Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Концептуальні засади аналізу бізнес-моделі медичного закладу

Conceptual framework for analysing the business model of a medical institution

DOI:

10.33111/vz_kneu.38.25.01.21.145.151

Анотація: статті досліджено особливості аналізу бізнес-моделі медичного закладу з урахуванням специфіки ведення бізнесу у сфері охорони здоров'я. Результати дослідження спрямовані на вдосконалення підходів до аналізу бізнес-моделі медичного закладу, що має значення для прийняття стратегічних управлінських рішень. Визначено, що для ефективного функціонування медичного закладу необхідно враховувати як внутрішні структурні особливості бізнес-моделі, так і взаємодію із зацікавленими сторонами у межах ціннісного ланцюжка. Обґрунтовано, що ключовим об'єктом аналізу бізнес-моделі є цінність, а основним суб'єктом виступає не фокальний медичний заклад, а розширене коло суб’єктів, що задіяні на всьому ціннісному ланцюжку. В основу визначення бізнес-моделі медичного закладу, як об’єкту аналізу, покладено результати наукового узагальнення поглядів найчастіше цитованих дослідників, що представлені у науковій праці O. Gassmann, K. Frankenberger та R. Sauer “Exploring the field of business model innovation”. Базуючись на результатах критичного аналізу даного дослідження запропоновано систему органічно пов'язаних концептів «Цінність — Інновації — Ресурси/Процеси — Результати», які визначають шаблон (конструкцію) для аналізу бізнес-моделі медичного закладу. Доведено, що специфіка діяльності медичних закладів актуалізує амбідекстрійний підхід до аналізу бізнес-моделі, суть якого полягає у балансуванні економічних вигід та соціальних наслідків. Визначено, що забезпечення організаційної амбідекстрії медичного закладу відбувається на основі інновацій, що визначає характер взаємозв'язків усіх концептів бізнес-моделі. Обґрунтовано, що інновації ресурсів та їх конфігурації є основою створення стійких конкурентних переваг, а інновації цінності визначають характер взаємодії та результати її визнання, що безпосередньо впливає на моделі розподілу та присвоєння доходів. Представлена система концептів та структурних елементів є загальною конструкцією для практичного аналізу бізнес-моделі, а сам підхід до її формування є механістичним, так як не розкриває феноменологічної сутності поняття. Для використання розробленої конструкції (шаблону) бізнес-моделі як дієвого управлінського інструменту в подальшому необхідно описати функціонал структурних компонентів та окреслити коло питань і задач, які можуть бути вирішені на основі різновидів їх комбінацій. Запропоновані концепти можуть слугувати основою для подальших досліджень, спрямованих на оцінку ефективності бізнес-моделей у сфері охорони здоров'я, їх адаптацію до нових технологічних викликів та розробку практичних рекомендацій щодо їхньої трансформації.
Abstract: The article examines the peculiarities of analysing the business model of a medical institution with due regard to the specifics of doing business in the healthcare sector. The results of the study are aimed at improving approaches to analysing the business model of a medical institution, which is important for making strategic management decisions. It is determined that for the effective functioning of a medical institution, it is necessary to take into account both the internal structural features of the business model and interaction with stakeholders within the value chain. It is substantiated that the key object of business model analysis is value, and the main subject is not the focal medical institution, but an extended range of entities involved in the entire value chain. The definition of the business model of a medical institution as an object of analysis is based on the results of a scientific synthesis of the views of the most cited researchers presented in the scientific work of O. Gassmann, K. Frankenberger and R. Sauer ‘Exploring the field of business model innovation’. Based on the results of the critical analysis of this study, a system of organically related concepts ‘Value — Innovation — Resources/Processes — Results’ is proposed, which define a template (construction) for analysing the business model of a medical institution. It is proved that the specifics of the activities of medical institutions actualise an ambidextrous approach to the analysis of the business model, the essence of which is to balance economic benefits and social consequences. It is determined that ensuring the organisational ambidexterity of a medical institution is based on innovations, which determines the nature of the interrelationships of all business model concepts. It is substantiated that innovations in resources and their configuration are the basis for creating sustainable competitive advantages, and value innovations determine the nature of interaction and the results of its recognition, which directly affects the models of distribution and appropriation of income. The presented system of concepts and structural elements is a general construction for practical analysis of a business model, and the approach to its formation is mechanistic, since it does not reveal the phenomenological essence of the concept. In order to use the developed business model structure (template) as an effective management tool in the future, it is necessary to describe the functionality of the structural components and outline the range of issues and tasks that can be solved on the basis of various combinations of them. The proposed concepts can serve as a basis for further research aimed at assessing the effectiveness of business models in the healthcare sector, their adaptation to new technological challenges and the development of practical recommendations for their transformation.
Ключові слова: бізнес-модель, медичний заклад, цінність, інновації, ресурси, амбідекстрія, аналіз.
Key words: business model, medical institution, value, innovation, resources, ambidexterity, analysis.
УДК: 338.242.4:614.2
UDC: 338.242.4:614.2
To cite paper
In APA style
Shevchuk, N., & Ostapenko, Y. (2025). Conceptual framework for analysing the business model of a medical institution. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 38 (1), 263-274. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.38.25.01.21.145.151
In MON style
Шевчук Н.В., Остапенко Є.В. Концептуальні засади аналізу бізнес-моделі медичного закладу. Вчені записки. 2025. № 38(1). С. 263-274. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.38.25.01.21.145.151 (дата звернення: 26.04.2025).
With transliteration
Shevchuk, N., Ostapenko, Y. (2025) Kontseptualni zasady analizu biznes-modeli medychnoho zakladu [Conceptual framework for analysing the business model of a medical institution]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 38(1). pp. 263-274. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.38.25.01.21.145.151 [in Ukrainian] (accessed 26 Apr 2025).
# 38(1) / 2025 # 38(1) / 2025
Download Paper
5
Views
0
Downloads
0
Cited by