Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Нова структурна модель економіки вищої освіти: європейський контекст

New structurical model of economics of higher education: European context

DOI:

10.33111/vz_kneu.32.23.03.22.157.163

Анотація: У статті розглянуто теоретичні й прикладні аспекти розвитку європейської вищої освіти, котрі були зумовлені посиленням динаміки глобалізаційних процесів, запровадженням цифрових технологій навчання, конвергенцією навчальних планів і програм. Водночас важливого значення набувають процеси диференціації, кооперації і конгломерації багатьох спеціальностей вищої освіти, які стали, з одного боку, доступнішими, з другого — масштабнішими за джерелами прибутків. Зазначено, що основними ознаками розвитку європейського освітнього середовища на початку ХХІ ст. виявились: висока академічна мобільність, креативність освітнього процесу, активне «старіння нації», фемінізація викладання, біхевіоризація відносин «викладач — студент», модельне розмаїття, надзвичайно високий (інколи невиправдано) вплив університетських рейтингів на комерціалізацію освітніх і наукових продуктів в них. Обґрунтовано особливості модернізації сучасної європейської моделі вищої освіти, яка передбачає зростання попиту на креативних людей, інноваційну дифузію, розширення пропозиції конкретних освітніх послуг, створення кібернетичних мереж і формування поліструктурних платформ продукування компетенцій. У статті обгрунтовано існування у вищій освіті нового типу гібридних відносин (вестернізація, цифровізація, синхронізація, автономізація, гетерогенізація). Разом узяті вони зумовлюють формування нової європейської структурної моделі вищої освіти. Підкреслено роль інституцій ЄС в управлінні процесами розвитку закладів вищої освіти.
Abstract: This article examines the theoretical and practical aspects of European higher education development, driven by the increased dynamics of globalization processes, the implementation of digital learning technologies, and the convergence of curricula and programs. It emphasizes the importance of differentiation, cooperation, and conglomerations in many higher education disciplines, which have become more accessible and financially lucrative. The key characteristics of the European educational environment in the early 21st century are identified as high academic mobility, creativity in the educational process, active population aging, feminization of teaching, behavioral relationships between teachers and students, model diversity, and the significant (sometimes unjustified) influence of university rankings on the commercialization of educational and scientific products. The article substantiates the peculiarities of modernizing the contemporary European model of higher education, including the increasing demand for creative individuals, innovative diffusion, the expansion of specific educational services, the creation of cybernetic networks, and the formation of polystructural competence production platforms. It argues for the existence of new hybrid relationships in higher education (westernization, digitalization, synchronization, autonomization, heterogenization), collectively shaping a new structural model of European higher education. The role of EU institutions in managing the development processes of higher education institutions is underscored.
Ключові слова: вища освіта, ЄС, структурна модель, економіка освіти, гібридизація освіти, генезис вищої освіти у ХХІ ст.
Key words: higher education, EU, structural model, education economy, hybridization of education, the genesis of higher education in the 21st century
УДК: 378.014.54:061.1ЄС]«20»
UDC: 378.014.54:061.1ЄС]«20»

JEL: I21 I25 N14

To cite paper
In APA style
Chuzhykov, V. (2023). New structurical model of economics of higher education: European context. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 32 (3), 245-265. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.32.23.03.22.157.163
In MON style
Чужиков В. Нова структурна модель економіки вищої освіти: європейський контекст. Вчені записки. 2023. № 32(3). С. 245-265. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.32.23.03.22.157.163 (дата звернення: 22.12.2024).
With transliteration
Chuzhykov, V. (2023) Nova strukturna model ekonomiky vyshchoi osvity: yevropeiskyi kontekst [New structurical model of economics of higher education: European context]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 32(3). pp. 245-265. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.32.23.03.22.157.163 [in Ukrainian] (accessed 22 Dec 2024).
# 32(3) / 2023 # 32(3) / 2023
Download Paper
24
Views
9
Downloads
0
Cited by

  1. Diui Dzh. Demokratiia i osvita /Per. z anhl. Iryna Bosak, Myroslava Oliinyk, Halyna
  2. ekhnyk. Lviv: Litopys.2003.294s.
  3. Liutts M. Blef /Falsyfikatsiia svitu / Per. z nimetskoi O. Melnyk. Kyiv: Vydavnytstvo
  4. hupanskoho. 2026. 160 s.
  5. Pain II Dzh., Hilmor Dzh. Ekonomika vrazhen: bytva za chas, uvahu ta hroshi kliienta /
  6. er. z anhl. A. Tsvira. Kharkiv: Vivat.2021.406 s.
  7. Chanh Kha-Yun Ekonomika. Instruktsiia z vyzhyvannia / Per. z anhl. Andrii Lapin.
  8. yiv: Nash format. 2016. 400 s.
  9. Draiden H. Vos.Dzh. Revoliutsiia v navchanni /Per. z anhl. Myroslava Tovkalo.
  10. iv.Litopys.2011. 541 s.
  11. Ross A. Industrii maibutnoho /Per. z anhl. Nataliia Koshmanenko. Kyiv: Nash format.
  12. 17.320 s.
  13. Ilnytskyi D.O. Hlobalna konkurentsiia v naukovo-osvitnomu prostori: monohrafiia.
  14. KNEU, 2016.445 s.
  15. Makafi E., Brinolfesson E. Mashyna, platforma, natovp. Yak pryborkaty nashe
  16. yfrove maibutnie Per. z anhl. Oleksandr Astashov. Kyiv: Nash format.2019.336 s.
  17. Floryda R. Homo creativus. Yak novyi klas zavoiovuie svit /Per. z anhl. Maksym
  18. kovliev. Kyiv: Nash format. 2018. 432 s.
  19. Rodzhers E. Dyfuziia innovatsii /Per. z anhl. Vasylia Starka. Kyiv: Vyd. dim «Kyievo-
  20. hylianska akademiia. 2009. 591s.
  21. Makafi E., Brinolfsson E. Mashyna, platforma, natovp. Yak pryborkaty nashe tsyfrove
  22. ibutnie /Per. z anhl. Oleksandra Astashova. Kyiv; Nash format, 2019.336 s.
  23. Draiden H., Vos Dzh. Revoliutsiia u navchanni /Per. z anhl. M. Tovkalo. Lviv.
  24. topys, 2011. 544s.
  25. Ross A. Industrii maibutnoho /Per. z anhl. Natalii Koshmanenko. Kyiv: Nash format.
  26. 17. 320 s.
  27. Pain Dzh. Ekonomika vrazhen: bytva za chas, uvahu ta hroshi kliienta / /Per. z anhl. A.
  28. viry. Kharkiv: Vivat., 2021. 416 s.
  29. Piterze Ya. Hlobalizatsiia yak hibrydyzatsiia /Hlobalni modernosti/ Za red. M.
  30. dorstouna, Skota Lesha, Rolanda Robertsona. Kyiv. Nika — Tsentr. 2008. S. 73-105
  31. Meison P. Postkapitalizm. Putivnyk u maibutnie //Per. z anhl. Natalii Mochalovoi.
  32. iv: Nash format. 2019. 360 s.
  33. Anagnostopoulou D., Skiadas D. (ed). Higher Education and research in the European
  34. ion. Mobility Schemes, Social Rights and Youth Policies. Springer. 2022. 326 c.
  35. Lang P. The European Union`s Modernization Agenda for Higher Education and the
  36. se of Ireland
  37. ts: www.peterlang.com/document/1113992
  38. Derzhavni vytraty na osvitu
  39. tps//ec.europa.eu/eurostat/statistics-explaned/index.php?title=Government_
  40. penditure_on_education&action=statex.p-seat&lang=uk#D 0.95.D