
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Особливості та закономірності розвитку підприємницької діяльності агроосель у сфері зеленого туризму
Features and regularities of the development of agrosel’s business activities in the sphere of green tourism
DOI:
10.33111/vz_kneu.31.23.01.12.087.093
Анотація: У сучасному світі туризм — це багатогранне явище, тісно пов’язане з економікою, історією, географією, архітектурою, медициною, культурою, спортом та іншими науками. Однак жодна з них не може повністю і вичерпно схарактеризувати його як об’єкт власних досліджень і жоден з існуючих соціально-економічних інститутів не в змозі самостійно розв’язати комплекс його проблем. Існує багато поглядів на туризм як на галузь господарства, так і на міжгалузевий комплекс або ринок, де туристичне підприємство з продукції різних галузей формує туристичний продукт.
Зелений туризм здійснює позитивний вплив на відродження, збереження і розвиток місцевих народних звичаїв, промислів, пам’яток історико-культурної спадщини, а також розширює канали реалізації продукції підсобного господарства селянина. Велика культурно-етнографічна спадщина лише підсилює привабливість зеленого туризму, тісно поєднавши економічний потенціал з унікальною природою та культурою.
У статті досліджено економічну сутність зеленого туризму як виду підприємницької діяльності на основі узагальнення положень теорій підприємництва, інституціоналізму і теорії економічної організації; виявлено особливості і закономірності розвитку підприємницької діяльності агроосель у системі зеленого туризму; проведено оцінку стану розвитку туристичної галузі України.
Виділено найперспективніші напрями у роботі над сферою зеленого туризму, а саме: стан розвитку зеленого туризму на території країни; класифікацію видів даного туризму; чіткого визначення переліку послуг, що надаються господарями садиб; нові можливості та перспективи розвитку.
Abstract: In the modern world, tourism is a multifaceted phenomenon closely related to economy, history, geography, architecture, medicine, culture, sports and other sciences.
However, none of them can fully and comprehensively characterize it as an object of their own research, and none of the existing socio-economic institutes is able to independently solve the complex of its problems. There are many views on tourism, both as a branch of the economy, and as an interindustry complex or market, where a tourism enterprise forms a tourism product from the products of various industries.
Green tourism has a positive impact on the revival, preservation and development of local folk customs, crafts, monuments of historical and cultural heritage, and also expands the sales channels for the products of the peasant’s subsidiary economy. The great cultural and ethnographic heritage only strengthens the attractiveness of green tourism, closely combining economic potential with unique nature and culture.
The article examines the economic essence of green tourism as a type of business activity based on the generalization of the provisions of the theories of entrepreneurship, institutionalism and the theory of economic organization; the peculiarities and regularities of the development of entrepreneurial activities of agro-villages in the system of green tourism were revealed; an assessment of the state of development of the tourism industry of Ukraine was carried out.
The most promising directions in the work on the field of green tourism are highlighted, namely: the state of development of green tourism in the country; classification of types of this tourism; a clear definition of the list of services provided by the owners of estates; new opportunities and prospects for development.
Ключові слова: зелений туризм, сільській туризм, агрооселя, підприємницька діяльність, прибуток, розвиток, бізнес, туристична діяльність, маркетинг, менеджмент
Key words: green tourism, rural tourism, agro-village, entrepreneurial activity, profit, development, business, tourist activity, marketing, management
УДК: 338.48:[336.14]
UDC: 338.48:[336.14]
JEL: M1 M2 Q50 Z3 Z330
To cite paper
In APA style
Ustik, T. (2023). Features and regularities of the development of agrosel’s business activities in the sphere of green tourism. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 30 (1), 121-128. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.12.087.093
In MON style
Устік Т.В. Особливості та закономірності розвитку підприємницької діяльності агроосель у сфері зеленого туризму. Вчені записки. 2023. № 30(1). С. 121-128. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.12.087.093 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Ustik, T. (2023) Osoblyvosti ta zakonomirnosti rozvytku pidpryiemnytskoi diialnosti ahroosel u sferi zelenoho turyzmu [Features and regularities of the development of agrosel’s business activities in the sphere of green tourism]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 30(1). pp. 121-128. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.23.01.12.087.093 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
.jpg )
Download Paper
1
Views
0
Downloads
0
Cited by
- Lypchuk N. V. The development of agritourism as a direction of diversification of personal peasant farms: autoref. thesis for obtaining sciences. candidate degree economy Sciences: spec. 08.00.04 «Economics and enterprise management (economics of agriculture and agro-industrial complex)». Lviv, 2007. 22 p
- Ilchuk M. M. Innovative and investment development of agrarian enterprises Bioresources and nature management. 2016. Vol. 4, No. 1-2. P. 133–143.
- Isaenko V. M. Ensuring the quality of products and services in agritourism. Problems of rational use of the socio-economic and natural resource potential of the region: financial policy and investments. 2017. Issue 19, No. 1. — P. 247–252.
- Medlik S. Green tourism. URL: http://uk.wikipedia/org
- I. V. Shevchenko Marketing in rural green tourism. URL: https://www.pdaa.edu.ua/ sites/default/files/nppdaa/4.1/317.pdf
- Petlin I. V. Prospects for the development of rural green tourism in the Western region of Ukraine. Bulletin of the Lviv Institute of Economics and Tourism. 2008. No. 3. P. 210–213.
- School of I. M. Tourism management: textbook / I. M. School, O. P. Korolchuk. — Chernivtsi: Books-XXI, 2011. — 463 p.
- Tourismology: conceptual foundations of the theory of tourism: a monograph / V. K. Fedorchenko, V. S. Pazenok, O. A. Kruchek, M. P. Malska and others. / K.: Academy, 2013. — 368 p.
- Ponomaryova M., Yevsyukov A., Shovkun L., Zolotaryova S., Kramarenko I. (2022). Formation and management of the development of agricultural production and processing of agricultural products and the value of food technologies. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 4(45), 58–67. https://doi.org/10.55643/ fcaptp.4.45.2022.3825
- Shovkun L. V. The essence of the product assortment and the main principles of its formation // Visn. HNAU Series «Economic Sciences». 2017. No. 3. P. 117–127.
- Glowatska V. V. Rural green tourism: essence, functions, foundations of organization // Economics of APC. 2006. No. 10. P. 148–155.
- Ponomaryova M. S. Shovkun L. V., Savelieva O. M. Economic and legal levers of entrepreneurship as a component of effective development of agribusiness. KHNAU Bulletin. Series «Economic Sciences». 2015. — No. 1. C. 227–236.