
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Діджитал-технології та електронна комерція ветеринарних препаратів в системі маркетингового бізнес-середовища
Digital technologies and electronic commerce of veterinary drugs in the marketing business environment system
DOI:
10.33111/vz_kneu.31.22.02.21.145.151
Анотація: У статті розглянуто можливість використання сучасних підходів у системі маркетингового управління для організації та ведення електронного бізнесу у сфері реалізації ветеринарних препаратів. В умовах обмежень, спричинених пандемією та військовими діями рф, в усіх галузях спостерігається трансформація традиційних стратегій та способів маркетингу зі збільшенням ролі цифрових технологій у комунікаціях зі споживачами, збуті продукції. Використання елементів діджиталтехнології та електронної комерції для реалізації ветеринарних препаратів сприяють скороченню витрат часу на прийняття рішень щодо створення, модернізації, реорганізації або реакції бізнесу на ситуацію на ринку в сучасних умовах. У роботі наведено приклади застосування елементів діджитал-технології для проведення аналізу щодо перспектив організації та ведення бізнесу, що дозволяє міняти підходи. Застосування елементів діджитал-технології та електронної комерції для реалізації ветеринарних препаратів сприяють скороченню витрат часу на прийняття рішень щодо створення, модернізації, реорганізації або реакції бізнесу на ситуацію на ринку в сучасних умовах.
Abstract: The article considers the possibility of using modern approaches in the marketing management system for organizing and conducting electronic business in the field of sales of veterinary drugs. In the conditions of restrictions caused by the pandemic and military actions, in all industries there is a transformation of traditional strategies and methods of marketing with an increasing role of digital technologies in communications with consumers, sales of products. The use of elements of digital technology and e-commerce for the sale of veterinary drugs contribute to reducing the time spent on making decisions regarding the creation, modernization, reorganization or response of the business to the situation on the market in modern conditions. The work provides examples of the use of elements of digital technology to analyze the prospects of the organization and business, which allows changing approaches. The use of elements of digital technology and electronic commerce for the sale of veterinary drugs contribute to reducing the time spent on making decisions regarding the creation, modernization, reorganization or response of business to the situation on the market in modern conditions.
Ключові слова: електронний бізнес, ветеринарні препарати, маркетинг елементи діджитал-технології, електронна комерція, ринок, бізнес-середовище
Key words: electronic business, veterinary drugs, marketing elements of digital technology, electronic commerce, market, business environment
УДК: 339.35
UDC: 339.35
JEL: M1 M3 Q1 Q13 Q18
To cite paper
In APA style
Ustik, T. (2023). Digital technologies and electronic commerce of veterinary drugs in the marketing business environment system. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 31 (2), 242-249. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.22.02.21.145.151
In MON style
Устік Т.В. Діджитал-технології та електронна комерція ветеринарних препаратів в системі маркетингового бізнес-середовища. Вчені записки. 2023. № 31(2). С. 242-249. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.22.02.21.145.151 (дата звернення: 27.04.2025).
With transliteration
Ustik, T. (2023) Didzhytal-tekhnolohii ta elektronna komertsiia veterynarnykh preparativ v systemi marketynhovoho biznes-seredovyshcha [Digital technologies and electronic commerce of veterinary drugs in the marketing business environment system]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 31(2). pp. 242-249. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.31.22.02.21.145.151 [in Ukrainian] (accessed 27 Apr 2025).
.jpg )
Download Paper
3
Views
0
Downloads
0
Cited by
- Vyshnevska, O. et al. (2022). The Influence of Globalization Processes on Forecasting the Activities of Market Entities. Journal of Optimization in Industrial Engineeringthis link is disabled, 15(1): 261–268.
- Ryabukha M.S., Tsitsorina A.E. (2007). Competition as a category of market relations and competitiveness as a subject of scientific research, KHNAU Bulletin. Series: economy of agribusiness and nature management.–Kharkiv: KHNAU. — 2007. — No. 6. -S. 96–100.
- M.O. Lyshenko, L.I. Mykhailova, T. V. Ustik, H. Z. Makhmydov, L.I. Polityakina, О.S. Mykhailova (2019. Contemporary marketing concept as a component of sustainable development of the region and rural areas of Ukraine. International Journal of Ecological Economics and Statistics. Volume 40, Issue № 2. Р.81-91. Web of Science
- URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ /operativ2022/sg/ksgt/ksgt 0122.xls
- Ponomarova, M. S., Yefremova, N. O., Nahorniuk, O. P. (2018). Instrumenty marketynhu v umovakh zrostannia konkurentnykh perevah ahrobiznesu. Visnyk KhNAU. Seriia Ekonomichni nauky. (1). C. 247-256
- Symonenko, K. (2021). Vse bude onlain: yak riteilery perekhodiat v internet cherez karantyn. URL: https://rau.ua/novyni/novini-kompanij/ritejlery-perehodyat-v-internet/
- Dykha, M., Ustik, Т., Krasovska, О., Pilevych, D., Shatska, Z., Iankovets, Т. (2021). Marketing Tools for the Development and eEnhance the Efficiency of E-Commerce in the Context of Digitalization. Special Issue: Innovation in the Economy and Society of the Digital Age, Vol. 39 No. 5.
- Shaleva, O. I. (2011). Elektronna komertsiia: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. 216 s.
- Havryliuk, O. H. Formuvannia ta derzhavne rehuliuvannia rynku veterynarnykh preparativ v Ukraini. (2008). Avtoref. na zdob. nauk. stup. kand. ekon. nauk. Lviv, 2008. 24 s.
- Skrypnyk, V. H. Shcho khovaietsia za zvychainymy zakonodavchymy vyznachenniamy (ch. 1). URL: https://vetpromspilka.com.ua/articles/
- Harvas, H. D. Sutnist hlobalizatsii rynku veterynarnykh preparativ v Ukraini. (2018). Naukovyi visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohii imeni S. Z. Gzhytskoho. Seriia: Ekonomichni nauky. T. 20, (86). S. 78-82.
- Hevchuk, A. V., Polishchuk, N. V., Tanasiichuk, A. M., Polishchuk, I. I., Hromova, O. Ye., Bondarenko, V. M. (2019). Marketynh. Navchalnyi posibnyk. Vinnytsia: TOV «Merkiuri-Podillia». 290 s.
- Koblianska, I. I., Lukash, S. M., Biriukov, O. O. (2021). Tsyfrovyi marketynh yak faktor uspikhu na rynku veterynarnykh imunobiolohichnykh preparativ Ukrainy. Ekonomika ta suspilstvo, (32). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-8
- Ustik, T. V., Lysianskyi, S. V. (2022). Suchasni kontseptsii rozvytku elektronnoho biznesu ta marketynhovyi instrumentarii na rynku veterynarnykh preparativ Ukrainy. Zbirnyk naukovykh prats KNEU. 29(4). Kyiv, S 123-132.
- Riabukha, I. S. (2014). Marketynhova stratehiia v systemi udoskonalennia marketynhovoi diialnosti. Teoretyko-metodolohichni zasady efektyvnoho rozvytku ahrar. vyrva: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf.: u 2 ch. Ch. 1. KhNAU. Kharkiv. S. 81–83.
- Lomovskykh, L., Ponomarova, M., Chip, L., Krivosheya, E. and Lisova, O. (2021). Management and organizational and economic conditions of strengthening the marketing activity of the enterprise and maintaining efficient agrobusiness. Financial and credit activity: problems of theory and practice. vol. 2, is. 37, pр. 263–270. https://doi.org/10.18371/ fcaptp.v2i37.230255.
- Meshcheriakov, V. Ye., Ponomarova, M. S., Dolzhykova, I. S. (2020). Lohistychna ta marketynhova diialnist yak efektyvne zastosuvannia funktsii menedzhmentu v systemi konkurentnoho seredovyshcha ta posylennia konkurentnykh perevah Prychornomorskoho rehionu. Prychornomorski ekonomichni studii. Vyp. 52(1). S. 86-92
- Ustik, T. V. (2020). Orhanizatsiia protsesu stratehichnoho planuvannia marketynhu ta zbutu produktsii ahrarnykh pidpryiemstv. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky. Tom 5. № 1. S. 371-378.