Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"

ЦИФРОВІ МЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ДИПЛОМАТІЇ

DIGITAL MEDIA TECHNOLOGIES OF ECONOMIC DIPLOMACY

DOI:

10.33111/vz_kneu.40.25.03.23.158.164

Анотація: У першій чверті XXI ст. системна цифровізація усіх структурних під-систем світового господарства, а також стрімкий розвиток інформаційно-кому-нікаційних і цифрових медіатехнологій чинять потужний трансформаційний вплив на характер міжнародних політико-економічних відносин та дипломатичну діяль-ність держав. Зазначені процеси суттєво прискорили еволюцію глобального циф-рового середовища на основі динамічного розвитку соціальних мереж, інтернет-сервісів, блогових платформ, фото- і відеохостингів, геолокаційних сервісів, агре-гаторів контенту та онлайн-форумів, що спричинило глибоку якісну трансформа-цію традиційних дипломатичних практик. Вона набуває свого концентрованого вираження у переході дипломатії від лінійної (традиційної) цифрової моделі, харак-терної для другої половини 2000-х років, до алгоритмізованої моделі у другій поло-вині 2010-х років, з подальшим формуванням датифікованої моделі цифрової дип-ломатії у 2020-х роках. У статті розкрито змістовну сутність цифрової дипломатії, її інструменти, характеристики та трансформаційні зміни під впли-вом системної діджиталізації глобального політико-економічного простору. Ком-плексно охарактеризовано датифіковану модель цифрової дипломатії та обґрун-товано системоформуючий вплив цифрових медійних технологій на дипломатичні практики і економічній сфері. Доведено, що, попри збереження значущості тради-ційного дипломатичного інструментарію у просуванні національних інтересів дер-жав на міжнародній арені, цифрові медійні технології дедалі активніше виконують функцію домінантного механізму їх дипломатичної взаємодії. Констатовано, що діджиталізація дипломатичної діяльності є головною рушійною силою розбудови у світових координатах розгалужених, гнучких й мережево організованих національ-них дипломатичних екосистем. Вони характеризуються, з одного боку, глибоким й багатоаспектним співробітництвом дипломатів з широким колом стейкхолде-рів, а з другого — множинністю субʼєктів та інституцій, які не підпорядковуються традиційним вертикально-ієрархічним управлінським моделям. Обґрунтовано, що сучасні діджитал-технології закладають принципово новий ландшафт економічної дипломатії держав, відкриваючи якісно нові технологічні можливості для діяльно-сті їх міністерств закордонних справ та постійних дипломатичних представ-ництв за кордоном, підтримки й розвитку міждержавних економічних відносин з країнами перебування, захисту екон
Abstract: In the first quarter of the 21st century, the systemic digitalization of all structural subsystems of the global economy, along with the rapid advancement of information and communication technologies and digital media tools, has exerted a profound transformational impact on the nature of international politico-economic relations and the diplomatic activities of the countries. These processes have significantly accelerated the evolution of the global digital environment through the dynamic development of social networks, internet services, blogging platforms, photo and video hosting services, geolocation tools, content aggregators, and online forums, thereby contributing to the deep qualitative transformation of traditional diplomatic practices. This transformation is most clearly manifested in the shift from a linear (traditional) model of digital diplomacy — typical of the late 2000s — to an algorithmic model in the second half of the 2010s, followed by the emergence of a datafied model of digital diplomacy in the 2020s. The article explores the conceptual essence of digital diplomacy, its tools, characteristics, and the transformational changes driven by the systemic digitalization of the global politico-economic space. A comprehensive analysis of the datafied model of digital diplomacy is provided, and the system-forming impact of digital media technologies on diplomatic practices and the economic domain is substantiated. It is demonstrated that, despite the continued relevance of traditional diplomatic instruments in promoting national interests on the international stage, digital media technologies are increasingly functioning as the dominant mechanism of diplomatic engagement. It is asserted that the digitalization of diplomatic activity serves as the primary driving force behind the formation of expansive, flexible, and network-organized national diplomatic ecosystems within the global context. These ecosystems are characterized, on the one hand, by deep and multifaceted cooperation between diplomats and a wide range of stakeholders, and on the other hand, by the involvement of numerous actors and institutions that are not governed by conventional vertical-hierarchical management models. It is argued that contemporary digital technologies are laying the foundations for a fundamentally new landscape of economic diplomacy, opening up qualitatively new technological opportunities for the operations of Ministries of foreign affairs and permanent diplomatic missions abroad, supporting and developing interstate economic relations with host countries, and protecting the economic interests of accrediting countries, their citizens, and business entities.
Ключові слова: дипломатія, дипломатично-комунікаційний простір, цифрові медійні технології, хаби електронної дипломатії, фейки, синтетичний контент, штучний інтелект, національний брендинг, кібербезпека.
Key words: digitalization of the politico-economic space, economic diplomacy, diplomatic services, ministries of foreign affairs, digital diplomacy, diplomatic and communication space, digital media technologies, e-diplomacy hubs, fake news, synthetic content, artificial intelligence, nation branding, cybersecurity
УДК: 339.92
UDC: 339.92

JEL: F59 O33 O35

To cite paper
In APA style
Khomanets, V. (2025). DIGITAL MEDIA TECHNOLOGIES OF ECONOMIC DIPLOMACY. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 40 (3), 278-292. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.40.25.03.23.158.164
In MON style
Хоманець В.А. ЦИФРОВІ МЕДІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ДИПЛОМАТІЇ. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2025. № 40(3). С. 278-292. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.40.25.03.23.158.164 (дата звернення: 17.11.2025).
With transliteration
Khomanets, V. (2025) TsYFROVI MEDIINI TEKhNOLOHII EKONOMIChNOI DYPLOMATII [DIGITAL MEDIA TECHNOLOGIES OF ECONOMIC DIPLOMACY]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 40(3). pp. 278-292. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.40.25.03.23.158.164 [in Ukrainian] (accessed 17 Nov 2025).
# 40(3) / 2025 # 40(3) / 2025
Download Paper
17
Views
5
Downloads
0
Cited by

  1. Advisory Commission on Public Diplomacy. (2023). 2023 comprehensive annual report on public diplomacy & international broadcasting: Focus on FY 2022 budget data. United States Department of State. https://www.state.gov/wp-content/uploads/2024/01/2023_ACPD_ Annual_Report_508C_v2-1.pdf
  2. AFP. (2012, June 21). AFP launches «the e-diplomacy hub»: An innovative tool for exploring the world of digital diplomacy [Press release]. https://www.afp.com/sites/default/ files/prediplomacy_21_06_2012.pdf
  3. Barman, S. (2024). Digital diplomacy: The influence of digital platforms on global diplomacy and foreign policy. Vidya — A Journal of Gujarat University, 3(1), 61‒75. https://www.researchgate.net/publication/381146234_DIGITAL_ DIPLOMACY_THE_ INFLUENCE_OF_DIGITAL_PLATFORMS_ON_GLOBAL_DIPLOMACY_AND_FOREIGN_POLICY
  4. Benchea, L. (2023). Impact of digitalization on economic diplomacy: Mega-trends and opportunities. Romanian Economic Journal, 26(85), 13‒20. https://rejournal.eu/ sites/rejournal.versatech.ro/files/articole/2023-06-28/3715/2benchea.pdf
  5. Collins, N., & Bekenova, K. (2019). Digital diplomacy: Success in your fingers. Place Branding and Public Diplomacy, 15(1), 1‒11.
  6. FSI (Foreign Service Institute). (2019, November). Innovation sandbox: FSIʼs nexus of technology and diplomacy. State Magazine. https://statemag.state.gov/2019/11/1119office/
  7. Kurbalija, J. (2022, January 25). 10 digital governance and diplomacy trends for 2022. DiploFoundation. https://www.diplomacy.edu/blog/10-digital-diplomacy-and-governance-trends-for-2022/
  8. Maksymova, I., Vyshnevska, K., Lavrenko, R., Baida, M., & Kulishov, V. (2023). Methodology for researching digital diplomacy in the new era of sustainable development and climate change. Economics and Technical Engineering, 1(2), 10‒20. https://doi.org/10.62911/ete.2023.01.02.01
  9. Nešković, S., Đelić, A., & Duljević, B. (2023). Digitalization of economic diplomacy and logistics with reference to the COVID pandemic-19. Ekonomija Teorija i Praksa, 16(1), 217‒229. https://casopis.fimek.edu.rs/index.php/ etp/article/view/ 207/161
  10. Nye, J. (2008). Public diplomacy and soft power. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616, 94‒109.
  11. Rashica, V. (2018). The benefits and risks of digital diplomacy. SEEU Review, 13, 75-89. https://sciendo.com/article/10.2478/seeur-2018-0008
  12. Stanzel, V., & Voelsen, D. (2022). Diplomacy and artificial intelligence: Reflections on practical assistance for diplomatic negotiations (SWP Research Paper No. 1/2022). Stiftung Wissenschaft und Politik — German Institute for International and Security Affairs. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/ 253244/1/2022RP01.pdf
  13. Belfer Center for Science and International Relations. (2020). Technology and public purpose project: 5G, deepfakes, quantum computing, synthetic biology. Harvard Kennedy School.
  14. Tsvetkova, N. A., Sytnik, A. N., & Grishanina, T. A. (2022). Digital diplomacy and digital international relations: Challenges and new advantages. https://doi.org/10.21638/ spbu06.2022.204
  15. Voicu, S.-N. (2020). Digital diplomacy: A new micro-sphere of public communication. Postmodern Openings, 11(3), 160‒176.
  16. World Economic Forum. (2023, December 28). Why we need to ramp up tech diplomacy to harness opportunities of the digital economy. https://www.weforum.org/ agenda/2023/12/tech-diplomacy-harness-digital-economy/
  17. Zwarun, L., & Canevez, R. (2022). Looking back to look forward: Ukraineʼs evolving use of digital space for resistance and public diplomacy, 2014–2022. https://essachess.com/3/index.php/jcs/article/view/57/57
  18. Bezverkha, I. A. (2015). Komertsiina dyplomatiia na suchasnomu etapi rozvytku: Osnovni tendentsii ta faktory vplyvu. Naukovyi Visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu, (10), 36‒39.