
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Проблеми визначення предмету конкуренції як концептуальної основи змісту та видів конкурентоспроможності підприємств
Problems of defining the subject of competition as a conceptual basis for the content and types of enterprise competitiveness
DOI:
10.33111/vz_kneu.38.25.01.08.054.060
Анотація: Доведена доцільність дезагрегації характеристик конкурентоспроможності підприємств як умови визначення рівнів впливу зовнішніх і внутрішніх чинників, врахування яких є аналітичною основою обґрунтування відповідних управлінських рішень. Представлено розширене трактування сфери конкурентних інтересів підприємств, яке включає у себе не тільки ринки збуту готової продукції, а й ринкові сегменти, де вони виступають споживачами ресурсів з відповідним рівнем конкурентоспроможності у придбання якісних ресурсів у необхідній кількості.
Визначено категоріальні та оціночні компоненти поняття конкуренція, що дозволило з’ясувати суть конкурентоспроможності як економічної категорії і оціночної характеристики конкурентного положення підприємств на ринку. Доведено, що смисловий дуалізм конкурентоспроможності має два варіанти прояву: як процесу вирішення економічних протиріч між контрагентами ринку; як суперництво за певний предмет конкуренції з безпосередніми конкурентами. Ключовим моментом змістовного наповнення конкурентоспроможності є суперництво за предмет конкуренції. Зроблено висновок, що предметом конкуренції є економічні ресурси, наявність яких є умовою здійснення відтворювального процесу в підприємстві. Показана залежність отримання підприємствами необхідних ресурсів від їх конкурентної результативності на ринках діяльності — товарних(продуктових), матеріальних і фінансових ресурсів, ринку робочої сили, де суб’єкти ринку виступають як продавець та покупець, обмінюючи необхідний ресурс на грошовий чи товарний еквівалент. Визначена причинно-наслідкова доцільність диференціації секторальної конкурентоспроможності — товарної, кадрової, інвестиційної, кредитної та ресурсно-матеріальної, і циклічної — функціональної, потенційної і реалізованої. Надано визначення та показана роль функціональної, потенційної та реалізованої конкурентоспроможності у формуванні комплексу конкурентоспроможності підприємства як об’єкту аналітичної уваги на основних ринках діяльності
підприємств.
Abstract: The necessity of disaggregating the characteristics of enterprise competitiveness is substantiated as a condition for determining the levels of influence of external and internal factors, whose consideration serves as the analytical basis for justifying relevant managerial decisions. An expanded interpretation of the scope of competitive interests of enterprises is presented, encompassing not only the markets for finished goods but also market segments where enterprises act as consumers of resources. This approach considers their competitiveness in acquiring high-quality resources in the required quantities.
The categorical and evaluative components of the concept of competition are identified, enabling the clarification of the essence of competitiveness as both an economic category and an evaluative characteristic of enterprises' competitive position in the market.
It has been demonstrated that the semantic dualism of competitiveness manifests in two ways: as a process of resolving economic contradictions among market counterparts and as rivalry over a specific subject of competition with direct competitors. A key aspect of the substantive content of competitiveness is the rivalry for the subject of competition. It is concluded that the subject of competition consists of economic resources, the availability of which is a prerequisite for the reproduction process within an enterprise.
The dependence of enterprises' acquisition of necessary resources on their competitive performance in operational markets is highlighted. These markets include goods (product) markets, material and financial resource markets, and labor markets, where market participants act as both sellers and buyers, exchanging necessary resources for monetary or product equivalents.
The causal appropriateness of differentiating sectoral competitiveness—product, human resources, investment, credit, and resource-material—and cyclical competitiveness— functional, potential, and realized—has been identified.
Definitions are provided, and the roles of functional, potential, and realized competitiveness in forming the enterprise competitiveness framework as an object of analytical focus in the primary operational markets are highlighted.
Ключові слова: конкуренція, конкурентні ринки, підприємства, конкурентоспроможність, предмет конкуренції, види конкурентоспроможност, ознаки конкурентоспроможності
Key words: competition, competitive markets, enterprises, competitiveness, subject of competition, types of competitiveness, characteristics of competitiveness
УДК: 658.8:339.5(075.8)
UDC: 658.8:339.5(075.8)
JEL: D21 L25 M11
To cite paper
In APA style
Melnyk, S. (2025). Problems of defining the subject of competition as a conceptual basis for the content and types of enterprise competitiveness. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 38 (1), 95-111. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.38.25.01.08.054.060
In MON style
Мельник С.М. Проблеми визначення предмету конкуренції як концептуальної основи змісту та видів конкурентоспроможності підприємств. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2025. № 38(1). С. 95-111. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.38.25.01.08.054.060 (дата звернення: 14.05.2025).
With transliteration
Melnyk, S. (2025) Problemy vyznachennia predmetu konkurentsii yak kontseptualnoi osnovy zmistu ta vydiv konkurentospromozhnosti pidpryiemstv [Problems of defining the subject of competition as a conceptual basis for the content and types of enterprise competitiveness]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 38(1). pp. 95-111. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.38.25.01.08.054.060 [in Ukrainian] (accessed 14 May 2025).
.jpg )
Download Paper
42
Views
17
Downloads
0
Cited by
- Stratehichnyi menedzhment. Navch. posib. / za zah. red.. Butka M. P. — K.: «Tsentr uchbovoi literatury», 2021. — 376 s.
- Balabanova L.V. Stratehichnyi marketynh: pidruchn. / Balabanova L.V., Kholod V. V., Balabanova I. V. — K.: Tsentr uchbovoi literatury, 2021. - 612s.
- Tompson Arthur A.. Strickland Jr.A. J. Strategic Management, 12-editions, McGrawHill Companies, Inc., 2011, 928 pages.
- Ekonomika pidpryiemstva. Pidruchnyk / I. O. Chaiun, H. M. Bohoslavets, N. S. Dovhal, L. L. Stasiuk, I. Iu. Bondar; za zah. red.. prof.. N.M. Ushakovoi. — K.: Kyiv. nats. torh.-ekn. un-t, 2005.- 569 s.
- Gerasimova V., & Riezanov E. (2020). Competitiveness of Enterprise: Essence and Factors of Influence in Modern Conditions. Economic Scope, 154, 93-97. https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17
- Shulga, M. (2020). Development of directions for increasing the competitiveness of the enterprise. Entrepreneurship and Innovation, 12, 135-141. https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.23
- Yevtushenko N. O., & Varnitsʹkyy V. V. (2021). Competitiveness of the enterprise: the concept, approaches and methods of evaluation. Economics. Management. Business, 3(37), 12–17. https://doi.org/10.31673/2415-8089.2021.030202
- Zhaldak H, & Mamadzhanov A. (2022). Directions and Methods of Assessing Level of Competitiveness of Enterprises. Economic Bulletin of NTUU «Kyiv Polytechnical Institute», 22, 52–59. https://doi.org/10.20535/2307-5651.22.2022.259813
- Shumilo O. S., Rudas D. S., & Sukulsky V. M. (2020). The Principles and Methods for Assessing the Competitiveness of Enterprises. Business Inform, 6, 291–297. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-6-291-297
- Porter M. Stratehiia konkurentsii: metodyka analizu haluzei i konkurentiv. – K.: Osnovy, 1997. — 390 s.
- Robert M. Grant. Contemporary Strategy Analysis, 5-edit, Willey-Blackwell, 2005, 392 pages.
- Khulei H., Sonders D., Pyrsy N. Marketynhovaia stratehyia y konkurentnoe pozytsyonyrovanye / Per. S anhl.. — Dnepropetrovsk: Balans Byznes Buks, 2005. — 800 s.
- Smolin I.V. Konkurentospromozhnist pidpryiemstv : monohrafiia / I. V. Smolin, Yu.I. Opanasiuk. — Kyiv. : Heneza, 2014. — 208 s.
- Butko, M. P. (Ed.). (2021). Stratehichnyi menedzhment: Navchalnyi posibnyk [Strategic Management: Textbook]. Kyiv: Tsentr Uchbovoi Literatury. 376 pages.
- Butko M. P. (Ed.). (2021). Stratehichnyi menedzhment: Navchalnyi posibnyk [Strategic Management: Textbook]. Kyiv: Tsentr Uchbovoi Literatury. 376 pages.
- Balabanova L. V., Kholod V. V., & Balabanova, I. V. (2021). Stratehichnyi marketynh: Pidruchnyk [Strategic Marketing: Textbook]. Kyiv: Tsentr Uchbovoi Literatury. 612 pages.
- Tompson A. A., & Strickland A. J. Jr. (2011). Strategic Management (12th ed.). McGraw-Hill Companies, Inc. 928 pages.
- Chaiun I. O., Bohoslavets H. M., Dovhal N. S., Stasiuk L. L., & Bondar I. Yu. (Ushakova, N. M., Ed.). (2005). Ekonomika pidpryiemstva: Pidruchnyk [Enterprise Economics: Textbook]. Kyiv: Kyivskyi Natsionalnyi Torhovo-Ekonomichnyi Universytet. 569 pages.
- Gerasimova V., & Riezanov E. (2020). Competitiveness of Enterprise: Essence and Factors of Influence in Modern Conditions. Economic Scope, 154, 93-97. https://doi.org/10.32782/2224-6282/154-17
- Shulga, M. (2020). Development of directions for increasing the competitiveness of the enterprise. Entrepreneurship and Innovation, 12, 135-141. https://doi.org/10.37320/2415-3583/12.23
- Yevtushenko N. O., & Varnitsʹkyy V. V. (2021). Competitiveness of the enterprise: the concept, approaches and methods of evaluation. Economics. Management. Business, 3(37), 12–17. https://doi.org/10.31673/2415-8089.2021.030202
- Zhaldak H, & Mamadzhanov A. (2022). Directions and Methods of Assessing Level of Competitiveness of Enterprises. Economic Bulletin of NTUU «Kyiv Polytechnical Institute», 22, 52–59. https://doi.org/10.20535/2307-5651.22.2022.259813
- Shumilo O. S., Rudas D. S., & Sukulsky V. M. (2020). The Principles and Methods for Assessing the Competitiveness of Enterprises. Business Inform, 6, 291–297. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-6-291-297
- Porter, M. (1997). Stratehiia konkurentsii: Metodyka analizu haluzei i konkurentiv [Competitive Strategy: Analysis Techniques for Industries and Competitors]. Kyiv: Osnovy. 390 pages.
- Grant, R. M. (2005). Contemporary Strategy Analysis (5th ed.). Wiley-Blackwell. 392 pages.
- Khuley, G., Saunders, D., & Pirsy, N. (2005). Marketingovaya strategiya i konkurentnoe pozitsionirovanie (Transl. from English). Dnipro: Balans Biznes Buks. 800 pages.
- Smolin, I. V., & Opanasiuk, Yu. I. (2014). Konkurentospromozhnist pidpryiemstv: Monohrafiia [Enterprise Competitiveness: Monograph]. Kyiv: Heneza. 208 pages.