Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Відновлення міжнародної торгівлі туристичними послугами в Україні у повоєнний період

Recovery in the international trade of Ukrainian tourist services at post-war condition

DOI:

10.33111/vz_kneu.34.24.01.15.103.109

Анотація: В статті піднімаються питання відновлення та розвитку міжнародного туризму після пандемії Covid-19 в світлі загострення геополітичної напруженості та зростання загрози військових конфліктів у різних частинах світу. Розглянуті основні економічні та геополітичні фактори, які гальмують зростання міжнародного туризму до позицій, втрачених після 2019 року. Досліджена важливість зменшення негативного впливу від зростання цін на викопні енергоносії в світлі загальної динаміки відновлення світової економіки після пандемії Covid-19 через диверсифікацію джерел енергоносіїв і збільшення інвестицій у відновлювальну енергетику. Висвітлено питання дезінформації та фейків щодо вакцинації, як фактор негативного впливу на відновлення туристичного сектору через перешкоди для успішної вакцинації в різних регіонах світу, зокрема в Китаї та інших країнах Азійсько-тихоокеанського регіону. Проведений аналіз виявляє слабкі сторони в захисті економік різних країн перед глобальними економічними і геополітичними викликами, не залежно від ступені розвитку.
Збройні конфлікти завжди призводять до руйнівних наслідків для міжнародного туризму. В статті проведено аналіз різних сценаріїв розвитку війни РФ проти України, розглянуто вплив на відновлення та розвиток міжнародного туризму для обох сторін конфлікту з метою виявлення найкращих позицій для припинення бойових дій з відновленням територіальної цілісності України в кордонах 1991 року. На основі ретроспективного аналізу відновлення країн Європи після Другої світової війни доведено безальтернативність шляху поглибленого співробітництва України з країнами блоку НАТО для забезпечення довготривалого миру в центральній Європі. Окремо висвітлено необхідність розробки планів з повоєнного відновлення України в тісній співпраці з західними партнерами, який передбачатиме не тільки відновлення інфраструктури, але, більшою мірою, поглибленого реформування інститутів влади та економіки, зокрема, туристичного сектору. Впровадження передумов для створення цифрового середовища та ефективної взаємодії між суб’єктами туристичного бізнесу, який включає комплекс програмних засобів для адміністрування, регулювання та інформаційного забезпечення, а також навчання суб’єктів малого та середнього підприємництва в туристичній галузі дозволить отримати пропорційний приріст надходжень від туризму.
Abstract: Article highlights several issues of recovery and develop in international tourism after the Covid-19 pandemic in conditions of growth war tension in the world. Considered main economic and geopolitical factors what brakes growth of international tourism up to positions, which loss after 2019. Reviewed importance of reducing the negative impact of rising prices for fossil energy due to the overall dynamics of global economic recovery after the Covid-19 pandemic through the diversification of energy sources and increased investment in renewable energy. Highlighted are several issues of disinformation and vaccine-related fake news as negatively impacting factors on the recovery of the tourism sector due to obstacles to successful vaccination in various regions of the world, particularly in China and other countries in the Asia-Pacific region. The analysis conducted reveals weaknesses in protecting the economies of different countries against global economic and geopolitical challenges, regardless of their level of development.
Armed conflicts always lead to detrimental consequences for international tourism. The article conducts an analysis of various scenarios of Russia’s war against Ukraine, considering the impact on the recovery and development of international tourism for both sides of the conflict with the aim of identifying the best positions to cease hostilities and restore Ukraine’s territorial integrity within the borders of 1991. Based on a retrospective analysis of Europe’s recovery after World War II, the indispensability of deepened cooperation between Ukraine and NATO bloc countries to ensure longterm peace in Central Europe has been proven. It also highlights the necessity of developing post-war recovery plans for Ukraine in close collaboration with Western partners, which would entail not only infrastructure restoration but, to a greater extent, the profound reform of governance and economic institutions, particularly the tourism sector. Implementing prerequisites for creating a digital environment and effective interaction among tourism business entities, including a complex of software tools for administration, regulation, and information provision, as well as training for small and medium-sized enterprises in the tourism industry, will enable a proportional increase in tourism revenue.
Ключові слова: міжнародний туризм, відновлювальна енергетика, енергоносії, вакцинація, Covid-19, пандемія, післявоєнне відновлення, геополітика.
Key words: international tourism, renewable energy, energy sources, vaccination, Covid-19, pandemic, post-war recovery, geopolitics.
УДК: 330.9
UDC: 330.9

JEL: E20 E37 F14 F17 F51 L83

To cite paper
In APA style
Ostian, Z., & Nikolayenko, N. (2024). Recovery in the international trade of Ukrainian tourist services at post-war condition. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 34 (1), 171-186. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.34.24.01.15.103.109
In MON style
Остіан З., Ніколаєнко Д. Відновлення міжнародної торгівлі туристичними послугами в Україні у повоєнний період. Вчені записки. 2024. № 34(1). С. 171-186. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.34.24.01.15.103.109 (дата звернення: 22.10.2024).
With transliteration
Ostian, Z., Nikolayenko, N. (2024) Vidnovlennia mizhnarodnoi torhivli turystychnymy posluhamy v Ukraini u povoiennyi period [Recovery in the international trade of Ukrainian tourist services at post-war condition]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 34(1). pp. 171-186. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.34.24.01.15.103.109 [in Ukrainian] (accessed 22 Oct 2024).
# 34(1) / 2024 # 34(1) / 2024
Download Paper
158
Views
37
Downloads
0
Cited by

  1. Mason, A. N., Narcum, J., Mason, K., & Awan, U. (2021). Social media marketing gains importance after Covid-19. Cogent Business & Management, 8(1), 1870797. https://doi.org/10.1080/23311975.2020.1870797
  2. Wongmonta, S. (2021). Post-COVID 19 Tourism Recovery and Resilience: Thailand Context. International Journal of Multidisciplinary in Management and Tourism, 5(2), 137–148. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/ijmmt/article/view/254524
  3. Danilyna, S., Kotsiurubenko, G., & Shykina, O. (2020). Financial and economic consequences of the pandemia for the world tourism industry. Black Sea Economic Studies, 52, 29-34. https://doi.org/10.32843/bses.52-4 [in Ukrainian]
  4. Okafor, L., Khalid, U., & Gopalan, S. (2022). COVID-19 economic policy response, resilience and tourism recovery. Annals of Tourism Research Empirical Insights, 3(2), 100073. https://doi.org/10.1016/j.annale.2022.100073
  5. Mykhailichenko, H., & Klimov, A. A. (2020). World tourism market: transformations after the pandemic. Foreign trade: economics, finance, law. Series «Еconomic sciences», 109(2), 21–37. http://zt.knute.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=2648&catid=289&lang=uk [in Ukrainian]
  6. Kalaitan, T., Hrymak, O., Kushnir, L., Shurpenkova, R., & Sarakhman. O., (2022). Factors analysis slowing down the recovery of international tourism after COVID-2019. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «International Relations. Economics. Country Studies. Tourism», 15, 102–114. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2022-15-11 [in Ukrainian]
  7. Horina, H. O., Bohatyrova, H. A., Dorosh, Yu. S., Dudchenko, R. I., Kolomoiets, A. M., Kryzhyminska, Ye. H., Kushniruk, H. V., Lytvynenko, Zh. R., Lokhman, N. V., Mytrofanova, Yu. D., Nosyriev, O. O., & Romanukha, O. M. (2023). Suchasni tendentsii ta stratehii vidnovlennia industrii hostynnosti pislia COVID-19 ta karantynnykh obmezhen: Monohrafiia. DonNUET. http://elibrary.donnuet.edu.ua/2746/1/Gorina_1_Suchasni%20tendentsii%20ta%20stratehii.pdf [in Ukrainian]
  8. UN Tourism Barometer. UW Tourism. https://www.unwto.org/un-tourism-world-tourism-barometer-data
  9. World Tourism Organization. (2023). International Tourism Highlights: The Impact of COVID-19 on Tourism (2020-2022). UNWTO. https://tourismecotedivoire.ci/wp-content/uploads/2023/12/Tourism-Highlights.pdf
  10. Thailand: value of tourism revenue. (2022). Statista. https://www.statista.com/statistics/1143134/thailand-value-ofquarterly-tourism-revenue/
  11. Consumer prices – inflation. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Consumer_prices_-_inflation
  12. Smith, O. (2019, July 02). The unstoppable rise of the Chinese traveller – where are they going and what does it mean for overtourism? Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/travel/comment/rise-of-the-chinese-tourist/
  13. Morgenthau Plan. Oxford Reference. https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/oi/authority.20110803100209776
  14. Yevropeiska pravda. (2023, Berezen 08). Hensek NATO: soiuznyky sukupno nadaly Ukraini dopomohu na 150 mlrd yevro. Ekonomichna pravda. https://www.epravda.com.ua/news/2023/03/8/697816/ [in Ukrainian]
  15. Knapp, M., Stolper, W. F., & Hudson, M. (1981). Reconstruction and West-Integration: The Impact of the Marshall Plan on Germany. Journal of Institutional and Theoretical Economics, 137(3), 415–433. http://www.jstor.org/stable/40750368
  16. Lessons from the pandemic: Preparing for the next one – A systematic review. (2010). World Bank. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/471891468284131591/kenya-agricultural-carbon-project-environmental-and-social-assessment
  17. Rybchuk, A., Zhurba, I., & Zablotska, R. (2022). Problems of functioning of the international tourist industry in the conditions of a global pandemic. Herald of Khmelnytskyi National University. Series «Economic sciences», 2(1), 203–210. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(1)-29 [in Ukrainian]
  18. Orîndaru, A., Popescu, M.-F., Alexoaei, A. P., Căescu, Ș.-C., Florescu, M. S., Orzan, A.-O. (2021). Tourism in a Post-COVID-19 Era: Sustainable Strategies for Industry’s Recovery. Sustainability, 13(12), 6781. https://doi.org/10.3390/su13126781
  19. Fotiadis, A., Polyzos, S., & Huan, T.-C. (2021). The good, the bad and the ugly on COVID-19 tourism recovery. Annals of Tourism Research, 87, 103117. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103117
  20. Strielkowski, W. (2020). International Tourism and COVID-19: Recovery Strategies for Tourism Organisations. Preprints. https://doi.org/10.20944/preprints202003.0445.v1