Collection of Scientific Papers "Scientific Notes"
ISSN 2415-8518
Засади ефективного впровадження маркетингу на підприємствах в умовах трансформармації економіки
Principles of effective implementation of marketing in enterprises in the conditions of economy transformation
DOI:
10.33111/vz_kneu.33.23.04.14.096.102
Анотація: В статті досліджено тенденції та визначено проблеми, що заважають ефективній діяльності підприємства, обґрунтовано необхідність розробки нових організаційно-економічних маркетингово-орієнтованих форм підвищення ефективності їх функціонування з урахуванням умов ринкових відносин. Здійснено періодизацію розвитку маркетингових відносин вітчизняних підприємств, завдяки чому аргументована необхідність упровадження маркетингового механізму управління їх діяльністю, заснованого на послідовній розбудові його як цілісної системи з дискретним станом, представленої дослідницькою, виробничою, комунікаційно-збутовою та контролінговою підсистемами. Побудовано прогностично-трансформаційну модель маркетингового механізму підприємства, яка враховує імовірнісний характер впливу маркетингових процесів на економічний стан підприємства та численний перелік факторів впливу на маркетингове середовище підприємства. Застосування комплексного підходу до оцінки ефективності маркетингового механізму управління діяльністю підприємства дає можливість визначити ефективність підпорядкованих йому підсистем. Обґрунтовано доцільність впровадження функціонально-регіональної організаційної структури управління діяльністю підприємств, виходячи з особливостей розміщення продуктивних сил та принципів управління ними. Розроблено схему прийняття конструктивних управлінських рішень згідно з комплексною багатоваріантною логістичною моделлю, яка враховує ступінь розвитку, досвід та фінансову усталеність підприємств, а також найсучасніші принципи організації виробництва.
Для стабільного функціонування підприємств в ієрархічному ринковому середовищі запропоновано перехід до концепції створення їх позитивного іміджу в ієрархічному ринковому середовищі.
Abstract: The article examines the trends and identifies the problems that hinder the effective operation of the enterprise, substantiates the need to develop new organizational-economic marketing-oriented forms of increasing the efficiency of their functioning, taking into account the conditions of market relations. The periodization of the development of marketing relations of domestic enterprises has been carried out, due to which the necessity of introducing a marketing mechanism for managing their activities, based on its sequential development as an integral system with a discrete state, represented by research, production, communication, sales and controlling subsystems, is argued. A prognostic-transformational model of the enterprise’s marketing mechanism was built, which takes into account the probabilistic nature of the impact of marketing processes on the economic state of the enterprise and a large list of factors influencing the enterprise’s marketing environment. The application of a complex approach to the evaluation of the effectiveness of the marketing mechanism of managing the company’s activities makes it possible to determine the effectiveness of its subordinate subsystems. The expediency of implementing a functional-regional organizational structure for managing the activities of enterprises is substantiated, based on the peculiarities of the placement of productive forces and the principles of their management. A scheme for making constructive management decisions has been developed according to a complex multivariate logistic model, which takes into account the degree of development, experience and financial stability of enterprises, as well as the most modern principles of production organization. For the stable functioning of enterprises in a hierarchical market environment, a transition to the concept of creating their positive image in a hierarchical market environment is proposed.
Ключові слова: менеджмент, діяльність підприємств, управлінські рішення, маркетинг, маркетинговий механізм, економічний стан підприємств, ефективність, асортимент, ринкові відносини.
Key words: management, enterprise activity, management decisions, marketing, marketing mechanism, economic condition of enterprises, efficiency, assortment, market relations.
УДК: 658.8:331.1
UDC: 658.8:331.1
JEL: M2 M3 O1 O4
To cite paper
In APA style
Sorokotiaha, M. (2023). Principles of effective implementation of marketing in enterprises in the conditions of economy transformation. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", 33 (4), 171-180. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.14.096.102
In MON style
Сорокотяга М. Засади ефективного впровадження маркетингу на підприємствах в умовах трансформармації економіки. Збірник наукових праць "Вчені записки". 2023. № 33(4). С. 171-180. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.14.096.102 (дата звернення: 18.11.2025).
With transliteration
Sorokotiaha, M. (2023) Zasady efektyvnoho vprovadzhennia marketynhu na pidpryiemstvakh v umovakh transformarmatsii ekonomiky [Principles of effective implementation of marketing in enterprises in the conditions of economy transformation]. Collection of Scientific Papers "Scientific Notes", no. 33(4). pp. 171-180. http://doi.org/10.33111/vz_kneu.33.23.04.14.096.102 [in Ukrainian] (accessed 18 Nov 2025).
# 33(4) / 2023
Download Paper
295
Views
88
Downloads
0
Cited by
- Riabukha, M. S., & Tsytsorina, A. Ye. (2007). Konkurentsiia yak katehoriia rynkovykh vidnosyn ta konkurentospromozhnist yak predmet naukovykh doslidzhen. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu im. V. V. Dokuchaieva. Seriia «Ekonomika APK i pryrodokorystuvannia», 6, 96–100. [in Ukrainian]
- Lomovskykh, L., Ponomarova, M., Chip, L., Krivosheya, E., & Lisova, O. (2021). Management and organizational and economic conditions of strengthening the marketing activity of the enterprise and maintaining efficient agro business. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2(37), 263–270. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i37.230255
- Ponomarova, M. S, Yefremova, N. O., & Nagornyuk, O. P. (2018). Marketing tools in conditions of growth of competitive advantages of agribusiness. The Bulletin of Kharkiv National Agrarian University of V. V. Dokuchaeva. Series «Еconomic sciences», 1, 247–257. https://journal-met.kh.ua/visnecon2018_27.html [in Ukrainian]
- Cherneha, I. I. (2019). The strategic aspects of socio-economic mechanism formation of the entrepreneurial activity in the agricultural sector economy. The Bulletin of Kharkiv National Agrarian University of V. V. Dokuchaeva. Series «Еconomic sciences», 2(4), 73–80. https://journal-met.kh.ua/201942_7.html [in Ukrainian]
- Ponomarova, M. S., & Aksyonova, O. V. (2019). Conditions regulation of vertically integrated agribusiness entrepreneurial structures: macro-, meso-, micro- levels. The Bulletin of Kharkiv National Agrarian University of V. V. Dokuchaeva. Series «Еconomic sciences», 3, 391–401. https://journal-met.kh.ua/20193_38.html [in Ukrainian]
- Ponomarova, M. S., Shovkun, L. V., & Savelieva, O. M. (2015). Economic and legal leverage entrepreneurship as a component of effective development of agribusiness. The Bulletin of Kharkiv National Agrarian University of V. V. Dokuchaeva. Series «Еconomic sciences», 1, 228–236. https://journal-met.kh.ua/visn_econom_2015_1_227.html [in Ukrainian]
- Shynkaruk, V. I. (Red.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Abrys. [in Ukrainian]
- Konverskyi, A. Ye., Lubskyi, V. I., Horbachenko, T. H., Buhrov, V. A., Kondratieva, I. V., Rudenko, O. V., & Yushtyn, K. E. (2010). Osnovy metodolohii ta orhanizatsii naukovykh doslidzhen: Navchalnyi posibnyk dlia studentiv, kursantiv, aspirantiv i adiuntiv (A. Ye. Konverskyi, Red.). Tsentr uchbovoi literatury. https://chtyvo.org.ua/authors/Konverskyi_Anatolii/Osnovy_metodolohii_ta_orhanizatsii_naukovykh_doslidzhen [in Ukrainian]
- Filipishyn, I. (2015). Management of industrial development approaches and methodology. Theoretical and Practical Aspects of Economics and Intellectual Property, 3(12), 39–44. https://journals.uran.ua/tpa_pstu/article/view/95638 [in Ukrainian]
- Sutnisna kharakterystyka kilkisnoi teorii menedzhmentu (napriamky i tsili doslidzhen, vnesok u rozvytok nauky upravlinnia, nedoliky). StudFiles. https://studfiles.net/preview/5081344/page:5/ [in Ukrainian]
- Тіmoshenko, O. V. (2008). The program-purpose approach as optimum condition of managements during inculcation of modern technologies in Higher Education. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 5, 143–147. https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-05/08tovthe.pdf [in Ukrainian]
- Ponomarova, M., Yevsiukov, A., Shovkun, L., Zolotarоva, S., & Kramarenko, I. (2022). Formation and management of the development of agricultural production and processing of agricultural products and the value of food technologies. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 4(45), 58–67. https://doi.org/10.55643/fcaptp.4.45.2022.3825
- Obolenska, T. Y., Kalenyuk, I., Yatsenko, О. М., & Ponomarova, M. (2020). Formation and realization of the potential of trade integration. The Bulletin of Kharkiv National Agrarian University of V. V. Dokuchaeva. Series «Еconomic sciences», 3, 251–263. https://journal-met.kh.ua/visn20203_20.html [in Ukrainian]

