Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Дослідження теоретичних основ формування системи комплаєнс-менеджменту організацій
Research on the theoretical foundations of forming a compliance management system in organizations
DOI:
10.33111/vz_kneu.37.24.04.10.068.074
Анотація: У статті розглянуто теоретичні засади та практичні аспекти системи комплаєнс-менеджменту в сучасних організаціях. Проведено огляд наукових публікацій міжнародного та національного рівня, а також аналіз досліджень провідних науковців і експертів у галузі комплаєнс-менеджменту. Обґрунтовано актуальність теми, зокрема, визначено роль комплаєнс-менеджменту як інструменту, що забезпечує відповідність діяльності організації внутрішнім політикам, чинному законодавству та етичним нормам. Показано, що ефективна система комплаєнс-менеджменту сприяє удосконаленню управлінських процесів, підвищує довіру до організації з боку стейкхолдерів, мінімізує ризики та запобігає правопорушенням. Основна частина статті зосереджена на розгляді таких аспектів: аналізуванні термінології та визначенні поняття «комплаєнс», визначенні особливостей впровадження функцій комплаєнс-менеджменту в організаціях, а також побудові системи комплаєнс-менеджменту. Детально досліджено, як поняття «комплаєнс» охоплює різні напрями, включаючи відповідність юридичним, етичним і соціальним вимогам. Зроблено висновок, що комплексний підхід до комплаєнсу є ключовим для ефективного управління в умовах глобалізації та посилення міжнародних стандартів. Також окреслено актуальність дослідження теоретичних основ системи комплаєнс-менеджменту організацій в сучасних умовах турбулентного середовища. Узагальнення різних підходів до визначення комплаєнс-менеджменту дозволило виділити основні сфери його застосування та адаптації до умов України та міжнародних практик. Наведено аргументи на користь впровадження системи комплаєнс-менеджменту в управління організацією як механізму контролю, що включає елементи аудиту відповідності та моніторингу ризиків. У висновках окреслено переваги впровадження комплаєнс-менеджменту, серед яких зростання конкурентоспроможності, забезпечення прозорості, підвищення ефективності діяльності організації, а також зниження ризиків.
Abstract: The article examines the theoretical principles and practical aspects of the compliance management system in modern organizations. A review of scientific publications of the international and national level was carried out, as well as an analysis of research by leading scientists and experts in the field of compliance management. The introduction substantiates the relevance of the topic, in particular, the role of compliance management as a tool that ensures compliance of the organization’s activities with internal policies, current legislation and ethical norms. It is shown that an effective compliance management system contributes to the improvement of management processes, increases trust in the organization on the part of stakeholders, minimizes risks and prevents offenses. The main part of the article focuses on the consideration of the following aspects: analysis of the terminology and definitions of the concept of «compliance», features of the implementation of compliance management functions in organizations, as well as the construction of a compliance management system. The concept of «compliance» covers various areas, including compliance with legal, ethical and social requirements. It was concluded that a comprehensive approach to compliance is the key to effective management in the conditions of globalization and strengthening of international standards. The relevance of the study of the theoretical foundations of the compliance management system of organizations in modern turbulent conditions is outlined. The generalization of various approaches to the definition of compliance management made it possible to highlight the main areas of its application and adaptation to the conditions of Ukraine and international practices. Arguments are presented in favor of the implementation of the compliance management system in the management of the organization as a control mechanism that includes elements of compliance audit and risk monitoring. The conclusions outline the advantages of implementing compliance management, including increasing competitiveness, ensuring transparency
Ключові слова: комплаєнс, комплаєнс-менеджмент, бізнес-процес, система ком-плаєнс-менеджменту, ризики, політики, стандарти, норми, контроль
Key words: compliance, compliance management, business process, compliance management system, risks, policies, standards, regulations, control
УДК: 65.012.32
UDC: 65.012.32
JEL: E44 F20
To cite paper
In APA style
Sahaidak, M., & Maryniuk, I. (2024). Research on the theoretical foundations of forming a compliance management system in organizations. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 37 (4), 108-120. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.37.24.04.10.068.074
In MON style
Сагайдак М.П., Маринюк І.О. Дослідження теоретичних основ формування системи комплаєнс-менеджменту організацій. Вчені записки. 2024. № 37(4). С. 108-120. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.37.24.04.10.068.074 (дата звернення: 22.12.2024).
With transliteration
Sahaidak, M., Maryniuk, I. (2024) Doslidzhennia teoretychnykh osnov formuvannia systemy komplaiens-menedzhmentu orhanizatsii [Research on the theoretical foundations of forming a compliance management system in organizations]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 37(4). pp. 108-120. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.37.24.04.10.068.074 [in Ukrainian] (accessed 22 Dec 2024).
# 37(4) / 2024
Download Paper
11
Views
4
Downloads
0
Cited by
- Аdams, G. (1994). What is compliance? Journal of Financial Regulation and Compliance, 2(4), 278–285. https://doi.org/10.1108/eb024816
- Aronson, J. K. (2007). Compliance, concordance, adherence. British Journal of Clinical Pharmacology, 63(4), 383–384. https://doi.org/10.1111/j.1365-2125.2007.02893.x
- Brenner, B. (2009). The concept of management control. In Management Control in Central and Eastern European Subsidiaries (pp. 20–37). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230201743_2
- Brown Weiss, E., & Jacobson, H. K. (Eds.). (1998). Engaging countries: Strengthening compliance with environmental accords. MIT Press.
- Chan, G. (2006). Chinas compliance in global affairs: Trade, arms control, environmental protection, human rights. World Scientific Publishing.
- Deloitte Global. (2024). Global trade compliance. Retrieved from https://www.deloitte.com/global/en/services/tax/services/indirect-tax-global-trade-compliance.html
- Ethics & Compliance Initiative. (2020). Evaluation of corporate compliance programs. Retrieved from https://www.ethics.org/wp-content/uploads/Evaluation-of-Corporate-Compliance-Programs-June-2020-revision.pdf
- European Data Protection Board. (2020). Recommendations 01/2020 on measures that supplement transfer tools to ensure compliance with the EU level of protection of personal data. Retrieved from https://www.edpb.europa.eu/our-work-tools/documents/public-consultations/2020/recommendations-012020-measures-supplement_en
- Fisher, R. (1981). Improving compliance with international law. University Press of Virginia.
- Friedman, M. (1970, September 13). The social responsibility of business is to increase its profits. The New York Times Magazine. Retrieved from https://timesmachine.nytimes.com/timesmachine/1970/09/13/223535702.html?pageNumber=37