Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Пріоритетні напрями удосконалення стратегії маркетингової діяльності агропідприємств України

Priority directions for improving the marketing strategy of agricultural enterprises of Ukraine

DOI:

10.33111/vz_kneu.33.23.04.25.173.179

Анотація: У статті наведено результати аналізу стану аграрного сектору економіки України, який потерпає в результаті тривалої кризової ситуації. Велика частина господарств постраждала останніми роками від африканської чуми свиней, пандемії COVID-19, бойових дій. Відбулося зниження експорту сільськогосподарської продукції та продовольчих товарів, зокрема, зернових, олійних культур, соняшникової олії, цукру. У 2022 році збитки в галузі, за розрахунками Мінагрополітики, перевищили 40 млрд дол. США. Разом з тим, почалося відродження аграрних підприємств, відновлення виробництва продукції та коопераційних зв’язків. Втім, багатьом господарствам, особливо в регіонах, що знаходяться поблизу бойових дій, необхідно переглянути свої стратегії розвитку, бізнес-плани, провести аналіз ринку та потреб населення, власних виробничих потужностей тощо. Правильно зробивши оцінку, вони можуть скоординувати або перебудувати роботу підприємства таким чином, щоб не тільки залишитися «на плаву», але й отримати прибуток.
У статті визначено тенденції розвитку дрібного та середнього агробізнесу та запропоновано рекомендації щодо маркетингової діяльності в кризових умовах. Зокрема, пропонується налагоджувати співпрацю не тільки з існуючими торгівельними мережами, а й залучати приватних підприємців, розвивати власну торгівлю, прямі контакти з покупцями, знижувати собівартість продукції, розробляти та впроваджувати нові логістичні маршрути, розширяти асортимент продукції тощо.
Abstract: The article presents the results of the analysis of the state of the agrarian sector of the economy of Ukraine, which is suffering as a result of a prolonged crisis situation. A large part of farms have suffered in recent years from African swine fever, the COVID-19 pandemic, and hostilities. There was a decrease in the export of agricultural products and food products, in particular, grain, oilseeds, sunflower oil, and sugar. In 2022, losses in the industry, according to the calculations of the Ministry of Agrarian Policy, exceeded 40 billion dollars. USA. At the same time, the revival of agricultural enterprises, the restoration of production and cooperative relations began. However, many farms, especially in regions close to hostilities, need to review their development strategies, business plans, conduct an analysis of the market and the needs of the population, their own production capacities, etc. Having correctly made an assessment, they can coordinate or restructure the work of the enterprise in such a way that it not only remains «afloat», but also makes a profit. The article identifies trends in the development of small and medium-sized agribusiness and offers recommendations for marketing activities in crisis conditions. In particular, it is proposed to establish cooperation not only with existing trade networks, but also to attract private entrepreneurs, develop own trade, direct contacts with buyers, reduce the cost of products, develop and implement new logistics routes, expand the range of products, etc.
Ключові слова: стратегія, розвиток, конкурентна перевага, сільське господарство, виробництво, маркетинг, аграрні підприємства.
Key words: strategy, development, competitive advantage, agriculture, production, marketing, agricultural enterprises.
УДК: 658.8:339.138
UDC: 658.8:339.138

JEL: M2 M3 O1 O4

To cite paper
In APA style
Frank, V. (2023). Priority directions for improving the marketing strategy of agricultural enterprises of Ukraine. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 33 (4), 308-314. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.25.173.179
In MON style
Франк В. Пріоритетні напрями удосконалення стратегії маркетингової діяльності агропідприємств України. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2023. № 33(4). С. 308-314. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.25.173.179 (дата звернення: 18.11.2025).
With transliteration
Frank, V. (2023) Priorytetni napriamy udoskonalennia stratehii marketynhovoi diialnosti ahropidpryiemstv Ukrainy [Priority directions for improving the marketing strategy of agricultural enterprises of Ukraine]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 33(4). pp. 308-314. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.25.173.179 [in Ukrainian] (accessed 18 Nov 2025).
# 33(4) / 2023 # 33(4) / 2023
Download Paper
317
Views
103
Downloads
0
Cited by

  1. Korostova, I. (2022). State and prospects of marketing during the war. Есопоmу and Economic Security, 2(02), 52–55. https://doi.org/10.32782/dees.2-9 [in Ukrainian]
  2. Vovchanska, O., & Ivanova, L. (2022). Specifics of marketing tools under martial law. Economy and Society, 38. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 [in Ukrainian]
  3. Krasnorutskyy, O., Marenych, T., Marchenko, V., & Pomohalova, N., (2023). Transformation of marketing of agricultural enterprises in wartime conditions. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, 8(3), 10–17. https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-3-1 [in Ukrainian]
  4. Nebylytsia, O. A. (2022, Lystopad 25). Osoblyvosti upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstv ahrarnoho sektoru ekonomiky v umovakh voiennoho stanu. V Konkurentospromozhnist ta innovatsii: problemy nauky ta praktyky: Materialy XVII Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, Kharkiv, 474–479. [in Ukrainian]
  5. Hetman, O. (2023, Berezen 15). Yak vidnovyty ahrarnu haluz. Ekonomichna pravda. https://www.epravda.com.ua/columns/2023/03/15/698035 [in Ukrainian]
  6. Dolzhykova, I. S. (2018, Kviten 18). Vyznachennia marketynhovoi stratehii v analizi koniunktury ahrarnoho rynku. V Sotsialno-ekonomichni ta humanitarni aspekty rozvytku suspilstva: Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Vinnytsia, (T.1, s. 83–85). [in Ukrainian]
  7. Riabukha, I. S. (2014, Kviten 24-25). Marketynhova stratehiia v systemi udoskonalennia marketynhovoi diialnosti. V Teoretyko-metodolohichni zasady efektyvnoho rozvytku ahrarnoho vyrobnytstva: Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii molodykh uchenykh, aspirantiv i studentiv, Kharkiv, (Ch. 1, s. 81–83). [in Ukrainian]
  8. Meshcheryakov, V., Ponomarova, M., & Dolzhykova, I. (2020). Logistic and Marketing Activity as an Efficient Application of Management Functions in the Competitive Environment System, Strengthening Competitors Black Sea Region. Black Sea Economic Studies, 52(1), 86–92. https://doi.org/10.32843/bses.52-13 [in Ukrainian]
  9. Vyshnevska, O., Irtyshcheva, I., Kramarenko, I., Popadynets, N., & Ponomarova, M. (2022). The Influence of Globalization Processes on Forecasting the Activities of Market Entities. Journal of Optimization in Industrial Engineering, 15(1), 261–268. https://doi.org/10.22094/JOIE.2021.1945341.1909
  10. Ponomarova, M., & Krivosheya, E. (2019). Features of functioning and development of entrepreneurship in conditions of integration shifts. Business Navigator, 1(50), 96–100. http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2019/50_2019/21.pdf [in Ukrainian]
  11. Riabukha, I. S. (2014). Obgruntuvannia tovarnoi stratehii pidpryiemstva ta poshuk shliakhiv pidvyshchennia marketynhovykh pozytsii pidpryiemstva. Biznes-navihator, 3(35), 12–18. http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2014/35_2014/03.pdf [in Ukrainian]
  12. Obolenska, T. Y., Kalenyuk, I., Yatsenko, О. М. & Ponomarova, M. (2020). Formation and realization of the potential of trade integration. The Bulletin of Kharkiv National Agrarian University of V. V. Dokuchaeva. Series «Еconomic sciences», 3, 251–263. https://journal-met.kh.ua/visn20203_20.html [in Ukrainian]