Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Commercial diplomacy as a tool for promoting business opportunities for national agricultural traders

Комерційна дипломатія як інструмент сприяння розширенню бізнес-можливостей національних агротрейдерів

DOI:

10.33111/vz_kneu.35.24.02.20.138.144

Анотація: В дослідженні обґрунтовано, що аграрний трейдинг є дуже важливим для сучасного глобального аграрного ринку, оскільки він дозволяє забезпечити рів-новагу між обсягами виробництва та попитом на продукти, а також забезпечує дос-туп до різноманітної сільськогосподарської продукції і сировини для різних ринків, країн і регіонів. Аграрний трейдинг сприяє ефективному розподілу ресурсів, змен-шенню ризиків для фермерів та покупців через різноманітність виробництва та використання фінансових інструментів для захисту від коливань цін. Крім того, агротрейдинг сприяє інтеграції ринків та розвитку міжнародної торгівлі сільськогос-подарською продукцією, що допомагає підтримувати стабільність і розвиток глоба-льного аграрного сектору. З моменту початку повномасштабного вторгнення україн-ські агротрейдери стикаються зі значними ризиками та численними труднощами у своїй роботі. Однією з найбільших проблем для всіх учасників сектору є ускладнен-ня логістики на кожному етапі ланцюга постачання. Комерційна дипломатія може сприяти підвищенню ефективності торгівлі та залученню інвестицій з метою розши-рення бізнес-можливостей національних агротрейдерів. Метою статті є обґрунту-вання теоретичних засад та особливостей комерційної дипломатії та її внеску в ро-зширення бізнес-можливостей національних агротрейдерів на глобальних агропродовольчих ринках. В дослідженні акцентується увага, що незважаючи на те, що в сучасному світі глобальна дипломатія реалізується переважно у забезпеченні ефективної участі держави в діяльності міжнародних інституцій, таких як Світова організація торгівлі (СОТ), Всесвітня митна організація, Бюро міжнародних виста-вок, Конференція ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД) та інші, а також в рамках багатосторонніх самітів та форумів, наприклад Світовий економічний форуму в Да-восі, в нашому дослідженні акцентується увага на реалізації комерційної дипломатії на макрорівні та мікрорівні держави. Зазначено, що макрорівнева комерційна дип-ломатія, хоча й враховує позицію національного бізнесу, проте головною її задачею є проведення переговорів щодо принципів та правил, що визначають та регулюють міжнародну торгівлю та інвестиції безвідносно окремих компаній, операцій та прое-ктів. Основними інструментами та методами комерційної дипломатії на цьому рівні є комунікаційні, зокрема переговори, торговельний захист та мобілізація підтримки. Мікрорівнева комерційна дипломатія у свою чергу забезпечує сприяння окремим компаніям щодо питань розвитку зовнішньоторговельної та інвестиційної діяльності, їх конкурентної боротьби за довгострокові контракти та цільові ринки, зокрема агра-рні. На цьому рівні основу інструментів і методів, що застосовуються, складають інформаційно-аналітичні послуги, які надаються безпосередньо суб’єктам бізнесу. В дослідженні визначено основні підходи до комерційної дипломатії, її методи, стра-тегії і прийоми. Обґрунтовано, що просування національних економічних інтересів країни в цілому і агротрейдерів зокрема на зовнішніх ринках та захист внутрішніх ринків необхідно здійснювати методами комерційної дипломатії. Захист внутрішніх ринків за допомогою методів комерційної дипломатії передбачає різні стратегії, спрямовані на захист вітчизняних галузей промисловості від іноземної конкуренції при одночасному просуванні їх інтересів у міжнародній торгівлі.
Abstract: The study substantiates that agricultural trading is very important for the modern global agricultural market, as it allows to ensure a balance between production and demand for products, as well as provides access to a variety of agricultural products and raw materials for different markets, countries and regions. Agricultural trading contributes to the efficient allocation of resources, reducing risks for farmers and buyers through the diversity of production and the use of financial instruments to protect against price fluctuations. In addition, agricultural trading promotes market integration and the development of international trade in agricultural products, which helps maintain the stability and development of the global agricultural sector. Since the beginning of the full-scale invasion, Ukrainian agro traders have faced significant risks and numerous difficulties in their work. One of the biggest challenges for all sector participants is the complication of logistics at every stage of the supply chain. Commercial diplomacy can help improve trade efficiency and attract investment to expand business opportunities for national agro traders. The purpose of the article is to substantiate the theoretical foundations and features of commercial diplomacy and its contribution to expanding business opportunities for national agro-traders in global agri-food markets. The study emphasizes that despite the fact that in the modern world, global diplomacy is implemented mainly in ensuring effective state participation in the activities of international institutions such as the World Trade Organization (WTO), the World Customs Organization the Bureau of International Exhibitions, the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), and others, as well as in multilateral summits and forums, such as the World Economic Forum in Davos, our study focuses on the implementation of commercial diplomacy at the macro and micro levels of the state. It is noted that macro-level commercial diplomacy, although it takes into account the position of national business, is mainly aimed at negotiating the principles and rules that define and regulate international trade and investment without regard to individual companies, transactions and projects. The main tools and methods of commercial diplomacy at this level are communication, including negotiation, trade defense, and support mobilization. Micro-level commercial diplomacy, in turn, provides assistance to individual companies in the development of foreign trade and investment activities, their competition for long-term contracts and target markets, including agricultural ones. At this level, the basis of the tools and methods used are information and analytical services provided directly to business entities. The study identifies the main approaches to commercial diplomacy, its methods, strategies and techniques. It is substantiated that the promotion of national economic interests of the country in general and agro-traders in particular in foreign markets and the protection of domestic markets should be carried out by means of commercial diplomacy. Protection of domestic markets through commercial diplomacy involves various strategies aimed at protecting domestic industries from foreign competition while promoting their interests in international trade.
Ключові слова: агротрейдинг; агротрейдери; агарний сектор; комерційна диплома-тія; методи, прийоми, інструменти і стратегії комерційної дипломатії; торговельна політика; міжнародна торгівля; суб’єкти бізнесу.
Key words: agrotrading; agrotraders; agricultural sector; commercial diplomacy; methods, techniques, tools and strategies of commercial diplomacy; trade policy; international trade; business entities.
УДК: 339.94:[339.54:338.439.5
UDC: 339.94:[339.54:338.439.5

JEL: F14 Q17

To cite paper
In APA style
Yatsenkо, O., Іatsenko, O., & Khmara, P. (2024). Комерційна дипломатія як інструмент сприяння розширенню бізнес-можливостей національних агротрейдерів. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 35 (2), 233-247. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.20.138.144
In MON style
Яценко O., Яценко О., Хмара П. Commercial diplomacy as a tool for promoting business opportunities for national agricultural traders. Вчені записки. 2024. № 35(2). С. 233-247. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.20.138.144 (дата звернення: 16.10.2024).
With transliteration
Yatsenkо, O., Іatsenko, O., Khmara, P. (2024) Commercial diplomacy as a tool for promoting business opportunities for national agricultural traders [Комерційна дипломатія як інструмент сприяння розширенню бізнес-можливостей національних агротрейдерів]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 35(2). pp. 233-247. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.20.138.144 [in Ukrainian] (accessed 16 Oct 2024).
# 35(2) / 2024 # 35(2) / 2024
Download Paper
101
Views
24
Downloads
0
Cited by

  1. Mykhailova M, Yatsenko O., Zavadska Y., Afanasieva O., Haas R. (2023). The War in Ukraine and its Impact on Global Agricultural Trade. Die Bodenkultur: Journal of Land Management, Food and Environment. Volume 74, Issue 2, 91–105, DOI: 10.2478/boku-2023-0008. URL: https://content.sciendo.com/view/journals/boku/boku-overview.xml
  2. Meyers W. N., Karasova N., Yatsenko O. (2018). Highly marginal goods as source of export efficiency rise in agrarian sector. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. ISSN 2345-0355. 2018. Vol. 40. No. 4: 577–586: Article DOI: http://doi.org/10.15544/mts.2018.50 URL: http://mts.asu.lt/mtsrbid/article/view/1173
  3. Sadovnyk O. V. (2020). Ahrotreidynh yak nevidiemna skladova rozvytku ekonomiky pidpryiemstv ahrobiznesu. KNEU. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ e98c4f21-5adb-4935-8995-025294314992/content [in Ukrainian].
  4. Sadovnyk O. V. (2021). Innovatsiine pidpryiemnytstvo yak holovna skladova ahrotreidynhu v Ukraini. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/1d83974e-23a0-458c-9ec0-90597f2fd034/content. [in Ukrainian].
  5. Yatsenko, O., & Iatsenko, O. (2024). Taksonomiia skladovykh elementiv lohistychnoi systemy ahrotreidynhu v umovakh transformatsii mizhnarodnoi torhivli. Ekonomichnyi prostir, (191), 74–80. https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-14. URL: http://prostir.pdaba. dp.ua/index.php/journal/article/view/1537. [in Ukrainian].
  6. Gras C. (2023). Geopolitical crisis and changing global commodity markets: responses by agribusiness and the state in Argentina. The Journal of Peasant Studies, 50(5), 1687–1708. URL: https://doi.org/10.1080/03066150.2023.2219204.
  7. Nasirkhodjaeva Dilafruz Sabitxanovna, Yatsenko Olha, Sohibjon Rakhimjonovich Topildiev, Ivanna Bibla. (2022). Food security: position, problems and ways of solution The Journal of International Economic Policy. DOI 10.33111/iep.eng.2022.37.01; URL: http://iepjournal.com/journals_eng/37/2022_37_1_Nasirkhodjaeva_et_al.pdf
  8. Bezverkha I. A. (2018). Типізація комерційної дипломатії. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Issue 18, Part 1. P. 35-40.
  9. Циганкова Т., Євдоченко O. Активізація національної системи комерційної дип-ломатії. Управління міжнародною конкурентоспроможністю в умовах глобалізації еко-номічного розвитку: монографія: у 2 т. Т. 1. / Д. Лук’яненко, А. Поручник, Л. Антонюк та ін. ; за заг. ред. Д. Лук’яненка, А. Поручника. Київ: КНЕУ, 2006. С. 153–163. [in Ukrainian].
  10. Tananaiko, T.; Yatsenko, O.; Osypova, O.; Nitsenko, V.; Balezentis, T.; Streimikiene, D. (2023). Economic rationale for manifestations of asymmetry in the global trading system. Sustainability. 15, 5316. https://doi.org/10.3390/su15065316; https://www.mdpi.com/2071-1050/15/6/5316
  11. Pigman G. A. (2015). Trade Diplomacy Transformed: Why Trade Matters for Global Prosperity. Palgrave Macmillan. 171 p.
  12. Okano-Heijmans M. (2011). Conceptualizing Economic Diplomacy: the Crossroads of International Relations, Economics, IPE and Diplomatic Studies. The Hague journal of diplomacy. Vol. 6. No. 1–2. P. 7–36.
  13. Kopp H. (2004). Commercial Diplomacy and the National Interest. Washington, DC: American Academy of Diplomacy. 141 p.
  14. Kostecki M., Naray O. (2007). Commercial diplomacy and international business. Discussion Papers in Diplomacy. Netherlands Institute of International Relations Clingendael», April. 42 p. URL: https://www.clingendael.org/sites/default/files/pdfs/ 20070400_cdsp_diplomacy_kostecki_naray.pdf.
  15. Huub Ruel and Lennart Zuidema. (2012). The Effectiveness of Commercial Diplomacy. A Survey Among Dutch Embassies and Consulates. No. 123 (March). URL: https://www.clingendael.org/sites/default/files/pdfs/20120504_cling_research_artikel_discussionpaperindiplomacy_123_ruel_and_zuidema.pdf
  16. Huub J. M. Ruël, Donna Lee, Robin Visser. (2013). Commercial diplomacy and International Business: inseperable twins? AIB Insights. 2013. DOI: 10.46697/001c.16959 URL: https://www.researchgate.net/publication/344147197_Commercial_Diplomacy_and_ International_Business_Inseparable_Twins/citations#fullTextFileContent
  17. Official Website of the International Trade Administration. Commercial Diplomacy In Action. URL: https://www.trade.gov/commercial-diplomacy-action
  18. Riepina I. M., Yatsenko O. M. (2024). Imperatyvy ta determinanty formuvannia povedinky ahrotreideriv. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky. 2024. № 1. S. 345–349. URL: http://ujae.org.ua/imperatyvy-ta-determinanty-formuvannya-povedinky-agrotrejderiv/ DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-1-58. [in Ukrainian].
  19. Yatsenko, O., Iatsenko, O. Osadchuk, V. Pidvyshchennia konkurentospromozhnosti mizhnarodnykh ahrotreideriv na osnovi vprovadzhennia tekhnolohichnykh innovatsii. Naukovi pratsi mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom. Ekonomichni nauky. Mizhrehionalna Akademiia upravlinnia personalom. 2024. №. 2(74) S. 92–99. URL:https://journals.maup.com.ua/index.php/economics/article/view/3069 DOI: https://doi.org/ 10.32689/2523-4536/74-12. [in Ukrainian].
  20. Iatsenko Oleksandr. Teoretyko-metodolohichni zasady rozvytku ahrotreidynhu na hlobalnykh rynkakh doskonaloi konkurentsii. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Ekonomika. Odesa: Vydavnychyi dim «Helvetyka». № 18. 2023 S. 300-306. URL http://tnv-econom.ksauniv.ks.ua/index.php/journal/article/view/506/474 DOI: https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.18.35. [in Ukrainian].
  21. Hajdukiewicz Agnieszka. (2019). The role of commercial diplomacy in promoting and facilitating international business. Vol. 5 No. 3. DOI: https://doi.org/10.15678/ IER.2019.0503.09. URL: https://ier.uek.krakow.pl/index.php/pm/article/view/1959