
Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
ГУМАНІТАРНА СКЛАДОВА ЯК ФАКТОР ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
HUMANITARIAN COMPONENT AS A FACTOR IN THE TRANSFORMATION OF ECONOMIC EDUCATION: CHALLENGES AND PROSPECTS
DOI:
10.33111/vz_kneu.39.25.02.23.159.165
Анотація: В статті досліджується роль гуманітарної складової як чинника трансформації економічної освіти в умовах сучасних глобальних викликів. Зосереджено увагу на зміні парадигми: від традиційної моделі «Homo oeconomicus» – раціонального і егоїстичного суб’єкта економічної діяльності – до соціокультурного підходу, де людина постає багатовимірною особистістю, що включена в систему соціальних відносин та культурний контекст.
Обґрунтовано необхідність переосмислення змісту економічної освіти на основі міждисциплінарного підходу, що передбачає глибоку інтеграцію гуманітарних знань як умову підвищення професійної підготовки майбутніх економістів. Аргументовано, що серед ключових результатів такої інтеграції є формування особистісної, соціальної та професійної ідентичності.
Особливу увагу приділено діалогічному потенціалу гуманітарних дисциплін – філософії, логіці та етиці – як засобам для осмислення складних моральних ситуацій і прийняття соціально відповідальних рішень. Підкреслено, що в умовах активного впровадження штучного інтелекту в освітній процес, вміння мислити критично, морально рефлексувати та діяти на основі ціннісних орієнтирів набуває особливої значущості.
У статті також представлено результати емпіричного дослідження (анкетування студентів КНЕУ імені Вадима Гетьмана), що ілюструють вплив гуманітарної складової на формування життєвих орієнтацій і професійного самовизначення молоді. Проаналізовано особистісні якості, які виявляються через вибір концепцій сенсу життя, а також обґрунтовано їх зв’язок із професійною ідентичністю та здатністю до креативного мислення.
Окреслено основні виклики інтеграції гуманітарного знання у структуру економічної освіти та запропоновано шляхи посилення гуманітарної компоненти в освітніх програмах економічних університетів.
Abstract: The article examines the role of the humanitarian component as a factor in the transformation of economic education in the context of modern global challenges. The attention is focused on the paradigm shift: from the traditional model of "Homo oeconomicus" – a rational and selfish subject of economic activity – to the socio-cultural approach, where a person appears as a multidimensional personality included in the system of social relations and cultural context.
The necessity of rethinking the content of economic education on the basis of an interdisciplinary approach, which involves the integration of humanitarian knowledge as a condition for improving the professional training of future economists, is substantiated. It is argued that one of the key results of such integration is the formation of personal, social and professional identity.
Particular attention is paid to the dialogical potential of the humanities, in particular, philosophy, logic and ethics, as a means of understanding complex moral situations and making socially responsible decisions. It is emphasised that in the context of the active introduction of artificial intelligence into the educational process, the ability to think critically, reflect morally and act on the basis of spiritual values is of particular importance.The article also presents the results of an empirical study (questionnaire survey of students
of the Vadym Hetman Kyiv National Economic University), which illustrate the influence of
the humanitarian component on the formation of life orientations and professional selfdetermination
of young people. The personal qualities that are manifested through the
choice of concepts of the meaning of life are analysed, and their connection with
professional identity and the ability to think creatively is substantiated.
The main challenges of integrating humanitarian knowledge into the structure of economic
education are outlined and ways to strengthen the humanitarian component in the
educational programmes of higher economic education institutions are proposed.
Ключові слова: гуманітарне знання, економічна освіта, «Homo oeconomicus», «Homo institutionalis», соціокультурний підхід, цінності, діалогічність, креативність, етична чутливість, соціальна відповідальність.
Key words: humanitarian knowledge, economic education, "Homo oeconomicus", "Homo institutionalis", socio-cultural approach, values, dialogue, creativity, ethical sensitivity, social responsibility.
УДК: 378.017-026.15
UDC: 378.017-026.15
JEL: 22 A I25
To cite paper
In APA style
Voinarovska, L., Kozlov, Y., Kruhliak, M., & Pityakova, T. (2025). HUMANITARIAN COMPONENT AS A FACTOR IN THE TRANSFORMATION OF ECONOMIC EDUCATION: CHALLENGES AND PROSPECTS. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 39 (2), 274-287. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.39.25.02.23.159.165
In MON style
Войнаровська Л.І., Козлов Є.В., Кругляк Мирослава Іванівна М.І., Пітякова Т.С. ГУМАНІТАРНА СКЛАДОВА ЯК ФАКТОР ТРАНСФОРМАЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2025. № 39(2). С. 274-287. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.39.25.02.23.159.165 (дата звернення: 01.07.2025).
With transliteration
Voinarovska, L., Kozlov, Y., Kruhliak, M., Pityakova, T. (2025) HUMANITARNA SKLADOVA YaK FAKTOR TRANSFORMATsII EKONOMIChNOI OSVITY: VYKLYKY TA PERSPEKTYVY [HUMANITARIAN COMPONENT AS A FACTOR IN THE TRANSFORMATION OF ECONOMIC EDUCATION: CHALLENGES AND PROSPECTS]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 39(2). pp. 274-287. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.39.25.02.23.159.165 [in Ukrainian] (accessed 01 Jul 2025).
.jpg )
Download Paper
10
Views
4
Downloads
0
Cited by
- 86
- eferences
- Smit, A. (2001). Dobrobut natsii. Doslidzhennia pro pryrodu ta prychyny dobrobutu
- atsii (O. Vasylieva, Per.). Port-Royal. [in Ukrainian]
- Andrushchenko, V. P. (2013). Humanitaryzatsiia vyshchoi osvity: problemy i
- erspektyvy. Vyshcha shkola, 5, 3–12. [in Ukrainian]
- Sukhomlynska, O. V. (2010). Humanitarna osvita v konteksti suchasnoi tsyvilizatsii.
- ilosofiia osvity, 1, 15–21. [in Ukrainian]
- Hlushko, T. (2022). Philosophy of business as cross-disciplinary educational component.
- ilosophy of Education, 28(1), 184–196. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-1-11
- n Ukrainian]
- Dzhabbarova, L. V. (2016). Research of Correlation of Social Identity with Psychological.
- ientific Bulletin of Kherson State University. Series «Psychological Sciences», 6(1), 46–50.
- tp://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2016_6%281%29__10 [in Ukrainian]
- Litvinchuk, О. (2011). Social and personality identity: socialphilo sophi-cal analysis.
- ientific notes of the National University «Ostroh Academy». Series «Philosophy», 8, 195–
- 2. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoafs_2011_8_24 [in Ukrainian]
- Voroniuk, Y., & Satusheva, K. (2024). Global Experience of Implementation of Ethical
- inciples in the Organization of Economic Security of Business Activities. Scientific Notes,
- (1), 6–15. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.34.24.01.01.005.011 [in Ukrainian]
- Bazylevych, V. (2016). Economic Science and Education in the Epoch of System
- ansformations: New Challenges and Requests For the Fundamental Theory. Economy of
- raine, 8(59), 78–92. https://nasuperiodicals.
- g.ua/index.php/economyukr/article/view/2016-08-6 [in Ukrainian]
- Kondrat, O. B. (2016, Lystopad 10). Suchasna ekonomichna dumka pro zrostannia
- lyvu dukhovno-kulturnykh tsinnostei na ekonomichnyi rozvytok krain. V S. V. Stepanenko,
- M. Feshchenko, & K. V. Lopukh (Red.). Suchasni ekonomichni teorii: istoriia, metodolohiia
- perspektyvy rozvytku: Zbirnyk materialiv Vseukrainskoho Kruhloho stolu, Kyiv, 115–122.
- n Ukrainian]
- Ryzhykov, V. S. (2015). Economic culture: historial aspects, analysis and development
- ospects in the conditions of economic relations of the market type. Actual Problems of
- onomics, 1(163), 52–57. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2015_1_8 [in Ukrainian]
- Duska, R., & Ragatz, B. (2011). The Ethics of Business: A Philosophical Approach.
- ringer.
- Francis, X. H. (2009). The role of culture in economic development. Micronesian
- minar. http://www.micsem.org
- Clark, G. (2007). A Farewell to Alms: A Brief Economic History of the World. Princeton
- iversity Press. https://faculty.econ.ucdavis.edu/faculty/gclark/papers/FTA2006-1.pdf
- Guiso, L., Sapienza, P., & Zingales, L. (2006). Does Culture Affect Economic Outcomes?
- urnal of Economic Perspectives, 20(2), 23–48. https://doi.org/10.1257/jep.20.2.23
- Guiso, L., Sapienza, P., & Zingales, L. (2006). Does Culture Affect Economic
- tcomes? Journal of Economic Perspectives, 20(2), 23–48.
- tps://doi.org/10.1257/jep.20.2.23
- Kaneman, D., Siboni, O., & Sanstein K. (2022). Shum: khybnist liudskykh sudzhen (V.
- arko, & N. Starko, Per.). Nash Format. [in Ukrainian]
- Kharari, Yu. N. (2022). 21 urok dlia 21 stolittia. BookChef. [in Ukrainian]
- Veblen, T. (1899). The theory of the leisure class: An economic study in the evolution
- institutions. Macmillan.
- North, D. C. (1990). Institutions, institutional change, and economic performance.
- mbridge University Press
- Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux.21. Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2009). Nudge: Improving decisions about health,
- alth, and happiness. Penguin Books.
- Stepanenko, V. F. (1998). Etyka v problemnykh i analitychnykh zadachakh:
- vchalnyi posibnyk. TOV «Vydavnytstvo Libra». [in Ukrainian]
- Kruhliak, M. I. (2013, Sichen 31). Vyvchennia dumky studentiv shchodo vykladannia
- birkovoi dystsypliny (na prykladi dystsypliny «Lohika»). V A. M. Kolot, O. I. Oleksiuk, &
- V. Hut (Red.). Vid vykladannia dystsyplin – do osvoiennia nauk: transformatsiia zmistu,
- khnolohii osvitnoi diialnosti ta rozvytok pedahohichnoi maisternosti: Zbirnyk materialiv
- ukovo-metodychnoi konferentsii, Kyiv, 386–387. [in Ukrainian]
- Lokshyna,O. I. (2019). Yevropeiska referentna ramka kliuchovykh kompetentnostei
- ia navchannia protiagom usoho zhyttia. Problemy formuvannia dzherel ekonomichnoi
- zpeky derzhavy, (3), 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-3-21-30
- Vieira, H. (2016). Behavioural economics challenges traditional view of “homo
- onomicus”. LSE Business Review. https://blogs.lse.ac.uk/businessreview/2016/05/24/
- havioural-economics-challenges-traditional-view-of-homo-economicus/
- Jabbar, H. (2011). The Behavioral Economics of Education: New Directions for
- search. Educational Researcher, 40(9), 446-453. https://doi.org/10.3102/
- 13189X11426351
- Alkan, H. I. (2020). A Challenge to Homo Economicus: Behavioral Economics. In
- amining the Relationship Between Economics and Philosophy (pp. 241-260). IGI Global.
- tps://doi.org/10.4018/978-1-7998-1037-7.ch009