Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Еко-візія бізнесу: кліматична нейтральність з позицій діджиталізації та зеленого маркетингу

Business eco-vision: climate-neutrality in terms of digitalization and green marketing

DOI:

0.33111/vz_kneu.35.24.02.07.047.053

Анотація: Динамічна зміна парадигми сучасної економіки у напрямку кліматичної нейтральності окреслює нові виклики для міжнародного бізнесу, потребуючи фор-мування прогресивної еко-візії. Таке коригування безпосередньо пов’язане з транс-формацією бізнес стратегій в контексті відповідності екологічним, соціальним та управлінським принципам. Попри широке висвітлення проблематики зеленої еко-номіки у сучасному науковому дискурсі, залишається актуальним питання взаємо-посилення кліматичного цілепокладання крізь призму інноваційних цифрових рі-шень, а також новітніх підходів зеленого маркетингу та PR. Метою статті є визначення імперативів формування еко-візії сучасного бізнесу з урахуванням мож-ливостей діджиталізації та стратегічної інтеграції інструментарію зеленого маркетин-гу. Автори обґрунтовують важливу роль ESG-концепції у формуванні еко-візії, що гармонійно посилюється завдяки інтеграції сучасних цифрових рішень. Дослідження надає рекомендації щодо використання цифрових інновацій задля посилення скла-дових ESG, сприяючи досягненню кліматичної нейтральності економіки. Аналітичні викладки показують, що наскрізна діджиталізація надає широке коло інструментів для збору та аналітики зелених даних, управління викидами, розумних сенсорів та систем зеленого моніторингу. Більш того, більшість цих цифрових інновацій вида-ються де-факто ефективними та зрозумілими для сучасних корпорацій, що підтверджуються результатами міжнародних опитувань. З іншого боку, просування необ-хідності зеленого-цифрового переходу для бізнесу видається неефективним без виваженого позиціонування та PR. У статті узагальненого загальні стратегічні підходи до зеленого маркетингу, які є ефективними для підтримки кліматичних цілей компаній та дозволяють балансувати проблему грінвошингу. Наведено приклади міжнародних корпорацій на шляху до декарбонізації, а також роль цифрових платформ у підтримці еко-візії бізнесу, зокрема через репутаційне позиціонування на прикладі списку Climate A. У підсумку, стаття охоплює найбільш критичні виклики, з якими стикаються міжнародні корпорації у досягненні кліматичної нейтральності, підкреслюючи ефективність цифрових рішень в управлінні сталістю. Результати окреслюють ключову роль зеленого PR у просуванні екологічної відповідальності та залученні стейкхолдерів. Водночас, автори наводять позитивні повсюдні тенденції у формуванні споживчого попиту на екологічно чисті продукти та практики. Одним з важливих висновків є те, що цифрова трансформація та зелений PR є взаємозале-жними стратегіями, які підсилюють еко-візію бізнесу, створюючи синергійні ефекти задля досягнення кліматичної нейтральностіекономіки.
Abstract: The dynamic shift of the modern economic paradigm towards climate neutrality presents new challenges for international business in the context of developing a progressive eco-vision. This adjustment is directly related to the transformation of business strategies in line with environmental, social, and governance principles. Despite the extensive coverage of the green economy in the modern scientific discourse, the issue of mutually reinforcing climate goals through innovative digital solutions and approaches to green marketing and PR remains relevant. The objective of this article is to identify the imperatives for shaping the eco-vision of modern business, taking into account the possibilities of digitalization and strategic integration of green marketing tools. The authors substantiate the critical role of the ESG concept in shaping the eco-vision, which is effectively enhanced by the integration of modern digital solutions. The study provides recommendations on how to use digital innovations to strengthen ESG components in order to achieve climate neutrality. The analytical expositions indicate that digitalization provides a wide range of tools for collecting and analyzing green data, emissions management, smart sensors, and green monitoring systems. Furthermore, the majority of these digital innovations are de facto effective and understandable for corporations, as evidenced by the results of international surveys. Conversely, promoting the necessity for a «green-digital» transition for business seems ineffective without a balanced positioning and PR. The article presents a summary of the most effective general strategic approaches to green marketing that allow companies to achieve their climate goals while avoiding the issue of greenwashing. It provides examples of international corporations on the way to decarbonization and the role of digital platforms in supporting the eco-vision, in particular through reputational positioning, using the example of the Climate A list. Finally, the article discusses the most significant challenges faced by international corporations in achieving climate neutrality and emphasizes the effectiveness of digital solutions in managing sustainable development. The research findings outline the pivotal role of green PR in promoting environmental responsibility and engaging stakeholders. At the same time, the authors note positive trends in consumer demand for environmentally friendly products and practices. One of the key findings is that digital transformation and green PR are mutually reinforcing strategies that reinforce a business’s eco-vision, creating a synergistic effect for climate-neutral economy.
Ключові слова: еко-візія, кліматично-нейтральна економіка, діджиталізація, зелений маркетинг, зелений PR, міжнародний бізнес
Key words: eco-vision, climate-neutral economy, digitalization, green marketing, green PR, international business.
УДК: 339.9:504:004
UDC: 339.9:504:004

JEL: M21 M31 O31 Q01

To cite paper
In APA style
Maksymova, I., Petrishyna, T., & Bai, O. (2024). Business eco-vision: climate-neutrality in terms of digitalization and green marketing. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 35 (2), 71-85. http://doi.org/0.33111/vz_kneu.35.24.02.07.047.053
In MON style
Максимова І., Петрішина Т., Бай О. Еко-візія бізнесу: кліматична нейтральність з позицій діджиталізації та зеленого маркетингу. Вчені записки. 2024. № 35(2). С. 71-85. http://doi.org/0.33111/vz_kneu.35.24.02.07.047.053 (дата звернення: 16.10.2024).
With transliteration
Maksymova, I., Petrishyna, T., Bai, O. (2024) Eko-viziia biznesu: klimatychna neitralnist z pozytsii didzhytalizatsii ta zelenoho marketynhu [Business eco-vision: climate-neutrality in terms of digitalization and green marketing]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 35(2). pp. 71-85. http://doi.org/0.33111/vz_kneu.35.24.02.07.047.053 [in Ukrainian] (accessed 16 Oct 2024).
# 35(2) / 2024 # 35(2) / 2024
Download Paper
77
Views
41
Downloads
0
Cited by

  1. Delbeke, J. & Vis, P. (2020). Towards a climate-neutral Europe: curbing the trend. London: Routledge DOI 10.4324/97892760825692.
  2. United Nations. (2023). First global stocktake. Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to the Paris Agreement: draft decision of the fifth session. United Arab Emirates.
  3. European Commission. (2022). Twinning the green and digital transitions in the new geopolitical context: Strategic Foresight Report. Edited by EU publication office.
  4. Kofanov, O. E., Pisarenko, N. L., & Kofanova, O. V. (2023). Innovation of management measures and marketing tools of the green economy in the digitalized knowledge society. Economic Bulletin of NTUU «KPI». No. 26. [in Ukrainian]
  5. Cao, W., Cai, Z., Yao, X., & Chen, L. (2023). Digital transformation to help carbon neutrality and green sustainable development based on the metaverse. Sustainability, 15(9), 7132.
  6. Maksymova, I., Mietule, I., & Kulishov, V. (2023, June). Digital Solutions for a Climate Neutral Economy: International Framework of Eco-Digital Projects. In ENVIRONMENT. TECHNOLOGIES. RESOURCES. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Vol. 1, pp. 123–127).
  7. Zameer, H., Wang, Y., Vasbieva, D. G., & Abbas, Q. (2021). Exploring a pathway to carbon neutrality via reinforcing environmental performance through green process innovation, environmental orientation and green competitive advantage. Journal of environmental management, 296, 113383.
  8. Zhong, Y., Zhao, H. & Yin T. (2023). Resource Bundling: How Does Enterprise Digital Transformation Affect Enterprise ESG Development? Sustainability, 15(2), 1319–1331. https://doi.org/10.3390/su15021319
  9. Niu, S. J., Park, B. I. & Jung, J. S. (2022). The effects of digital leadership and ESG management on organizational innovation and sustainability. Sustainability, 14(23), 1563–1579. https://doi.org/10.3390/su142315639
  10. Cruz, C. A. & Matos, F. (2023). ESG Maturity: A Software Framework for the Challenges of ESG Data in Investment. Sustainability, 26, 1781–1799. https://doi.org/10.3390/su15032610
  11. Toscano, A., Balzarotti, M. & Re, I. (2022). Sustainability Practices and Greenwashing Risk in the Italian Poultry Sector: A Grounded Theory Study. Sustainability, 14(21), 1408-1419. https://doi.org/10.3390/su142114088
  12. Stoker, L., Ghosh, U. & Shao, X. (2023). Reuters Impact: Global Sustainability Report. https://www.thomsonreuters.com/en-us/posts/wp-content/uploads/sites/20/2023/10/ Sustainability-Report_Reuters-Impact.pdf
  13. Jean, M. S. & Grant, E. (2022). Management System Enabled ESG Performance. 14th International Pipeline Conference. American Society of Mechanical Engineers. https://doi.org/10.1115/IPC2022-86870
  14. Vasilescu, M. D., Dimian, G. C. & Gradinaru, G. I. (2023). Green entrepreneurship in challenging times: a quantitative approach for European countries. Economic research-Ekonomska istraživanja, 36(1), 1828–1847. https://doi.org/10.1080/1331677X.2022.2093767
  15. Ding, X., Sheng, Z., Appolloni, A. & Shahzad, M. (2024). Digital transformation, ESG practice, and total factor productivity. Business Strategy and the Environment,1,156-172. https://doi.org/10.1002/bse.3718
  16. JLL Technologies. (2023). Global Real Estate Technology Survey: global report. https://www.jllt.com/research/global-real-estate-technology-survey-2023
  17. CDP. (2023). The A List 2023: global report. https://www.cdp.net/en/companies/ companies-scores
  18. Asif, S., Sharma, P., & Gorakhnath, M. I. (2022). Analyzing the role of digital marketing, green marketing and CSR policy in brand development: A study of retail companies in India. Journal of Positive School Psychology, 2204–2216.
  19. Koshachek J. (2024) Zelenyi piar — ideolohiia ta osnovni pryiomy [Green PR — ideology and basic techniques]. https://jak.koshachek.com/articles/zelenij-piar-ideologija-i-osnovni-prijomi.html [in Ukrainian]
  20. Saura, J. R., Palos-Sanchez, P., & Rodríguez Herráez, B. (2020). Digital marketing for sustainable growth: Business models and online campaigns using sustainable strategies. Sustainability, 12(3), 1003.
  21. Kurpierz, J. R., & Smith, K. (2020). The greenwashing triangle: adapting tools from fraud to improve CSR reporting. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 11(6), 1075–1093.
  22. Pimonenko, T., Bilan, Y., Horák, J., Starchenko, L., & Gajda, W. (2020). Green brand of companies and greenwashing under sustainable development goals. Sustainability, 12(4), 1679. https://doi.org/10.3390/su12041679