Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

РОЗРОБКА МЕХАНІЗМУ ІНСТИТУЦІОНАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ

DEVELOPMENT OF A MECHANISM FOR THE INSTITUTIONALIZATION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT STRATEGIES IN UKRAINE

DOI:

10.33111/vz_kneu.39.25.02.27.187.193

Анотація: Статтю присвячено аспектам інституціоналізації стратегій сталого розвитку. Метою статті виступає аналіз, систематизація та узагальнення наявного теоретико-методичного забезпечення щодо імплементації стратегій сталого розвитку та розробка ефективного механізму інституціоналізації ЦСР. Для досягнення поставленої мети в дослідженні використано методи аналізу, синтезу, узагальнення, системного аналізу, порівняльно-аналітичний та структурно-функціональний методи.
Об’єктом дослідження виступають процеси інституціоналізації стратегій сталого розвитку на національному та галузевому рівнях. Предмет дослідження - механізми, принципи та інституційні елементи реалізації ЦСР у системі державного управління.
У дослідженні проаналізовано проблему інституціоналізації стратегій сталого розвитку в умовах зростаючих глобальних викликів XXI століття, зокрема виснаження природно-ресурсного потенціалу, соціальної нерівності, змін клімату та деградації екосистем. Визначено, що сучасна модель розвитку вичерпала свій потенціал, а це зумовлює необхідність переходу до нової парадигми, побудованої на принципах сталості, інклюзивності, системності та міжпоколінної відповідальності. У цьому контексті визначено ключову роль інституціонального забезпечення у процесі імплементації ЦСР. Узагальнено підходи до формування відповідних національних механізмів у розвинутих країнах (США, Фінляндія, Швеція, Польща), зосереджуючи увагу на їх координаційних структурах, інтеграції ЦСР у національну політику, системах моніторингу та фінансуванні. На основі аналізу міжнародного досвіду запропоновано механізм інституціоналізації ЦСР в Україні, що передбачає створення центрального координаційного органу, розробку національної стратегії сталого розвитку, формування системи моніторингу, забезпечення фінансової стійкості та активне залучення стейкхолдерів. Запропонований механізм ґрунтується на наступних принципах, що формують методологічну основу інституціоналізації: цілісність, узгодженість, системність, інклюзивність, прозорість, підзвітність та фінансова сталість. Практична цінність запропонованого механізму полягає в його здатності слугувати інструментом трансформації національної моделі розвитку у відповідності до глобальних стандартів сталості, адже він дозволить адаптувати ЦСР до специфіки українського контексту, сформує підґрунтя для впровадження політики, заснованої на принципах сталості, забезпечить прозорість та результативність використання міжнародної допомоги та внутрішніх ресурсів та слугуватиме орієнтиром для подальшого реформування системи державного управління в контексті сталого розвитку
Abstract: The article is devoted to the aspects of institutionalizing sustainable
development strategies. The aim of the study is to analyze, systematize, and summarize
the existing theoretical and methodological framework for implementing sustainable
development strategies, and to develop an effective mechanism for institutionalizing the
Sustainable Development Goals. To achieve this aim, the research applies methods of
analysis, synthesis, generalization, systems analysis, comparative-analytical and
structural-functional approaches. The object of the study is the institutionalization
processes of sustainable development strategies at national and sectoral levels. The
subject of the study is the mechanisms, principles, and institutional elements for
implementing the SDGs within the public administration system.
The study examines the issue of institutionalizing sustainable development strategies
under growing global challenges of the 21st century, including the depletion of natural
resources, social inequality, climate change, and ecosystem degradation. It is established
that the current development model has exhausted its potential, necessitating a shift to a
new paradigm based on the principles of sustainability, inclusiveness, systemic approach,
and intergenerational responsibility. Within this context, the crucial role of institutional
support in the SDGs implementation process is outlined.
The article generalizes approaches to building national mechanisms in developed
countries (USA, Finland, Sweden, Poland), focusing on their coordination structures,
integration of the SDGs into national policies, monitoring systems, and financing
mechanisms. Based on international experience, a mechanism for institutionalizing the
SDGs in Ukraine is proposed. This includes establishing a central coordination body,
developing a national sustainable development strategy, building a monitoring system,
ensuring financial sustainability, and actively engaging stakeholders. The proposed
mechanism is based on principles that form the methodological foundation for
institutionalization: integrity, coherence, systemic approach, inclusiveness, transparency,
accountability, and financial stability.
The practical value of the proposed mechanism lies in its ability to serve as a tool for
transforming the national development model in line with global sustainability standards,
as it enables adaptation of the SDGs to the Ukrainian context, lays the groundwork for a
sustainability-based policy, ensures transparency and effectiveness in the use of
international aid and domestic resources, and serves as a guide for further reform of the
public administration system in the context of sustainable development.
Ключові слова: інституціоналізація, інституціоналізація Цілей сталого розвитку, механізм, сталий розвиток, Цілі сталого розвитку, стратегія сталого розвитку.
Key words: institutionalization, mechanism, sustainable development, Sustainable Development Goals, SDG institutionalization, sustainable development strategy.
УДК: 338.48:332.1:504.05
UDC: 338.48:332.1:504.05

JEL: H11 O10 Q01 Q56

To cite paper
In APA style
Ivanchenkov, V., & Ivanchenkova, L. (2025). DEVELOPMENT OF A MECHANISM FOR THE INSTITUTIONALIZATION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT STRATEGIES IN UKRAINE. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 39 (2), 322-336. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.39.25.02.27.187.193
In MON style
Іванченков В.С., Іванченкова Л.В. РОЗРОБКА МЕХАНІЗМУ ІНСТИТУЦІОНАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2025. № 39(2). С. 322-336. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.39.25.02.27.187.193 (дата звернення: 01.07.2025).
With transliteration
Ivanchenkov, V., Ivanchenkova, L. (2025) ROZROBKA MEKhANIZMU INSTYTUTsIONALIZATsII STRATEHII STALOHO ROZVYTKU V UKRAINI [DEVELOPMENT OF A MECHANISM FOR THE INSTITUTIONALIZATION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT STRATEGIES IN UKRAINE]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 39(2). pp. 322-336. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.39.25.02.27.187.193 [in Ukrainian] (accessed 01 Jul 2025).
# 39(2) / 2025 # 39(2) / 2025
Download Paper
6
Views
2
Downloads
0
Cited by

  1. President of Ukraine. (2019). Decree No. 722/2019 “On the Sustainable Development Goals of Ukraine until 2030” dated September 30, 2019. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/722/2019
  2. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2017). Sustainable Development Goals and Ukraine. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/cili-stalogo-rozvitku-ta-ukrayina
  3. United Nations Environment Programme (2021). Making Peace with Nature: A scientific blueprint to tackle the climate, biodiversity and pollution emergencies. Nairobi. UNEP. 2021. 168 р. Retrieved from: https://wedocs.unep.org/xmlui/ bitstream/handle/20.500.11822/34948/MPN.pdf
  4. Sachs, J. D., Lafortune, G., Kroll, C., Fuller, G. & Woelm F. (2022) Sustainable Development Report 2022: From Crisis to Sustainable Development. the SDGs as Roadmap to 335 2030 and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press. 2022. 508 p. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009210058
  5. IPCC. (2023). AR6 Synthesis Report: Climate Change 2023. Intergovernmental Panel on Climate Change. Geneva: IPCC. 2023. 184 p. DOI: https://doi.org/10.59327/IPCC/AR6- 9789291691647
  6. Starodubtseva, L. (2024). Transformation of the role of the state in the regulation of economic processes through the prism of modern trends in the development of the world economy. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 9 (2), 301 – 306. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-2-51
  7. Shcherbakova, O. (2025). Ukrainska ekonomika i ekonomichna polityka [Ukrainian economy and economic policy]. Ekonomika Ukrainy, (68), No. 01(758), pp. 20–37. DOI: https://doi.org/10.15407/economyukr.2025.01.020
  8. United Nations Department of Economic and Social Affairs. (2021). World Public Sector Report 2021: National institutional arrangements for implementing the Sustainable Development Goals: where are we after five years?. 6 р. Retrieved from: https://publicadministration.desa.un.org/sites/default/files/WPSR2021_Introduction_20 Aug-Final.pdf
  9. Department of State, Foreign Operations, and Related Programs. (2022). Report to Congress on How the United States is Contributing to the Achievement of the Seventeen Sustainable Development Goals by 2030. Appropriations Act, 2022 (Div. K, P.L. 117- 103). 7 p. Retrieved from: https://2021-2025.state.gov/wp-content/uploads/2022/11/USContributions-to-17-Sustainable-Development-Goals-by-2030-2022-Report.pdf;
  10. Pipa, A. F., Rasmussen, K. & Pendrak, K. (2022). The state of the Sustainable Development Goals in the United States. Brookings. 37 p. Retrieved from: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2022/03/2022_Brookings _State-ofSDGs-in-the-US.pdf
  11. Pelosi N. (2021). The Build Back Better Act H.R. 5376, dated November 18, 2021. Retrieved from: https://www.goiam.org/wp-content/uploads/2021/11/The-Build-Back-BetterAct-FINAL-11-18-21.pdf
  12. The Sustainable Development Report. (2024). Rankings. The overall performance of all 193 UN Member States. Retrieved from: https://dashboards.sdgindex.org/rankings
  13. UN. (2020). Fineland Voluntary National Review 2020. Retrieved from: https://hlpf.un.org/countries/finland/voluntary-national-review-2020;
  14. Government Offices of Sweden. (2021). Report on the implementation of the 2030 Agenda for Sustainable Development. Sweden Voluntary National Review 2021. 148 p. Retrieved from: https://hlpf.un.org/sites/default/files /vnrs/2021/279582021_VNR_ Report_Sweden.pdf;
  15. UN DESA. (2021). World Public Sector Report 2021. 186 p. Retrieved from: https://desapublications.un.org/file/582/download
  16. Federal Government of Germany. (2021). German Sustainable Development Strategy – Update 2021. 388 p. Retrieved from: https://www.bundesregierung.de/ resource/blob/974430/1940716/1c63c8739d 10011eb116fda1aecb61ca/german-sustainabledevelopment-strategy-en-data.pdf;
  17. Yatsenko, O., Duginets, G., & Panchenko, V. (2024). European integration imperatives of post-war recovery of Ukraine based on sustainability: in search of funding sources. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 334(5), 616-623. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-93
  18. Rudenko-Sudareva L.V., Yatsenko O.M., Panchenko E.G., Shvidanenko O.A. Investment priorities of China in financing programs of ecological sustainable development. Collection of scientific papers “Scientific Notes”. 2023. №31 (2). P. 89-105. DOI 10.33111/vz_kneu.31.22.02.31.215.22