
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Проблеми впровадження та оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності
Problems of implementation and evaluation of corporate social responsibility
DOI:
10.33111/vz_kneu.31.22.02.14.096.102
Анотація: У статті досліджено проблеми впровадження та оцінки корпоративної соціальної відповідальністі бізнесу. Проаналізовано дані статистичних досліджень, які підтверджують позитивні наслідки впровадження стратегій корпоративної соціальної відповідальністі в бізнес, а саме: підвищення репутації компанії, залучення талановитих працівників, збільшення продажів, зниження витрат, зменшення ризиків, покращення стосунків із зацікавленими сторонами, стимулювання інновацій, збільшення стійкості бізнесу. Проаналізовано методики впровадження корпоративної соціальної відповідальності в бізнес. Запропоновано основні етапи впровадження програми корпоративної соціальної відповідальності в бізнес з характеристиками кожного етапу: аналіз ситуації, визначення стратегії, розробка плану дій, реалізація КСВ-програми, комунікація та звітність. Проаналізовано методики оцінки корпоративної соціальної відповідальністі, такі як соціальний аудит, опитування, система показників, фінансова звітність. Виділено основні економічні показники, які можуть бути використані для оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності. Запропоновано методичні рекомендації до визначення складових до розробки стандарту корпоративної соціальної відповідальності: оцінка — соціальної відповідальності компанії, етики бізнесу та поведінки, розвитку персоналу та соціальної підтримки, доброчесності бізнесу, оцінка екологічної відповідальності, оцінка взаємодії зі стейкхолдерами, співпраці з громадою, впливу на ринок і конкурентоспроможність, керування ризиками і дотримання стандартів безпеки, фінансової стійкості та сталого розвитку, інноваційності та розвитку продукту, відкритості та прозорості, відповідності міжнародним стандартам, інноваційності, доступності, культурної відповідальності, рівня залучення до управління та прийняття рішень, іміджу компанії, внутрішньої культури компанії. Запропоновано загальний алгоритм оцінки корпоративної соціальної відповідальності підприємства. Визначено проблеми впровадження корпоративної соціальної відповідальності в бізнес: високі витрати, суперечливість інтересів, неоднозначність цілей, недостатня підтримка від менеджменту, брак інформації, відсутність державної підтримки. Визначено тенденції розвитку корпоративної соціальної відповідальності у майбутньому: розширення обсягів та глибини реалізації корпоративної соціальної відповідальності, розвиток нових технологій та інструментів для моніторингу та оцінки корпоративної соціальної відповідальності, зростання уваги до корпоративної соціальної відповідальності з боку споживачів, розширення практик стандартизації та сертифікації, збільшення залучення споживачів та інших зацікавлених сторін до корпоративної соціальної відповідальності тощо.
Abstract: The article explores the challenges of implementing and evaluating corporate social responsibility in business. Statistical studies are analyzed, which confirm the positive effects of implementing corporate social responsibility strategies in business, namely: enhancing the company’s reputation, attracting talented employees, increasing sales, reducing costs, lowering risks, improving relationships with stakeholders, stimulating innovation, and increasing business resilience. The methodologies for implementing corporate social responsibility in business are analyzed. The main stages of implementing a corporate social responsibility program in business with characteristics of each stage are proposed, namely: situation analysis, strategy determination, action plan development, implementation of the CSR program, communication, and reporting.
Methodologies for evaluating corporate social responsibility, such as social audits, surveys, indicator systems, and financial reporting, have been analyzed. The main economic indicators that can be used to assess the effectiveness of corporate social responsibility have been identified. Methodological recommendations have been proposed for defining the components of a corporate social responsibility standard, including the assessment of a company’s social responsibility, business ethics and behavior, employee development and social support, business integrity, environmental responsibility, stakeholder engagement, community collaboration, market impact and competitiveness, risk management and compliance with safety standards, financial stability and sustainable development, innovation and product development, openness and transparency, compliance with international standards, cultural responsibility, degree of involvement in management and decision-making, company image, and internal company culture. A general algorithm for assessing corporate social responsibility of a business has been proposed. Problems in implementing corporate social responsibility in business include high costs, conflicting interests, ambiguous goals, insufficient management support, lack of information, and absence of government support. Future trends in corporate social responsibility include expanding the scope and depth of corporate social responsibility implementation, developing new technologies and tools for monitoring and evaluating corporate social responsibility, increasing consumer attention to corporate social responsibility, expanding practices of standardization and certification, and increasing engagement of consumers and other stakeholders in corporate social responsibility.
Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність бізнесу, методики впровадження корпоративної соціальної відповідальності в бізнес, методика оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності бізнесу
Key words: corporate social responsibility, methods of implementing corporate social responsibility in business, methodology for assessing the effectiveness of corporate social responsibility in business
УДК: 005.932.2
UDC: 005.932.2
JEL: M14 M21
To cite paper
In APA style
Melnykova, O. (2023). Problems of implementation and evaluation of corporate social responsibility. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 31 (2), 156-172. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.22.02.14.096.102
In MON style
Мельникова O.A. Проблеми впровадження та оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності. Вчені записки. 2023. № 31(2). С. 156-172. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.22.02.14.096.102 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Melnykova, O. (2023) Problemy vprovadzhennia ta otsinky efektyvnosti korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Problems of implementation and evaluation of corporate social responsibility]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 31(2). pp. 156-172. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.22.02.14.096.102 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
.jpg )
Download Paper
3
Views
0
Downloads
0
Cited by
- Harvard Business Review. (2015) The Truth About CSR. Retrieved from: https://hbr.org/2015/01/the-truth-about-csr.
- Harvard Business School. (2022) Corporate Social Responsibility Statistics. Retrieved from: https://online.hbs.edu/blog/post/corporate-social-responsibility-statistics.
- Havas Group. (2021) Havas Meaningful Brands Report 2021 Finds We Are Entering the Age of Cynicism. Retrieved from: https://www.havasgroup.com/press_release/havasmeaningful-brands-report-2021-finds-we-are-entering-the-age-of-cynicism/.
- Givinga. (2021) 10 Workplace Giving Statistics That Will Inspire You to Do More. Retrieved from: https://www.givinga.com/insights/blog/10-workplace-giving-statistics/.
- Double the Donation. (2022) Tips and Resources for Corporate Social Responsibility. Retrieved from: https://doublethedonation.com/tips/corporate-social-responsibility/.
- GlobalGiving. (2023) CSR Facts You Need to Know. GlobalGiving Learn. Retrieved from: https://www.globalgiving.org/learn/listicle/csr-facts-you-need-to-know/.
- For Momentum. (2021) Social Impact Stats Compendium 2021. Retrieved from: https://formomentum.com/social-impact-stats-compendium-2021/.
- Wang, X., Zhang, L., & Liao, J. (2022) Exploring employee engagement in corporate social responsibility: a dual-pathway model of emotional exhaustion and ethical leadership. Journal of Business Ethics, 184(1), 177-193. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s10551- 022-05047-8.
- Jia, H., Huang, Q., & Zeng, J. (2021) Corporate social responsibility practices and firm innovation: the moderating role of environmental dynamism. International Journal of Operations & Production Management, 41(12), 1549-1570. Retrieved from: https://doi.org/10.1108/IJOEM-07-2021-1164.
- Akinbowale, S. A., Akintoye, I., Oluwabunmi A. (2021) Impact of corporate social responsibility on firm financial performance in Nigeria. Corporate Governance, 21(5), 1048- 1065. Retrieved from: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/CR-12-2020- 0160/full/html.
- Buinyi, M. O., Wanyama, F. O., & Kwamboka, L. A. (2022) Corporate social responsibility and firm performance in developing economies: Empirical evidence from Kenya. Journal of Business Research, 138, 420-431. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296322000613.
- Lu, Y., & Zhang, X. (2022) Is corporate social responsibility (CSR) a social value or a corporate strategy in the Chinese context? Asia Pacific Journal of Management & Entrepreneurship Research, 11(2), 202-219. Retrieved from: https://doi.org/ 10.1080/14783363.2022.2092467.
- Siddiqui, S. S., & Rais, S. (2021) The impact of environmental corporate social responsibility on firm value: Evidence from India. Journal of Cleaner Production, 308, 127189. Retrieved from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0148296321008237.
- Global Compact Network Ukraine. (2023). Retrieved from https://www.globalcompact.org.ua/.
- CSR Ukraine. (2023). Retrieved from: http://csr-ukraine.org/.
- Ukrainian Network of Integrity and Compliance. (2023). Retrieved from https://www.unic.org.ua/