I. (2006) Ahrarnyy marketynh [Agricultural marketing]. Navchalʹnyy posibnyk [Educational manual]. K.: Center of Educational Literature, 224 p.
  4. Zastrozhnikova, I. V. (2021). Vplyv didzhytalizatsii na kadrovu polityku v ahrarnomu sektori [The impact of digitalization on human resources policy in the agricultural sector]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid — Investments: practice and experience. Vol. 4, pp. 77–81. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.4.77 [in Ukrainian].
  5. Murtazina, N. V. (2011). Napriamy stratehichnoho rozvytku silskohospodarskykh pidpryiemstv. [Areas of strategic development of agricultural enterprises]. Ahro’ svit — Agrosvit. Vol. 22, pp. 60–62 [in Ukrainian].
  6. Ilchenko, T. V. (2020). Rol marketynhovykh instrumentiv v innovatsijnomu rozvytku ahrarnykh pidpryiemstv [The role of marketing tools in the innovative development of agricultural enterprises]. Biznes-inform — Business inform. Vol. 10. pp. 460–468 [in Ukrainian].
  7. Ilchenko, T. (2021). Marketing strategy for the agricultural enterprises activities in the conditions of digitalization. Economy and Society, (26). https://doi.org/10.32782/2524- 0072/2021-26-21 [in Ukrainian]
  8. Ahropromyslovyy kompleks Cherkashchyny. [Agro-industrial complex of Cherkasy region]. URL: https://ck-oda.gov.ua/ahropromyslovyj-kompleks/ (application date September 10, 2022) [in Ukrainian].