Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Управління підприємствами морського транспорту в умовах невизначеності

Management of maritime transport enterprises in conditions of uncertainty

DOI:

10.33111/vz_kneu.35.24.02.05.033.039

Анотація: У науковій роботі представлено функціонування підприємств морського транспорту у мовах невизначеності. Метою дослідження є визначення умов неви-значеності та їх аналіз в умовах невизначеності.Україна має потужний потенціал щодо відтворення, розбудови та розвитку морегосподраського комплексу. Для цього є усі необхідні умови. Зокрема розголджена мережа морських торгових портів на території Одеської, Миколаївської та Херсонської областей, стивідорних компаній, логістично-транспортних підприємств тощо, що разом утворюють загальнонаціона-льну морську логістично-транспортну інфраструктуру. Морегосподарський комлекс має відчутну перевагу перед сухопутним чи потвітря-ним варіантом доставки вантажів чи пасажирів, оскільки собівартість витрат на одиницю вантажу чи одного пасажира більше, ніж удвічі нижча. Важлива роль мор-ського транспорту у зовнішньоекономічній діяльності, частка продукції якого у структурі загального товарообороту понад 60 %, а по таким товарним групам як зернові — 90 %, чорні метали — 85 %, заліна руда — 70 %.
Підприємства морського транспорту функціонують в умовах тривалого періоду невизначеності. Першим етапом став карантин, запроваджений у країні на протязі 2020–2022 та другим, його продовженням, — 2022-по нині — віськова агресія РФ проти України. Якщо у першому періоді зменшилися обсяги перевезень вантажів і пасажирів, то у другому ще додалися пошкодження та часткова чи повна руйнація інфраструктурних обєктів, їх захоплення, окупація й блокада роботи морських пор-тів та портових операторів, підвищення ризику втрати вантажів тощо.
Проведені дослідження показали глибинну кризу, що охопила усю економіку країни, про що свідчить відємний зовнішньоторговий баланс, який досяг найвищого розри-ву між експортом й імпортом й сягнув 24 млрд дол.
Найбільший вклад у розвиток зовнішьоторгівельної діяльності зробили порти на Дунаї та Одеські порти (Одеса, Чорноморськ та Південний) через які підприємствами морського транспорту обробили 90 % усіх вантажів.Не дивлячись на закінчення дії «зернового коридору» (2022-2023 рр.), за час дії яко-го вдалося експортувати 19 млн т вантажів, українській владі вдалося налагодити експорт й імпорт вантажів в рамках дійючого наразі «морського коридору» (2023–2024 рр.), обсяг еспорту вантажів зріс на 0,5 млн т порівняно з попереднім рівнем. Уряд України після виходу РФ з «зернового коридору», а також зростання ризиків пошкодження суден та втрати вантажів, виходу P&I з ринку страхування через територіальні ризики та можливих великих втрат, виділив з державного бюджету на потреби страхування 20 млрд грн з Дорожнього фонду України.
Abstract: The scientific work presents the functioning of maritime transport enterprises in the languages of uncertainty. The purpose of the study is to determine the conditions of uncertainty and their analysis under conditions of uncertainty.
Ukraine has a strong potential for reproduction, development and development of the maritime complex. There are all necessary conditions for this. In particular, the network of sea trade ports on the territory of Odesa, Mykolaiv and Kherson regions, stevedore companies, logistics and transport enterprises, etc., which together form a national maritime logistics and transport infrastructure, is open.
The maritime complex has a significant advantage over the land or air delivery options for cargo or passengers, as the cost per unit of cargo or one passenger is more than twice as low. The role of sea transport in foreign economic activity is important, the share of its products in the structure of the total turnover is more than 60 %, and in such commodity groups as grain — 90 %, ferrous metals — 85 %, railway ore — 70 %.
Maritime transport companies operate in conditions of a long period of uncertainty. The first stage was the quarantine introduced in the country during 2020–2022, and the second, its continuation — from 2022 to the present — Russian aggression against Ukraine. If the volume of cargo and passenger transportation decreased in the first period, then in the second, damage and partial or complete destruction of infrastructure facilities, their seizure, occupation and blockade of seaports and port operators, increased risk of cargo loss, etc., were added.
The conducted research showed a deep crisis that covered the entire economy of the country, as evidenced by the negative foreign trade balance, which reached the highest gap between export and import and reached 24 billion dollars.The greatest contribution to the development of foreign trade was made by the ports on the Danube and Odessa ports (Odesa, Chornomorsk and Pivdenny), through which 90 % of all cargoes were handled by sea transport enterprises.
Despite the expiration of the «grain corridor» (2022–2023), during which it was possible to export 19 million tons of goods, the Ukrainian authorities managed to establish the export and import of goods within the framework of the currently active «sea corridor» (2023–2024), the volume of cargo e-export increased by 0.5 million tons, compared to the previous level.
The Government of Ukraine, after the exit of the Russian Federation from the «grain corridor», as well as the increase in the risks of ship damage and cargo loss, P&I’s exit from the insurance market due to territorial risks and possible large losses, allocated UAH 20 billion from the Road Fund of Ukraine from the state budget for insurance needs.
Ключові слова: менеджмент, підприємства морського транспорту, військовий конфлікт, невизначеність
Key words: management, maritime transport enterprises, military conflict, uncertainty
УДК: 338.24: 656.616
UDC: 338.24: 656.616

JEL: D80 F10 L92

To cite paper
In APA style
Babachenko, M., Golubkova, I., Yavorska, A., Lysenko, N., & Kucher, I. (2024). Management of maritime transport enterprises in conditions of uncertainty. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 35 (2), 49-63. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.05.033.039
In MON style
Бабаченко М., Голубкова І., Яворська А., Лисенко Н., Кучер І. Управління підприємствами морського транспорту в умовах невизначеності. Вчені записки. 2024. № 35(2). С. 49-63. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.05.033.039 (дата звернення: 16.10.2024).
With transliteration
Babachenko, M., Golubkova, I., Yavorska, A., Lysenko, N., Kucher, I. (2024) Upravlinnia pidpryiemstvamy morskoho transportu v umovakh nevyznachenosti [Management of maritime transport enterprises in conditions of uncertainty]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 35(2). pp. 49-63. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.05.033.039 [in Ukrainian] (accessed 16 Oct 2024).
# 35(2) / 2024 # 35(2) / 2024
Download Paper
88
Views
32
Downloads
0
Cited by

  1. Ocheredko О., Rybakin М., Khrominska Т. Model of Management of Maritime Transport Enterprises to Increase Their Profitability. Uzhorod National University Herald. Series: International Economic Relations and World Economy. 2021. № 39. рр. 125–129. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2021-39-22
  2. Nitsenko V. What is the Government Really Pursuing by Introducing Quarantine Measures in the Conditions of COVID-19? The Case of Ukraine. Ukrainian Policymaker. 2021. № 9. pp. 69-78. https://doi.org/10.29202/up/9/6
  3. Nitsenko V. Mismanagement in Ukraine. Problems of Management in the 21st Century. 2020. Vol. 15(1). pp. 4–8. https://doi.org/10.33225/pmc/20.15.04
  4. Shcherbyna V. Problems and Prospects for the Development of Maritime Trade in the Covid-19 Pandemic. Development of Management and Entrepreneurship Methods on Transport. 2021. № 3 (76). pp. 74-91. https://doi.org/10.31375/2226-1915-2021-3-74-91
  5. Reshetkov D. M., Pavlova N. L. The Impact of the Covid-19 Pandemic on the Operation of Seaports. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Tekhnichni nauky. 2021. Т. 32 (71), № 6. С. 231-238. https://doi.org/10.32838/2663-5941/2021.6/37
  6. Hontaruk I. V. The Impact of the Covid-19 Pandemic on the Activities of Shipping Enterprises. Actual Problems of Economics. 2021. № 6(240). pp. 60–69. https://doi.org/10.32752/1993-6788-2021-1-240-60-69
  7. Bukatiuk U. «Ukrainski porty — tse znovu 90 % zovnishnoi torhivli». Zastupnyk ministra infrastruktury Vaskov — pro robotu morskoho korydoru ta rozshyrennia torhovykh shliakhiv. Forbes. 2024. https://forbes.ua/money/strategiya-ukraini-teper-rozbudovuvati-vsi-mozhlivi-logistichni-marshruti-zastupnik-ministra-infrastrukturi-yuriy-vaskov-pro-novi-eksportni-shlyakhi-ta-povernennya-importu-v-ukrainski-porti-23032024-20092
  8. Umierov R. Miliardy dolariv u porty. Yaki perspektyvy portovoi haluzi Ukrainy. Ekonomichna pravda. 2023. https://www.epravda.com.ua/columns/2023/06/5/700830/
  9. Ivanov G. Global freight market 2024: in anticipation of turbulent volatility — expert’s opinion. APK-Inform. 2023. https://www.apk-inform.com/uk/exclusive/opinion/1539287
  10. Samoiliuk M., Levchenko Ye. Ekonomika Ukrainy u 2023 rotsi: holovne. Tsentr ekonomichnoi stratehii. 2023. https://ces.org.ua/ukrainian-economy-in-2023-tracker-overview/
  11. Tkachenko I. O. Ryzyky u transportnykh protsesakh. Kharkiv. nats. un-t misk. hosp-va im. O. M. Beketova. Kharkiv : KhNUMH im. O. M. Beketova, 2017. 114 s.
  12. Shklyar V. V. Conceptual Scheme of the Mechanism of Anti-Crisis Management at the Enterprises of Water Transport. Efektyvna ekonomika. 2013. № 9. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2346
  13. Nitsenko V., Sementsov R. The Impact of The Covid 19 Global Pandemic on the Financial Condition of Banks in Ukraine: Determination of Probability of Default in Modern Conditions. Financial and Credit Systems: Prospects for Development. № 2(2). рр. 33–43. https://doi.org/10.26565/2786-4995-2021-2-04
  14. V OON rozkryly umovy «zernovoi uhody»: poperedno diie 120 dniv, Ukraina ne rozminovuvatyme porty. Ukrainska pravda. 2022. https://www.eurointegration.com.ua/news/ 2022/07/22/7143692/
  15. «Zernova uhoda» 2022-2023. Ukrinform. 2023. https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3737682-zernova-ugoda-20222023.html
  16. Bukatiuk U. 20 mlrd z «Velykoho budivnytstva» na «Velyke strakhuvannia». Yak Ukraina prokladaie eksportni shliakhy morem bez «zernovoi uhody» i chomu dlia tsoho potribni miliardy. Forbes. 2023. https://forbes.ua/money/20-mlrd-z-dorig-na-vodu-yak-ukraina-khoche-rozblokuvati-porti-bez-zernovoi-ugodi-z-rf-29082023-15711
  17. Cohn C., Saul J. Ship insurers to cancel war cover for Russia, Ukraine from Jan. 1. Reuters. 2023. https://www.reuters.com/business/finance/ship-insurers-cancel-war-cover-russia-ukraine-jan-1-2022-12-28/
  18. Nivievskyi O. «Zernovyi korydor» dlia bahatykh krain? Bez noho ukrainske ahro ne vyzhyve? Chy mozhe Ukraina vyvozyty zernovi bez Chornoho moria? Ahroekspert Oleh Nivʼievskyi na tsyfrakh poiasniuie ekonomiku zernovoi uhody. Forbes. https://forbes.ua/money/vikhid-rosii-z-zernovoi-ugodi-ne-kritichniy-kritichniy-dunay-agroekspert-oleg-nivevskiy-rozvinchav-odin-z-putinskikh-mifiv-shchodo-ugodi-ta-rozpoviv-chomu-vona-bula-nevigidnoyu-dlya-silgospvirobnikiv--26072023-15050
  19. Prasad A. Rosiia poshkodyla 26 obiektiv portovoi infrastruktury Ukrainy ta piat tsyvilnykh suden pislia vykhodu iz «zernovoi uhody». Forbes. 2023. https://forbes.ua/ news/rosiya-poshkodila-26-obektiv-portovoi-infrastrukturi-ukraini-ta-5-tsivilnikh-suden-pislya-vikhodu-z-zernovoi-ugodi-27072023-15066
  20. Klymkovetskyi M. rosiia za dva misiatsi zavdala ponad 100 udariv po portakh, poshkodyvshy tretynu infrastruktury. 2023. Hromadske. https://hromadske.ua/posts/rosiya-za-dva-misyaci-zavdala-ponad-100-udariv-po-portah-poshkodivshi-tretinu-infrastrukturi
  21. Bukatiuk U. Ukrainskyi morskyi korydor perevershyv rezultaty «zernovoi» uhody. Tretyna eksportu — metalurhiia. Forbes. 2024. https://forbes.ua/news/za-piv-roku-roboti-morskogo-koridoru-ukraini-vdalosya-eksportuvati-bilshe-tovariv-nizh-u-mezhakh-zernovoi-ugodi-z-rf-tretina-eksportu-metalurgiya-07022024-19063
  22. Novyi mekhanizm strakhuvannia suden vid voiennykh ryzykiv povertaie stabilnist sudnoplavstva i bezpeku morskykh perevezen, — Yuliia Cvyrydenko. Ministerstvo ekonomiky Ukrainy. 2023. https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=561fa967-6839-4a8e-a5e1-717940af7db2&title=NoviiMekhanizmStrakhuvannia
  23. Ukraine nears deal with global insurers to cover grain ships. Financial Times. 2023. https://www.ft.com/content/6b9996cb-44a5-4074-b226-6176cf65cc2f
  24. Shvadchak A. Tsei den nastav — Ukraina prodaie port. Transparency International Ukraine. 2023. https://ti-ukraine.org/news/tsej-den-nastav-ukrayina-prodaye-port/
  25. Chukurna O., Nitsenko V., Mykhailova M., Odinokov R. Improvement of warehouse logistics system in the context of «Industry 4.0» technologies. Ekonomichna stratehiia i perspektyvy rozvytku sfery torhivli ta posluh. 2019. № 1(27). рр. 220–232.
  26. Chukurna О. Р., Nitsenko V. S., Hanzhurenko I. V., Honcharuk N.R. Directions of Innovative Development of Transport Logistics in Ukraine. Economic Innovations. 2019. № 21(1/70)). рр. 170–181. https://doi.org/10.31520/ei.2019.21.1(70).170-181