Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

ЗЕЛЕНИЙ КУРС І ЕКОНОМІЧНІ ЗАГРОЗИ: РОЛЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ДИПЛОМАТІЇ У ПОДОЛАННІ КРИЗИ

GREEN DEAL AND ECONOMIC THREATS: THE ROLE OF ENVIRONMENTAL DIPLOMACY IN OVERCOMING THE CRISIS

DOI:

10.33111/vz_kneu.40.25.03.11.074.080

Анотація: Стаття досліджує взаємодію цілей Європейського зеленого курсу та економічних загроз, що виникають у процесі прискореної декарбонізації, переходу до ВДЕ та «озеленення» торгівлі. На основі концептуального узагальнення, порів-няльного аналізу регуляторних режимів і сценарного оцінювання витрат-ризиків обґрунтовано, що узгоджена екологічна дипломатія — поєднання переговорів, стандартизації MRV і фінансових інструментів — знижує трансакційні витрати бізнесу, помʼякшує перехідну інфляцію та запобігає регуляторній фрагментації. Запропоновано багаторівневу рамку політики: (1) міжнародний рівень — взаємне визнання методик обліку вбудованих викидів і кліматичні клуби; (2) регіональний рівень — узгодження таксономій, розвиток енергетичних інтерконекторів та во-дневих коридорів; (3) галузевий рівень — дорожні карти для сталі, цементу, хімії й транспорту з поетапними стандартами продукції. Показано, що цифрові серти-фікати походження/вуглецевого сліду, верифікаційні протоколи та механізми взаємного визнання аудитів формують довіру на ринках і полегшують експорт. Для справедливого переходу окреслено інструменти змішаного фінансування (CCfD, гарантійні фонди), регіональні програми перекваліфікації та соціальні «по-душки». Новизна підходу полягає у зведенні дипломатії стандартів і фінансової мо-білізації в єдину архітектуру координації, що мінімізує «вартість дезорганізації» та прискорює індустріальну модернізацію без втрати конкурентоспроможност
Abstract: The article examines the interplay between the EU Green Deal objectives and the economic threats associated with accelerated decarbonization, the shift to renewables, and the greening of trade. Drawing on a conceptual synthesis, comparative assessment of regulatory regimes, and a scenario-based cost–risk matrix, the paper argues that coordinated environmental diplomacy—combining negotiations, MRV standardization and finance instruments—reduces transaction costs for firms, eases transition-related inflation,and prevents regulatory fragmentation. A multi-level policy framework is proposed: (1) international—mutual recognition of embedded-emissions accounting and climate clubs; (2) regional—alignment of taxonomies, development of energy interconnectors and hydrogen corridors; (3) sectoral—roadmaps for steel, cement, chemicals and transport with staged product standards. The study shows that digital certificates of origin/carbon footprint, verification protocols and mutual recognition of audits build market trust and facilitate exports. To ensure a just transition, the paper outlines blended-finance tools (CCfD, guarantee facilities), regional reskilling programs and social safety measures. The novelty lies in integrating standards diplomacy and finance mobilization into a single coordination architecture that minimizes the «cost of disorganization» and accelerates industrial modernization without sacrificing competitiveness
Ключові слова: Європейський зелений курс; екологічна дипломатія; декарбоніза-ція; CBAM; MRV; кліматичні клуби; зелена індустріалізація; міжнародна торгівля; справедливий перехід; змішане фінансування.
Key words: European Green Deal; environmental diplomacy; decarbonization; CBAM; MRV; climate clubs; green industrialization; international trade; just transition; blended finance.
УДК: 502.131.1:339.9:327(4-67ЄС)
UDC: 502.131.1:339.9:327(4-67ЄС)

JEL: F18 F53 L52 Q54 Q58

To cite paper
In APA style
Myslik, A. (2025). GREEN DEAL AND ECONOMIC THREATS: THE ROLE OF ENVIRONMENTAL DIPLOMACY IN OVERCOMING THE CRISIS. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 40 (3), 123-133. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.40.25.03.11.074.080
In MON style
Мислік А.А. ЗЕЛЕНИЙ КУРС І ЕКОНОМІЧНІ ЗАГРОЗИ: РОЛЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ДИПЛОМАТІЇ У ПОДОЛАННІ КРИЗИ. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2025. № 40(3). С. 123-133. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.40.25.03.11.074.080 (дата звернення: 17.11.2025).
With transliteration
Myslik, A. (2025) ZELENYI KURS I EKONOMIChNI ZAHROZY: ROL EKOLOHIChNOI DYPLOMATII U PODOLANNI KRYZY [GREEN DEAL AND ECONOMIC THREATS: THE ROLE OF ENVIRONMENTAL DIPLOMACY IN OVERCOMING THE CRISIS]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 40(3). pp. 123-133. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.40.25.03.11.074.080 [in Ukrainian] (accessed 17 Nov 2025).
# 40(3) / 2025 # 40(3) / 2025
Download Paper
15
Views
9
Downloads
0
Cited by

  1. European Commission. (2019). The European Green Deal (COM(2019) 640 final). Brussels: European Commission. European Commission
  2. IPCC. (2023). AR6 Synthesis Report: Climate Change 2023. Geneva: Intergovernmental Panel on Climate Change. ipcc.ch
  3. International Energy Agency. (2023). Net Zero Roadmap: A Global Pathway to Keep the 1.5 °C Goal in Reach — 2023 Update. Paris: IEA. IEAiea.blob.core.windows.net
  4. OECD. (2023). Green Transition & Industrial Policy (overview pages and briefs). Paris: OECD Publishing. OECD+1
  5. Mazzucato, M. (2018). Mission-oriented innovation policy and dynamic capabilities in the public sector. Industrial and Corporate Change, 27(5), 803–815. committees.parliament.uk
  6. Mazzucato, M. (2021). Mission Economy: A Moonshot Guide to Changing Capitalism. London: Allen Lane/HarperCollins. Гардіан
  7. Rodrik, D. (2014). Green industrial policy. Oxford Review of Economic Policy, 30(3), 469–491.* Oxford Academic
  8. Juhász, R., Lane, N., & Rodrik, D. (2023). The New Economics of Industrial Policy (NBER Working Paper No. 31538). Cambridge, MA: NBER. ipcc.ch
  9. NGFS. (2023). NGFS Climate Scenarios for Central Banks and Supervisors (Phase III). Paris: Network for Greening the Financial System. ngfs.neteiopa.europa.eu
  10. Stern, N. (2006). The Economics of Climate Change: The Stern Review. London: HM Treasury / Cambridge University Press. mudancasclimaticas.cptec.inpe.brassets.cambridge.org
  11. Mehling, M. A., van Asselt, H., Das, K., Droege, S., & Verkuijl, C. (2019). Designing Border Carbon Adjustments for Enhanced Climate Action. American Journal of International Law, 113(3), 433–481. dspace.mit.edu
  12. Cosbey, A., Bernstein, M., & Stiebert, S. (2021). Enabling Climate Ambition: Border Carbon Adjustment in Canada and Abroad. Winnipeg: IISD. iisd.org+1
  13. World Trade Organization. (2022). World Trade Report 2022: Climate change and international trade. Geneva: WTO. ВТО
  14. Greenhouse Gas Protocol. (2015). Corporate Accounting and Reporting Standard (Revised Edition) & Scope 2 Guidance. Washington, DC: WRI & WBCSD. ghgprotocol.org+115. ISO. (2018). ISO 14064-1:2018 — Greenhouse gases — Part 1: Specification with guidance at the organization level for quantification and reporting of greenhouse gas emissions and removals. Geneva: International Organization for Standardization. ISO
  15. ISO. (2018). ISO 14067:2018 — Greenhouse gases — Carbon footprint of products — Requirements and guidelines. Geneva: International Organization for Standardization. ISO
  16. European Commission (DG ENV). (2021). Commission Recommendation (EU) 2021/2279 on the use of Environmental Footprint methods (PEF/OEF). Brussels: European Commission. EnvironmentEPLCA
  17. Keohane, R. O., & Victor, D. G. (2011). The Regime Complex for Climate Change. Perspectives on Politics, 9(1), 7–23. JSTOR
  18. Nordhaus, W. D. (2015). Climate Clubs: Overcoming Free-Riding in International Climate Policy. American Economic Review, 105(4), 1339–1370. Американська економічна асоціаціяycsg.yale.edu
  19. ERCST. (2022). Reflection Note on Carbon Contracts for Difference (CCfD): State of Play and Design Questions. Brussels: European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition. ercst.org
  20. European Investment Bank. (2020). EIB Group Climate Bank Roadmap 2021–2025. Luxembourg: EIB. eib.org+1
  21. World Bank Group. (2021). Climate Change Action Plan 2021–2025: Supporting Green, Resilient, and Inclusive Development. Washington, DC: World Bank. World Bank
  22. International Labour Organization. (2015). Guidelines for a Just Transition towards Environmentally Sustainable Economies and Societies for All. Geneva: ILO. International Labour Organization
  23. European Commission. (2020–2025). Just Transition Mechanism (JTM) — policy pages & factsheets. Brussels: European Commission.