Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Управління проєктами на автомобільному транспорті

Management of road transport projects

DOI:

10.33111/vz_kneu.35.24.02.08.054.060

Анотація: Автомобільний транспорт залишається одним з найбільш затребуваних видів транспорту. Він займає лідируючі місце щодо пасажиропотоку й четверте за вантажопотоком у. Важливість автомобільного транспорту є беззаперечною, про що свідчить зростання його кількості з 0,5 млрд од. до 1,15 млрд од. у світі. Управління проєктами даним видом транспорту підвищує показники результативності підприємств та організацій, роботу державних та муніципальних органів влади. Найбільшу кількість одиниць автотранспорту мають підприємства сільського господарства, промисловості, трейденгу, перевозки пасажирів, транспортні тощо. Основою ефективного використання автотранспорту є якісна транспортна інфраструктура. В Україні вона включає шляхи міжнародного, національного, регіонального та місцевого сполучень. У зв’язку з введенням воєнного стану в Україні, окупації частини території нашої країни стан дорожнього покриття зазнав серйозних пошкоджень або руйнувань. Про погіршення транспортної інфраструктури свідчить Індекс інфраструктури, згідно якого Україна посіла 46 місце, на що вплинули кризовий стан економіки, політична нестабільність, важкі умови функціонування бізнесу, інфраструктурне середовище тощо. Головними викликами в управлінні проєктами в умовах воєнного стану стали: зростання логістичних витрат (60 %), брак кадрів (58 %), блокування вільного судноплавства (54 %), черги на прикордонних переходах (45 %), обмеження українського експорту країнами-сусідами ЄС (38 %). В рамках реалізації існуючих проєктів багато підприємств зазнали суттєвих збитків, втратили клієнтів, збільшили видатки на зберігання продукції на складах, зупинили виробництво й поставку продукції на експорт, або збанкротували й були ліквідовані. В ситуації, що склалася уряд держави має забезпечити сприятливі умови реалізації проєктів через залучення внутрішніх та іноземних інвестицій, надати гарантії та страхування ризиків втрати капіталу та вантажів, сприяти формуванню та функціонуванню стратегічних універсальних транспортних хабів. Враховуючи світові тенденції підприємства мають зосередити свою увагу на управлінні та реалізації проєктів автомобільного транспорту, пов’язаних з процесами автоматизації та цифровізації, розробки та впровадженню штучного інтелекту, доставки останньої милі, оптимізація та стабілізація ланцюга поставок.
Abstract: Motor transport remains one of the most popular modes of transport. It takes the leading place in terms of passenger traffic and the fourth in cargo traffic. The importance of road transport is undeniable, as evidenced by the increase in its number from 0.5 billion units. up to 1.15 billion units. in the world. Project management of this type of transport increases the performance indicators of enterprises and organizations, the work of state and municipal authorities. Enterprises of agriculture, industry, trading, passenger transportation, transport, etc. have the largest number of vehicles. The basis of efficient use of vehicles is quality transport infrastructure. In Ukraine, it includes the ways of international, national, regional and local connections. In connection with the introduction of martial law in Ukraine, the occupation of part of the territory of our country, the condition of the road surface has suffered serious damage or destruction. The deterioration of transport infrastructure is evidenced by the Infrastructure Index, according to which Ukraine took 46th place, which was influenced by the crisis state of the economy, political instability, difficult business operating conditions, infrastructure environment, etc. The main challenges in managing projects under martial law were: the growth of logistics costs (60 %), lack of personnel (58 %), blocking of free shipping (54 %), queues at border crossings (45 %), restrictions on Ukrainian exports by neighboring EU countries (38 %). As part of the implementation of existing projects, many enterprises suffered significant losses, lost customers, increased expenses for storing products in warehouses, stopped production and delivery of products for export, or went bankrupt and were liquidated. In the current situation, the state government must ensure favorable conditions for the implementation of projects through the attraction of domestic and foreign investments, provide guarantees and insurance against the risks of loss of capital and cargo, promote the formation and functioning of strategic universal transport hubs. Taking into account global trends, companies should focus their attention on the management and implementation of road transport projects related to the processes of automation and digitization, development and implementation of artificial intelligence, last-mile delivery, optimization and stabilization of the supply chain.
Ключові слова: управління проєктами, підприємства, автомобільний транспорт, транспортна інфраструктура, логістика
Key words: project management, enterprises, road transport, transport infrastructure, logistics
УДК: 629.113
UDC: 629.113

JEL: M11 R40

To cite paper
In APA style
Minakov, V., Minakova, O., Bolokan, I., & Minakov, O. (2024). Management of road transport projects. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 35 (2), 85-94. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.08.054.060
In MON style
Мінаков В., Мінакова О., Болокан І., Мінаков О. Управління проєктами на автомобільному транспорті. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2024. № 35(2). С. 85-94. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.08.054.060 (дата звернення: 15.07.2025).
With transliteration
Minakov, V., Minakova, O., Bolokan, I., Minakov, O. (2024) Upravlinnia proiektamy na avtomobilnomu transporti [Management of road transport projects]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 35(2). pp. 85-94. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.08.054.060 [in Ukrainian] (accessed 15 Jul 2025).
# 35(2) / 2024 # 35(2) / 2024
Download Paper
422
Views
87
Downloads
0
Cited by

  1. Транспортна система світу. Jimdo. https://geografiamozil2.jimdofree.com/головна/транспортна-система-світу/
  2. Nitsenko, V. S. (2010). Stanovlennia i rozvytok rynku ahrokonsaltynhovykh posluh z pytan restrukturyzatsii. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia «Ekonomika, ahrarnyi menedzhment ta biznes», 154(2), 197–203. [in Ukrainian]
  3. Ivko, A. (2023). Models analysis of methodologies joint use in project management of project-oriented organizations. Management of Development of Complex Systems, 55, 38–45. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2023.55.38-45 [in Ukrainian]
  4. Ivko, A. V. (2023). Approaches of syncretic management in road infrastructure restoration projects. Herald of National Transport University. Series «Engineering», 3(53), 433–442. https://doi.org/10.33744/2308-6645-2022-3-53-433-442 [in Ukrainian]
  5. Vorkut, T. A., Pavliuk, D. O., Bilonoh, O. Ye., & Tsymbal, N. M. (2012). Stratehichne upravlinnia portfeliamy proiektiv v pidpryiemstvakh pereviznykiv avtomobilnoho transportu. Upravlinnia proiektamy, systemnyi analiz i lohistyka. Tekhnichna seriia, 10, 390–396. http://publications.ntu.edu.ua/upravl_progect/10_2012/390-396.pdf [in Ukrainian]
  6. Kharuta, V., Marunich, V., Kharuta, V., & Hryhorevska, M. (2021). Strategic project management of transport enterprises. Management of Development of Complex Systems, 45, 57–65. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2021.45.57-65 [in Ukrainian]
  7. Androshchuk, O. S., & Berezenskyi, R. V. (2014). The Method Choice of New Information Technologies Implementation in Road Transport of Armed Forces of Ukraine. Modern Information Technologies in the Sphere of Security and Defence, 2(20), 5–11. https://sit.nuou.org.ua/article/view/34218 [in Ukrainian]
  8. Melenchuk, V. M., & Berezenskyi, R. V. (2016). Upravlinnia proektamy/prohramamy/portfeliamy vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii v avtomobilnomu hospodarstvi viiskovykh formuvan. Upravlinnia proiektamy ta rozvytok vyrobnytstva, 2(58), 5–11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uprv_2016_2_3 [in Ukrainian]
  9. Lutsenko, V., & Progonov, D. (2022). Application of the principle of information objects description formalization for the design of information protection systems. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(9(120), 28–37. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.269030
  10. Taghinezhad, A., Jafari, A., Kermanshachi, S., & Nipa, T. J. (2023). Construction Project Management Dimensions in Transportation Agencies: Case Study of the US Department of Transportation. Practice Periodical on Structural Design and Construction, 26(3). https://doi.org/10.1061/(ASCE)SC.1943-5576.0000579
  11. Ejiofor, N. E. O., & Ovat, O. E. (2023). Determination of the Influence of Project Planning on the Performance of Road Construction Project. International Journal of Transportation Engineering and Technology, 9(2), 27–35. https://doi.org/10.11648/j.ijtet.20230902.11
  12. Sözüera, M., & Spang, K. (2014). The Importance of Project Management in the Planning Process of Transport Infrastructure Projects in Germany. Procedia Social and Behavioral Sciences, 119, 601–610. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.067
  13. Holovnyi ekonomichnyi draiver 2024 – zrostannia vantazhnoi bazy. (2023, Lystopad 27). Tsentr transportnykh stratehii. https://cfts.org.ua/articles/golovniy_ekonomichniy_drayver_2024__zrostannya_vantazhno_bazi_2006/139166 [in Ukrainian]
  14. The 2023 Infrastructure Index. CMS Law Tax. https://cms.law/en/int/publication/cms-infrastructure-index-2023/the-2023-infrastructure-index-ranking
  15. U 98 % opytanykh kompanii EVA zrosly transportni vytraty cherez straiky na zakhidnomu kordoni. (2024, Berezen 12). ЕВА. https://eba.com.ua/u-98-opytanyh-kompanij-eva-zrosly-transportni-vytraty-cherez-strajky-na-zahidnomu-kordoni/ [in Ukrainian]
  16. Koznova, O. (2023, Lystopad 20). Vyklyky transportnoho biznesu u 2023 rotsi: rezultaty doslidzhennia YeBA. Liga:Zakon. https://biz.ligazakon.net/news/223656_viklikitransportnogo-bznesu-u-2023-rots-rezultati-dosldzhennya-ba [in Ukrainian]
  17. Pidsumky 2023 roku dlia lohistyky v Ukraini. (2023, Hruden 27). Haski HR. https://haski.ua/blog/pidsumky-2023-roku-dlya-logistyky-v-ukrayini [in Ukrainian]
  18. Skrypal, A. (2023, Berezen 28). Tsyfrovizatsiia transportnoi haluzi: zastosunok eCherha na telefoni ta elektronnyi akt pid chas HVK. Trans.INFO. https://trans.info/ua/tsifrovizatsiya-transportnoyigaluzi-333617 [in Ukrainian]
  19. Huzenko, S. (2023, Traven 19). Dydzhytalizatsiia perevezen: holovni vyklyky pry otsyfruvanni lohistyky. Mind. https://mind.ua/openmind/20257544-didzhitalizaciya-perevezen-golovni-viklikipri-ocifruvanni-logistiki [in Ukrainian]
  20. Krivda, V. V., Erisov, M. M., & Maksimenko, M. O. (2023, April 28‐29). Artificial Intelligence in Vehicle Control Systems. In Innovative Technologies of Personnel Training for Industry and Transport: Conference Proceedings, Dnipro, 98–104. https://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/164106/ITPTIT2023-98-104.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian]
  21. Trendy lohistyky u 2024 rotsi. (2023, Hruden 07). Haski HR. https://haski.ua/blog/trendy-logistyky-u-2024-roczi [in Ukrainian]
  22. Chukurna, O., Nitsenko, V., Mykhailova, M., & Odinokov, R. (2018). Improvement of warehouse logistics system in the context of «Industry 4.0» technologies. Economic Strategy and Prospects of Trade and Services Sector Development, 1(27), 220–232. https://doi.org/10.5281/zenodo.1303930 [in Ukrainian]
  23. Chukurna, О. Р., Nitsenko, V. S., Hanzhurenko, I. V., & Honcharuk, N. R. (2019). Directions of Innovative Development of Transport Logistics in Ukraine. Economic Innovations, 21(1(70), 170–181. https://doi.org/10.31520/ei.2019.21.1(70).170-181