Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Використання концепції економіки вражень у сфері продажу елітних вин

Using the concept of experience economy in the field of selling elite wines

DOI:

10.33111/vz_kneu.35.24.02.24.166.172

Анотація: Непередбачувані надскладні зовнішні обставини, що спричинили кризу, а і інколи і знищення або зупинку багатьох бізнесів в Україні призвели до катастро-фічного загострення конкуренції серед сосі функціонуючих компаній. В час, коли зменьшується споживання, зростає інфляція та безробіття управління бізнесом в елітному сегменті вимагає високого рівня професіоналізму та використання нестан-дартних та інноваційних рішень. Саме тому актуалізація методів, що лежать в осно-ві економіки вражень має практичну цінність для бізнесу та підтверджує значущість прикладних теоретичних розробок для забезпечення сталого розвитку бізнесу під час непередбачуваних змін зовнішнього середовища. Метод дослідження полягає у попередньому опрацюванні теоретичного підґрунтя використання концепції еконо-міки вражень з подальшим співвідношенням опитування експертів щодо можливос-тей використання даних інструментів в процесі реалізації маркетингової стратегії підприємств, що функціонують на ринку елітних вин України. Особливістю даного матеріалу є розгляд проблеми в площині практичної значущості з використанням теоретичного підґрунтя концепції економіки вражень для конкретного ринку, що пе-реживає кризу через надскладні зовнішні обставини. Основною метою статті є акту-алізація використання концепції економіки вражень для подальшого практичного застосування підприємствами України, які працюють на ринку елітних вин; пропози-ція алгоритму впровадження даної концепції в прикладну діяльність підприємств, та формуванні універсального набору інструментів, які мають високу і перевірену ін-шими компаніями ефективність з метою мінімізації кризового стану підприємств на даному ринку. В статті запропоновано алгоритм впровадження концепції, що має опиратися на дослідженні цільової аудиторії, виявленні цінністних орієнтирів, які варто використати в процесі формування емоцій, що будуть стимулювати подальші продажі. Також наведено приклади з різних сфер бізнесу що ілюструють ефектив-ність даної концепції та її зростаючу актуальність. До очікуваних результатів варто віднести, передусім забезпечення ефективності функціонування бізнесу та позитивні соціально-економічні наслідки, які є результатом діяльності будь-яких підприємств в демократичному суспільстві.
Abstract: Unpredictable and extremely difficult external circumstances that caused the crisis and, at times, the destruction or shutdown of many businesses in Ukraine have led to a catastrophic intensification of competition among the existing companies. In a time of declining consumption, rising inflation and unemployment, managing a business in the luxury segment requires a high level of professionalism and the use of non-standard and innovative solutions. That is why updating the methods underlying the impression economy is of practical value for business and confirms the importance of applied theoretical developments for ensuring sustainable business development in the face of unpredictable changes in the external environment. The research method consists in a preliminary study of the theoretical basis for the use of the impression economy concept, followed by a survey of experts on the possibilities of using these tools in the process of implementing the marketing strategy of enterprises operating in the Ukrainian elite wine market. The peculiarity of this material is that it addresses the issue in terms of practical significance using the theoretical basis of the impression economy concept for a specific market which is experiencing a crisis due to extremely difficult external circumstances. The main purpose of the article is to update the use of the impression economy concept for further practical application by Ukrainian enterprises operating in the market of elite wines; to propose an algorithm for implementing this concept in the applied activities of enterprises, and to form a universal set of tools which have high and proven efficiency by other companies with a view to minimising the crisis situation of enterprises in this market. The article proposes an algorithm for implementing the concept, which should be based on a study of the target audience, identification of value guidelines that should be used in the process of forming emotions that will stimulate further sales. Examples from various business areas are also provided to illustrate the effectiveness of this concept and its growing relevance. The expected results include, first of all, ensuring the efficiency of business functioning and positive socio-economic consequences that result from the activities of any enterprise in a democratic society.
Ключові слова: економіка вражень, емоції, процес покупки, клієнт, споживання, емо-ційне підкріплення, цінності, ефективність діяльності, ресурси, елітні вина, ціннісна пропозиція, конкурентоспроможність, унікальна перевага, маркетингова стратегія.
Key words: economy of impressions, emotions, purchase process, customer, consumption, emotional reinforcement, values, performance, resources, elite wines, value proposition, competitiveness, unique advantage, marketing strategy.
УДК: 331.2:305
UDC: 331.2:305

JEL: J16 J26

To cite paper
In APA style
Kuzhel, M., & Vetrov, D. (2024). Using the concept of experience economy in the field of selling elite wines. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 35 (2), 288-299. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.24.166.172
In MON style
Кужель М., Вєтров Д. Використання концепції економіки вражень у сфері продажу елітних вин. Вчені записки. 2024. № 35(2). С. 288-299. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.24.166.172 (дата звернення: 16.10.2024).
With transliteration
Kuzhel, M., Vetrov, D. (2024) Vykorystannia kontseptsii ekonomiky vrazhen u sferi prodazhu elitnykh vyn [Using the concept of experience economy in the field of selling elite wines]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 35(2). pp. 288-299. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.35.24.02.24.166.172 [in Ukrainian] (accessed 16 Oct 2024).
# 35(2) / 2024 # 35(2) / 2024
Download Paper
61
Views
28
Downloads
0
Cited by

  1. Caddot, J., Dimitriadis, N., & Chatzakis, H. (2022). The experience economy in the wine industry: A study of consumer perceptions and behaviour. Sustainability, 14(15), 9308. https://www.mdpi.com/2071-1050/14/15/9308
  2. Ryan, J., & Bernadette, M. (2021). The role of emotions in the consumption of luxury wines. Journal of Business Research, 93, 7–12. https://www.sciencedirect.com/ science/article/abs/pii/S2214799319300074
  3. Uyar, O., & Aylin, O. (2020). The impact of wine tours on consumer experience and purchase intentions. Tourism Management, 77, 104002. https://www.sciencedirect.com/ science/article/abs/pii/S026151772030176X
  4. Amadeu. Future Foundation. (2015). Future Traveller Tribes 2030: Understanding Tomorrow’s Traveler. https://amadeus.com/documents/en/retail-travel-agencies/research-report/amadeus-future-traveller-tribes-2030-report.pdf
  5. Gilmore, J. H., & Pine, B. J. (2002). Differentiating hospitality operations via experiences: Why selling services is not enough. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 43(3), 87–96.
  6. Hall, C. M., Sharples, E., Cambourne, B., & Macionis, N. (2000). Wine Tourism around the World: Development, Management and Markets. Butterworth-Heinemann.
  7. Hosany, S., & Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 49(3), 351–364.
  8. Lee, H., Jung, T. H., tom Dieck, M. C., & Chung, N. (2020). Experiencing immersive virtual reality in museums. Information & Management, 57(5), 103229.
  9. Pine II, J., & Gilmore, J. H. (1998). The experience economy: Transition from goods and services to experiences. Harvard Business Review, 76(6), 97–105.
  10. Pine II, J., & Gilmore, J. H. (1999). Creating experiences: How to create products and services that people buy, talk about, and share. Harvard Business School Press.
  11. Pine II, J., & Gilmore, J. H. (2005). The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage. Harvard Business School Press.
  12. Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2003). The new frontier of experience innovation. MIT Sloan Management Review, 44(4), 12–18.
  13. Quadri-Felitti, D., & Fiore, A. (2012). Experience economy constructs as a framework for understanding wine tourism. Journal of Vacation Marketing, 18(1), 3–15.
  14. Wu, C. H. J. (2007). The impact of customer-to-customer interaction and customer homogeneity on customer satisfaction in tourism service—The service encounter perspective. Tourism Management, 28(6), 1518–1528.
  15. Tepliuk, M., & Mietolkin, V. (2024). Multi-variant digital business system: influence on corporate culture and employees’ behavior. Collection of Scientific Papers «Scientific Notes», 34 (1), 162–171. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.34.24.01.14.096.102