Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Освіта як інструмент для забезпечення сталого відновлення та розвитку в умовах надзвичайних ситуацій

Education as a tool for ensuring sustainable recovery and development in emergencies

DOI:

10.33111/vz_kneu.33.23.04.18.124.130

Анотація: Освіта є надзвичайно важливою в контексті надзвичайних ситуацій, таких як кризи, війни та природні катастрофи. Вона виступає ключовим фактором для розвитку суспільства та його готовності до подолання таких негативних подій. Публічне управління освітою відіграє важливу роль у готовності до надзвичайних ситуацій та реагуванні на них. Публічне управління освітою у надзвичайних ситуаціях є одним з ключових елементів доступу до освіти та стійкості суспільства в умовах надзвичайних ситуацій. Воно сприяє збереженню освітнього процесу та підтримці фізичного та психічного благополуччя громадян.
Відновлення сфери освіти під час і після надзвичайної ситуації вимагає спільних зусиль різних суб’єктів, які мають різні функції і ресурси, включаючи уряди, міжнародні та гуманітарні організації, громадські організації, органи місцевого самоврядування, педагогічний персонал, здобувачів освіти та їхні сім’ї. Ця взаємодія відіграє важливу роль у відновленні освітньої системи та забезпеченні доступу до освіти під час криз та надзвичайних ситуацій.
Освіта в надзвичайних ситуаціях у різних країнах вимагає індивідуального підходу і адаптації до конкретних умов та потреб. Але наявні політики, стратегії та кейси інших країнах і на наднаціональному рівні можуть допомогти забезпечити доступ до якісної освіти для дітей і молоді під час надзвичайних ситуацій.
Згідно з аналізом доступних публікацій, важливою складовою результативного розвитку та відновлення сфери освіти під час надзвичайних ситуацій, зокрема війни, є правильна оцінка потреб, розробка гнучких стратегій доступу до освіти та підвищення якості навчання. Несвоєчасне та недостатнє фінансування й, зокрема, визнання важливості освіти під час надзвичайних ситуацій призводять до втрати навичок і знань серед населення.
Abstract: Education is crucial in emergencies such as crises, wars, and natural disasters. It acts as a critical factor for the development of society and its readiness to overcome such adverse events. Public education management plays an important role in emergencies preparedness and response. Public management of education in emergencies is one of the critical elements of access to education and society’s resilience in emergencies. It helps preserve the educational process and supports the physical and mental well-being of citizens.
The recovery of education during and after an emergency requires the joint efforts of various actors with different roles and resources, including governments, international and humanitarian organizations, civil society organizations, local governments, teaching staff, learners, and their families. This interaction is essential in rebuilding the education system and ensuring access to education during crises and emergencies. Education in emergencies in different countries requires an individual approach and adaptation to specific conditions and needs. However, existing policies, strategies, and case studies in other countries and at the supranational level can help ensure access to quality education for children and youth in emergencies. According to the analysis of available publications, an essential component of the effective development and recovery of education during emergencies, in particular war, is the correct assessment of needs, the development of flexible strategies for access to education, and the improvement of the quality of education. Only timely and sufficient funding and, in particular, recognition of the importance of education during emergencies lead to a loss of skills and knowledge among the population.
Ключові слова: Освіта, надзвичайні ситуації, публічне управління освітньою сферою.
Key words: education, emergencies, public education management.
УДК: 37.014:351.86
UDC: 37.014:351.86

JEL: H84 I21 I28

To cite paper
In APA style
Usyk, V. (2023). Education as a tool for ensuring sustainable recovery and development in emergencies. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 33 (4), 208-219. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.18.124.130
In MON style
Усик В. Освіта як інструмент для забезпечення сталого відновлення та розвитку в умовах надзвичайних ситуацій. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2023. № 33(4). С. 208-219. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.18.124.130 (дата звернення: 18.11.2025).
With transliteration
Usyk, V. (2023) Osvita yak instrument dlia zabezpechennia staloho vidnovlennia ta rozvytku v umovakh nadzvychainykh sytuatsii [Education as a tool for ensuring sustainable recovery and development in emergencies]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 33(4). pp. 208-219. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.18.124.130 [in Ukrainian] (accessed 18 Nov 2025).
# 33(4) / 2023 # 33(4) / 2023
Download Paper
411
Views
83
Downloads
0
Cited by

  1. Education in emergencies: EU and UNICEF call for increased commitments to invest in safe and quality education for children in crisis. (2023, March 22). European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations. https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/news-stories/news/education-emergencies-eu-and-unicef-call-increased-commitments-invest-safe-and-quality-education-2023-03-22_en
  2. European Commission. (2018, May 18). Communication from the commission to the european parliament and the council on Education in Emergencies and Protracted Crises. EUR-Lex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX%3A52018DC0304
  3. European Commission. (2020). Education in Emergencies: PROJECT MAPPING REPORT. European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations. https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/system/files/2020-06/eie_mapping_report.pdf
  4. European Commission. (2019, March 28). Education in Emergencies in EU-funded Humanitarian Aid Operations: Commission Staff Working Document. https://ec.europa.eu/echo/files/news/190328%20SWD%20EiE%20in%20EU-funded%20Humanitarian%20Aid%20Operations%20SWD(2019)150%20final.pdf
  5. Aguilar, P., & Retamal, G. (1998). Rapid educational response in complex emergencies: A discussion document. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000124828
  6. Bensalah, K., Sinclair, M., Hadj Nacer, F., Commisso, A., & Bokhari, S. (2001). Education in Situations of Emergency and Crisis: Challenges for the New Century. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000123484
  7. Pigozzi, M. J. (1999). Education in Emergencies and for Reconstruction: A developmental approach. UNICEF. https://bettercarenetwork.org/sites/default/files/attachments/Education%20in%20Emergencies%20and%20for%20Reconstruction.pdf
  8. Susan, N., Hine, S., & Wales, J. (2015). Education in Emergencies and Protracted Crises: Towards a Strengthened Response. Overseas Development Institute. https://inee.org/sites/default/files/resources/9714.pdf
  9. Triplehorn, C. (2001). Education Care & Protection of Children in Emergencies: A Field Guide. Save the Children. https://resourcecentre.savethechildren.net/document/education-care-protection-children-emergencies-field-guide
  10. Mendizabal, E., Hearn, S., Anderson, A., & Hodgkin, M. (2011). Inter-Agency Network for Education in Emergencies: A community of practice, a catalyst for change. (A. Anderson, & M. Hodgkin, Eds.). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000212379
  11. Pigozzi, M. J. (1999). Education in Emergencies and for Reconstruction: A developmental approach. https://bettercarenetwork.org/sites/default/files/attachments/Education%20in%20Emergencies%20and%20for%20Reconstruction.pdf
  12. European Commission. (2019). Éducation en situation d’urgence dans les operations d’aide humanitaire financées par l’UE. Opérations européennes de protection civile et d’aide humanitaire. https://ec.europa.eu/echo/files/news/eie_in_humanitarian_assistance_fr.pdf [In French]
  13. Arteaga, N. L. C. (2020). La política cubana frente a la COVID 19: la educación en este contexto. Revista Boletín Redipe, 9(8), 24–34. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i8.1038 [In Italian]
  14. UNESCO. (2020). Covid-19 education response: Preparing the reopening of schools. Perfiles Educativos, 42(169). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.60017
  15. Aristovnik, A., Keržič, D., Ravšelj, D., Tomaževič, N., & Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 Pandemic on Life of Higher Education Students: A Global Perspective. Sustainability, 12(20), 8438. https://doi.org/10.3390/su12208438
  16. Mengistie, T. A. (2020). Impacts of COVID-19 on the Ethiopian Education System. Sci Insigt Edu Front, 6(1), 569–578. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3626327
  17. Bania, J., & Banerjee I. (2020, October 05). Impact of Covid-19 Pandemic on Higher Education: A Critical Review. GUNi Network. https://www.guninetwork.org/covid19/impact-of-covid-19-pandemic-on-higher-education-a-critical-review/
  18. Bao, W. (2020). COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115. http://dx.doi.org/10.1002/hbe2.191
  19. He, W., & Xiao, J. (2020). The Emergency Online Classes During COVID-19 Pandemic: A Chinese University Case Study. Asian Journal of Distance Education, 15(2), 21–36. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1285321.pdf
  20. Atieku-Boateng, H. (2021). An evaluation of the effectiveness of online education and the extent to which online education will be replacing the traditional classroom teaching. Academia Letters. https://doi.org/10.20935/AL2806
  21. Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online University Teaching During and After the COVID-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2, 923–945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
  22. Nikolaiev, Ye., Rii, H., & Shemelynets, I. (2023). Vyshcha osvita v Ukraini: zminy cherez viinu: analitychnyi zvit. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/HigherEd-in-Times-of-War.pdf [in Ukrainian]
  23. Kohut, I., Nikulina, O., Syrbu, O., Zherobkina, T., & Nazarenko, Y. (2023). War and Education. How a Year of the Full-scale Invasion Influenced Ukrainian Schools. Cedos. https://cedos.org.ua/researches/vijna-ta-osvita-yak-rik-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-vplynuv-na-ukrayinski-shkoly [in Ukrainian]
  24. Shevchuk, I., & Shevchuk, A. (2022). Educational analytics through the prism of war: challenges and opportunities for higher education in Ukraine. Economy and Society, 39. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80 [in Ukrainian]
  25. Illiashenko, S. M., Shypulina, Yu. S., & Illiashenko, N. S. (2022, Traven 10). Tsyfrova transformatsiia osvitnoi diialnosti zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy v umovakh viiny. V V. Bohomolov (Red.). Vyshcha osvita za novymy standartamy: vyklyky u konteksti didzhytalizatsii ta intehratsii v mizhnarodnyi osvitnii prostir: Materialy Mizhnarodnoi naukovo-metodychnoi konferentsii, Kharkiv, 7–10. [in Ukrainian]
  26. Cooperazione Internazionale. (2018). EDUCATION IN EMERGENCY policy. https://www.coopi.org/uploads/home/15c3346641685d.pdf
  27. Education in Emergencies. UNESCO. https://genbase.iiep.unesco.org/applis/epidoc/fichiers/EPIDOC/12905_G012905.pdf
  28. Education in Emergencies: EU and UNICEF call for increased commitments to invest in safe and quality education for children in crisis. European Commission. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_1810
  29. Education in emergencies. European Civil Protection and Humanitarian Aid Operations. https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/what/humanitarian-aid/education-emergencies_en#facts--figures